Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1206081
Som du redan konstaterat, det är en konst!!
Gör rent med T-sprit, låt torka.
Jag brukar till och med spetsa en tändsticka med en kniv, sedan pricka i stenskottet. Låt torka, det krymper då på "höjden", inte bredden. Pricka i mer färg och låt torka. Tre till sex gånger brukar jag göra detta. Ytterst lite färg varje gång, och då torkar det också fort. När du är uppe i nästan samma höjd som den hela lacken så är det dags för klarlacken. Den kan man pricka i med spetsad tändsticka på samma sätt, och bli ganska bra. Klart!
Själv brukar jag lägga på med klarlacken även ut på oskadad lack, ganska tjockt, så att det blir högre, som en liten bulle eller vad jag ska kalla det. Låt torka. Sedan tejpar jag runt stenskottet med maskeringstejp väldigt nära, max 1mm ifrån. Tar slippapper 2000 korn och slipar ner till samma höjd som övrig lack. Bort med tejp och ta rubbing, kör med maskin till det ser bra ut. Sedan polish med maskin. Klart!
Bästa är att träna på en motorhuv med stenskott som man "fått" på skroten. Har man väl lärt sig har man det med sig resten av livet. Har lärt mina barn detta, som verkligen uppskattar det. Det syns inte var jag lagat, skulle jag vilja säga. Har även lyckats bra med repor. Blöt ytan, syns det då inte så är det bara i klarlacken skadan är. Då lägger man ingen färg, utan bara klarlacken. Då kan man göra som jag gör med tejpning och slipning. Dra en repa på motorhuven från skroten och träna. Det blir "lite" mer komplicerat om repan gått ner till grundfärgerna, eller till och med plåten.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1206085
Och som Derank skrev, alla har sin metod. Blir det bra så är det bra!!
Jag skrev hur JAG brukar göra. Nackdel är att det tar ganska lång tid.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1206086
@Derank: Okej :D

@Ebbe Tack för en utförlig guide. Tror jag lånar lite av dem, t-sprit (t-röd?) och kör med tändsticka, spetsad
så som flera föreslagit och "prickar" i färg, för ja det är ett väldigt litet hål. Är fortfarande lite fundersam på detta
med filterspetsen, men om det är som våtslip så antar jag att det kan vara bra för att få mer höjden.
Skadan sitter nere på stötfångaren och är alltså vit lack på svart plast, dvs ingen fara för rost. så anledningen att jag
vill fixa detta är mest så det inte kryper in vatten under och ger bubblor eller att det blir en stor "stjärna" vid nästa
tvätt om en vattenstråle får fäste kanterna (hände mig på en äldre bil när jag körde av den med högtryckstvätt).

Dåså, då ska jag vara få lite tid över. Se till att det är torrt och rätt temp. torka med t-röd, pricka med färgen och
vänta lite mellan lagren, 3-4 lager och sedan köra filterpennan och "slipa" ner lite och sedan på mer klarlack.

ska nog bli bra det här, hehe... :roll:
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1206104
Ja, jag har tittat på den där "kudden" som sitter på färgpennan och kliat mig i skallen. Läst och tittat på den medföljande dokumentationen, och kliat lite till. Gjorde ett försök och blev inte nöjd. Så då återgick jag till mitt vanliga sätt, som fungerar för mig. Men det skulle vara kul och se hur det fungerar om man gör som dom tänkt. YouTube?

Ja t-röd. Ska vara något som tar bort vax/fett. Kemisk ren bensin är ännu bättre, men det brukar inte så många ha hemma. Köpte två dl för 40 år sedan. Det ska nog vara min livstid ut, ser det ut som. :lol:

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
#1206106
Ren kemisk bensin har jag hemma =)
Använder det till allt som är klister på, finns att köpa på apotek/jula/ect
https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-ke ... 25-ml.html

Jag får testa den magiska filterspetsen, men det verkar som lite färg på spets och endast i hålet
och lager på lager är det som gäller. Sedan om man slipar eller inte är upp till var och en.
Tack för din input.
av Favazza
#1206882
Körde också på Volvos original och följde instruktionerna.
När färgen var på skulle man köra lite försiktigt med filten på en av dem om jag inte minns fel.
Blev inget bra då färgen lossnade igen. Slutade med att jag hoppade över det steget.
Ok på håll, men inget precisionsjobb om man tittar nära.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]