Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1216807
Jodå, jag är medveten om att miljödubb har kortare utstick. Det jag blev förvånad över var att "piggprofilen" redan hade rundats av istället för att vara vinkelrät. Innehavaren betygade att hon visste att däcken behövde köras in varsamt
och hade undvikit att utsätta dem för hård acceleration/inbromsning samt inte överstigit 90 km/h under dessa mil.
Är därför nyfiken på skick på däck som körts betydligt längre.
#1216990
LottaGroning skrev: Är därför nyfiken på skick på däck som körts betydligt längre.
Jag har nog kört mellan 300-400 mil med mina nu. Märker inget slitage direkt men sen tittar jag inte jättenoga heller.
#1218134
Ang livslängd - De som klagar på att deras dubbdäck slits fort måste lära sig köra med dubbdäck. Man får helt enkelt accelerera, bromsa samt svänga lite mjukare när det är "torr asfalt" ute - Annars är dubbarna slut efter en säsong. Jag brukar klara mig 3-4 säsonger på ett par vinterdäck. Dubben ser fortfarande bra ut, och 90% av dem är kvar. Får oftast byta för att det börjar bli dåligt mönster/torrsprickor i dem, inte för att dubben är slut. Medans många andra har tappat hälften av dubben, och de som sitter kvar ser ut som en platt spikskalle. Man lär ta det lugnt med dem helt enkelt.
#1218137
också stor skillnad på vinterdäck!

De Hakka8 jag nu har, och har haft i 2 vintrar innan, har inte tappat en dubb av vad jag kan se! Tidigare vinterdäck jag haft har jag tappat dubb från varje vinter. Inte så att dom tappar överdrivet mycket, men klart märkbar skillnad med nuvarande.
#1218140
joel80 skrev:också stor skillnad på vinterdäck!

De Hakka8 jag nu har, och har haft i 2 vintrar innan, har inte tappat en dubb av vad jag kan se! Tidigare vinterdäck jag haft har jag tappat dubb från varje vinter. Inte så att dom tappar överdrivet mycket, men klart märkbar skillnad med nuvarande.
Jo så är det absolut, olika däck håller olika bra. Men oftast ser man helt blankslitna dubb, medans däcket kan vara i helt OK skick. Då vet man direkt att personen inte riktigt vet vad de håller på med.
#1218208
Jag har nu avverkat cirka 150 mil med mina 205/60-16 9òr med 2,3kg lufttryck på mycket varierande underlag.

Måste nog säga att jag är lite besviken när jag jämför mot mina tidigare Hakka 8, kan ju vara att det behövs mer mil innan dubben satt sig ordentligt men.........

Tycker mig känna att dessa är klart spårkänsligare, kanske har det med de nya ytterdubben att göra ?

När jag kört på hård blankis är det som att dubbarna inte gräver ner sig nog djupt i underlaget när man ska iväg,
men vid inbromsning är det tvärstopp.

Vid torr packad snö tycker jag dem fungerar bäst

Körning i snömodd har varit lite nervöst med kännbara glidningar i sidled utan att man provocerat.

Ska ge dessa x antal mil till så får man se om det blir bättre, men än så länge så ligger Hakka 8 överst på listan för min del i alla fall.
#1218223
<Fundera själv på skaffa nya Hakka 9 dubb till 940in, lätta bak dessa bilar, inga antispinn och annat har man heller.

Kör 9år gamla Hakka 4 nu.
De är fasiken torra nu.
Fick sladd igår i 70blås, snurrade 2varv runt, hade satans tur, missade mötande bil med 30cm max. höll på skita i brallan. Det lär den andra föraren ha gjort med. Jag tänkte ONEJ NU BLIR DET AMBULANSEN TILL SJUKAN med flera trasiga ben och blod
kOMMit massor med snö här i söder även nu.

Blir nya H9 bak snart, akut nu, nu har jag lärt mig en läxa, aldrig köra mer än 4-5år gamla vinterdäck oavsett mönsterdjup. Har typ 7-8mm, problemet är att de är GAMLA ! vill ha fram även nya, men får vänta med dom till efter jul
#1218236
Jag har i regel kört
2.2 - 2.3kg i 15tum
2.5 - 2.7 kg i 16tum
2.9 - 3.2 i 17-22 tum i mina bilar
Haft bra komfort, rättslitage.
Mest märkesbilar, större bilar. Premiumdäckmärken

205-60x16 är ett ganska stort ballongdäck. Det hade jag kört 2.5 minst i, provat även 2.6 - 2.7
Är det inte jäkligt ormigt-slappt köra med 2.3 bara? med supermjukt vinterdäcksgummiblandning helt färskt dessutom den sizen?
S80 är en stor bil dessutom. Ingen liten S40 inte
Minns ifrån Sommar att jag körde med en nyare lyxjänkare som hade nästan ny Michelin 205-60x16 sommardäck, den gick lite slarvigt, trycket var bara 2.0 - 2.1

Höjde till 2.6kg , gick perfekt direkt sen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]