Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1229583
Det har ju varit rätt tam vinter men nu har det kommit en klass 1-varning om 40-50cm snö :lol:
Synd jag är husägare och måste skotta bara :roll:

I halka går det att med awd'n provocera ut baken tämligen enkelt men efter en dag när ytan är lite uppruggad eller för den delen på packad snö. Jösses vilket grepp, det bara matar framåt, eller åt sidan beroende på vart hjulen pekar.

Hakka 8orna var jag så imponerad över att när det i sväng kändes som de skulle börja släppa så var det bara att "bita i" lite till med ratten så återfick de bra grepp med lite mer tryck. Har tyvärr inte haft något bra tillfälle att testa detta med 9orna än. Jag törs inte säga om det är för att det inte varit lika halt i favoritsvängen att testa i eller om det är för att de helt enkelt inte ens ger någon tendens att börja släppa i de hastigheterna jag är van med.

Jag är riktigt nöjd med däcket hursom och skulle rekommendera det till alla nära och kära som vill åka dubbdäck :)
Ljudnivån tycker jag har gett med sig med tiden (eller så är det jag som blivit van).

Med vänlig hälsning
Anders
#1233285
Bild

Bild

När nu väglaget sett ut såhär några veckor och jag hunnit köra en hel del så kan jag bara hålla med mitt förra inlägg. Vid riktiga blixthalkan så är bilen lite mer överstyrd än jag önskar men har svårt att se det skulle bli bättre med andra däck.
I väglaget på bilderna så är det riktigt imponerande grepp! Nästan tråkigt bra (ja jag vet, lite motsägelsefullt det jag skrev i förra stycket, men där överstyr det redan vid mer normal körning) för det måste gasas så väldigt mycket för att få ut baken att jag för det mesta låter bli då det blir sådana hastigheter på en gång.

Däckljudet tror jag inte ens jag tänkt på under den här sidan av årsskiftet så jag tycker vi kan slå fast att det är fullt acceptabelt när däcken är inkörda och ett lämpligt däcktryck hittats (2,8 i mitt fall). Detta trots 235or.
#1234128
Jag gillar och uppskattar tråden mycket. Väldigt värdefullt att höra någons direkta upplevelser med dubbade premiumdäck.

Sätter större tillit till sånna här uppgifter än många tester där man inte riktigt vet vad som pågått i bakgrunden och vilka däck som egentligen skickats till däcktestarna.
#1234162
joel80 skrev:Jag gillar och uppskattar tråden mycket. Väldigt värdefullt att höra någons direkta upplevelser med dubbade premiumdäck.

Sätter större tillit till sånna här uppgifter än många tester där man inte riktigt vet vad som pågått i bakgrunden och vilka däck som egentligen skickats till däcktestarna.

Visst kan man gilla och uppskatta, men ger den dig något resultat? Nej...
Du har ju inget att jämnföra med, vad den ena tycker är bra kan den andra tycka är dåligt.
Vad man upplever och vad som är fakta är två helt olika saker. Det vi får här är en upplevelse, inte fakta.

Och jag tror nog att dom flesta vill köpa däck på fakta och inte någon annans upplevelse.

Dom flesta däcktester har lärt sig att man inte ska beställa däck från leverantören och säga att dom ska användas i tester.
Jag vet att Aftonbladet köper däcken hos återförsäljare utan att säga att det är till däcktester.
#1234212
Rent generellt så är däcktester inte så mycket värt för oss i södra Sverige, det är sällan dom testas för det underlag vi har här. men ni som kör mycket och norröver är det säkert bra, det är ju där dom testas. Långtidstester över flera säsonger ger mer, men då är ju däcken inte nya (senaste modellen) längre. Det jag egentligen skulle skriva, dubbdäck och friktionsdäck särskilt, kräver 100 - 200 mil på (gärna) torr asfalt varje säsong så man sliter bort den hårdare ytan som bildas på sommaren. Så det där med att "lägga på" vinterdäcken "i tid" har mer än en betydelse. Lika så med nya (framför allt dubbdäck) vinterdäck, dom tar lite tid på sig innan dom, dels blir tystare (sliter bort gjutester) och dels greppar bättre. Detta behövs varje säsong, kanske länge period varje gång
PS, Kör med Nankang SW7 dubbade, femte säsongen. Andra omgången 2 st nya i höstas och 2 st förra hösten :-)-)
#1234214
Det skulle vara kul om även Jagrullar även fick en testpilot för nya Nokian hakka R3.
Jag hade gärna gjort det men jag kör bilen för lite för att kunna ge ett bra utlåtande.
Jag har väntat på Hakka R3 sedan hösten 2015 när ja beställde bilen. Så jag förstod att R3 skulle presenteras nu eftersom jag köpte R2 i höstas. Troligtvis köper jag R3 nu i höst istället.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]