Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1211618
Mycket intressant tråd, har Hakka 5 225/55 R16 på min gamla S80N och är grymt imponerad av dessa trots att de har en del år på nacken. Just detta att de är förhållandevis tysta är en egenskap jag hoppas att man har bibehållit, samt den extremt bra spårokänsligheten och att de skär igenom moddslask och -strängar på utmärkt sätt.

Det enda jag haft litet betänksamheter mot gäller körning i spårigt vinterunderlag med ömsom is, ömsom modd/lössnö, ömsom våt barmark där de känns litet ostabila (framhjulsdrift enbart). Vore kul om man lyckats bättre i denna nya modell av Nokian dubbat.

Följer tråden med stort intresse för det är snart dags för en ny laddning Nokian. Sneglar en del även på Hakka R som jag har på en annan bil, fantastiska däck (rätt nya så det spelar väl in). Supertysta och ultrastabila men visst, dubbat har sina poänger ibland och det blir nog detta igen på volvon.
#1211732
titanium skrev:Bytte just till 9:an och det var ett fruktansvärt dubbljud hela tiden och resonans i bilen vid 40-50 km/h.
Körde så en vecka tills att jag kollade däcktrycket. Volvo hade tryckt i 3,1 på alla hjulen (vilket man tydligen alltid gör när man byter till nya däck)
Sänkte till 2,6 och resonansljudet försvann och däcken blev allmänt mycket tystare. :)
Jag hade 3,6 i mina (Continental dock).
Tur jag alltid kollar för hade nog blivit ganska obekväm resa annars.
#1211826
Jag har varit väldigt nöjd med hakka 8 men nu blir det snart hakka 9.
Hoppas de håller lika bra även vid hög hastighet.

Återkommer med synpunkter om några mil.. 8)
#1214693
Adam940 skrev:Min brorsa är supernöjd med sina hakka9or. Jag ångrar att jag inte köpte samma som han:/
Låter väldigt jobbigt att använda samma däck till två bilar! ;)

:twisted: :twisted:
#1214696
joel80 skrev:
Adam940 skrev:Min brorsa är supernöjd med sina hakka9or. Jag ångrar att jag inte köpte samma som han:/
Låter väldigt jobbigt att använda samma däck till två bilar! ;)

:twisted: :twisted:
Haha *likadana borde de stå :lol:
#1216657
Har bara nyss passerat hundra mil än så länge. Inget jag reagerar på.
Men har du sett dem nya? Dubbutsticken är ju inte lika långt som på gamla klassiska däck så att de gått 200 mil och det syns att de skrapat asfalt behöver inte betyda att funktionen är minsta försämrad. Så du får gärna utveckla på vilket sätt de ser slitna ut :)

Jag ska nog försöka komma ihåg att lägga ut bild på mina dubb med jämna intervall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]