Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
#1198257
Körde ett tag med Menzerna Power Lock, men gått över helt till Ultima PGP då det är betydligt enklare att applicera - inget efterarbete, funderar mycket bra, istället för att leta något som håller i tid och evigheter tar jag andra alternativet, något som det bara ett par minuter att applicera efter en tvätt och gör det lite oftare istället!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1198264
tuuurbo skrev:Att kunna lägga det på lättfuktigbil låter som en bra grej för mig.
Det får bli en flaska Refract :)
Tack för tipset XC90
Med tanke på vad som funnits ett tag är den knappast sämre. Läser dagligen om folk som är riktigt nöjda! Bra tips XC90!
av douglinds
#1200163
Om man klagar på att vax och lackskydd inte håller, så är det oftast inte fel på produkten, utan tvättekniken man använder sig av. Vet man vad man sysslar med, och använder rätt tekniker så har man nästan lika bra avrinning efter ett år som dagen man lade på det. (Undantag på Vax, då det ofta måste appliceras en 2-3ggr per år)

Rätt teknik, rätt underhållsprodukter och en gnutta sunt förnuft kommer man långt på.

Att rekommendera några "vaxer" - Car Pro Reload, Car Pro Hydro 2 för underhåll. Eller Ammo NYC's produkter.
Användarvisningsbild
av Derank
#1200168
douglinds skrev:Om man klagar på att vax och lackskydd inte håller, så är det oftast inte fel på produkten, utan tvättekniken man använder sig av. Vet man vad man sysslar med, och använder rätt tekniker så har man nästan lika bra avrinning efter ett år som dagen man lade på det. (Undantag på Vax, då det ofta måste appliceras en 2-3ggr per år)

Rätt teknik, rätt underhållsprodukter och en gnutta sunt förnuft kommer man långt på.

Att rekommendera några "vaxer" - Car Pro Reload, Car Pro Hydro 2 för underhåll. Eller Ammo NYC's produkter.
Det är inget klagande snarare ett konstaterande. Och auto smart som representant i 20år på jobbet.
av douglinds
#1200181
Derank skrev:
douglinds skrev:Om man klagar på att vax och lackskydd inte håller, så är det oftast inte fel på produkten, utan tvättekniken man använder sig av. Vet man vad man sysslar med, och använder rätt tekniker så har man nästan lika bra avrinning efter ett år som dagen man lade på det. (Undantag på Vax, då det ofta måste appliceras en 2-3ggr per år)

Rätt teknik, rätt underhållsprodukter och en gnutta sunt förnuft kommer man långt på.

Att rekommendera några "vaxer" - Car Pro Reload, Car Pro Hydro 2 för underhåll. Eller Ammo NYC's produkter.
Det är inget klagande snarare ett konstaterande. Och auto smart som representant i 20år på jobbet.
Måste säga att jag håller med dig i ditt tidigare uttalande. Som sagt, finns inget mirakelvax eller lackskydd. Men sköter man det korrekt, som du beskrev. Så håller det längre.

Jag kör ett keramiskt lackskydd på min bil, och den tillverkaren rekommenderar att man med några månaders mellanrum använder deras vax/topping - På så sätt sliter man på det lagret istället för lackskyddet.

Men de flesta lämnar in bilen hos Mr.cap, tvättar den med diskmedel, kör den i automattvätt tre gånger, sen låter man bilen vara otvättad 4 månader över vintern, och sen klagar man på dålig avrinning.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1206916
Måste bara säga en sak nu.
Provat det Svenska TERSHINE ceramic som XC90 rekommenderade.
Lagt det på fyra bilar nu och sett resultatet, en av bilarna har jag tvättat tre gånger med shampoo och avrinningen är fin ännu.

Vilken sjukt bra produkt, enkel, glansen är sjuk med. Oj vilken produkt säger jag bara.
Användarvisningsbild
av Funk
#1207023
Det vore väl fan om inte avrinningen är OK efter 3 tvättar...det klarar ju i stort sett vad som helst.
Ett bra keramiskt skydd klarar med lite eftervård minst två år med tvätt varje vecka utan att avrinningen är försämrad.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1207034
Det är väl snarare såna sopor som jag som låter bilen vara otvättad för länge som får problem med att det håller dåligt. Tvättar man ofta men varsamt försvinner ju skiten som annars nöter på skyddet.
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1207168
Jag vet att det är svagt säga att den hållt 3tvättar i denna tråd.
Tråden handlar om bästa hållbaraste.

Jag går offtopic nu i min egna tråd.
Alla får ta till offtopic

Ena bilen hade jag polerat och vaxat i 5timmar typ.
Blev inte helt nöjd.

Efter att jag appliserat denna produkt vilket tog 10min så blev jag nöjd med resultatet.

Dom andra bilarna tog med 10minuter endast, en av dom var riktight hemsk i lacken.
Nu glänser dom som nya.

Tiden man lägger ner är minium.
Om det håller 5tvättar så kommer jag inte byta.

Vi får se

Dom andra man får jobba hårt som fasiken med blir inte bra alltid, och det försvinner på 5-10tvättar.

Just nu är denna produkt nästbästa jag provat.

Det gammelgubben gav var bäst, lite svårjobbat, men bäst ever tror jag till 100%
Det får man aldrig veta vad det var kanske ?

ANGARNA berätta gärna om den där produkten sen.
Det lät ganska bra i beskrivningen.
Men mycket skrivs även.
Återkom med resultat med tiden är du vänlig-

Håll gärna topic ändå om ni kan.
ALLA vill veta vilket som håller längst skydd .
Det kommer inte dessa sprayflaskor /quick detailers
klara av troligen

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder