Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1192680
Har letat igenom hela Internet känns det som, men hittar inte svaret på lite funderingar...

Hur mycket sänks en V60 (som idag har standardchassi) om man låter montera Polestar Performance Chassi?
Vad är det för skillnad på lätt/tung fram/bak? Beror det på vad man har för spis om bilen anses vara lätt eller tung?

Upplever man stor skillnad mot ett standardchassi? Blir den betydligt stötigare?
Nu känns den lite svajig om man provocerar den och vill riktigt snabb körning på Autobahn etc... :roll:

Har även kikat på avgassystemet, verkar åtminstone på Youtube ge ett lite skönare sound. Även på en diesel... Kanske ger mer nöje för pengarna att montera det jämfört med chassit?

Varför låter Volvo montera däck på Parts-fälgarna som har största möjliga rullmotstånd? Kan man, vid köp, kräva andra däck?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1192759
Kräva andra däck kan du ju bara om du betalar extra för dom, Volvo tillhandahåller en viss kombination däck+ fälg och vill inte du ha det så får du ju ta dom till en däckhandlare och köpa nya.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1192846
fjohan82 skrev:Varför låter Volvo montera däck på Parts-fälgarna som har största möjliga rullmotstånd?
Därför att dom säljs för dess performance, inte bränsleförbrukning...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1192887
MartinS skrev:
fjohan82 skrev:Varför låter Volvo montera däck på Parts-fälgarna som har största möjliga rullmotstånd?
Därför att dom säljs för dess performance, inte bränsleförbrukning...
Okej, men de borde gå att slita ner relativt fort så kan man lägga på annat sen...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1192898
Ja det lär de göra, bra däck ur ett performance perspektiv slits ofta relativt fort.
#1242641
Hej,
Väcker den här frågan igen.
Är det någon som har svar på frågan i första inlägget gällande lätt/tung fram/bak när man ska välja Polestar Performance Chassi? :???: Även frågan gällande sänkning av bilen från standardchassi är intressant.
#1242692
jonasrcarlsson skrev:Hej,
Väcker den här frågan igen.
Är det någon som har svar på frågan i första inlägget gällande lätt/tung fram/bak när man ska välja Polestar Performance Chassi? :???: Även frågan gällande sänkning av bilen från standardchassi är intressant.
Jag har detta monterat sen 22/2-18. Är toknöjd! Lite stötigt i början, men har avverkat nästan 400 mil så nu är det mer behagligt. Det blev som en annan bil jämfört med det svajiga och svampiga standardchassit.
Din Volvo-mekaniker kan ta fram om du ska ha lätt eller tung eller en kombination av dessa när du beställer monteringen. Det är någon 4-siffrig kod vill jag minnas som avgör valet.
Till min visade det sig vara tung fram/tung bak.
#1242914
Tack för svaret :)
Lite konstigt med alla dess olika varianter, men det har väl kanske med vilken motor och växellåda man har.
Men om man då är inne på exempelvis Bilias hemsida och vill ha tillbehör för just sin bil så borde den informationen framgå av uppgifterna som registreringsnumret ger.
#1242930
jonasrcarlsson skrev:Tack för svaret :)
Lite konstigt med alla dess olika varianter, men det har väl kanske med vilken motor och växellåda man har.
Men om man då är inne på exempelvis Bilias hemsida och vill ha tillbehör för just sin bil så borde den informationen framgå av uppgifterna som registreringsnumret ger.
Det kan fela... Enklast är att din mekaniker manuellt letar fram vad som krävs på just din bil så att det inte blir fel.
Jag har bara kört med v-däck så det ska bli intressant att se och känna hur den blir efter bytet till s-däcken.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]