Sida 1 av 2
Dubbdäck eller friktion?
Postat: sön 27 nov 2016, 23:46
av anna1984
Jag ska köpa nya vinterdäck och funderar på om jag ska köpa dubbdäck eller friktion. Jag bor i Stockholm och har 4 mil till jobbet. 3 mil är landsväg och en mil är stadstrafik. Jag går i valet och kvalet mellan dubb och friktion. Oftast är det bra plogat så det är mer körning på barmark/is än snö. Därför borde dubbdäck bli bättre. Samtidigt är klimatet rätt milt så det är ju väldigt mycket mer körandes på ren asfalt än is. Och vad jag förstår ju sliter väl barmarken väldigt mycket mer på ett dubbdäck än ett friktionsdäck?
Vad skulle ni rekommendera?
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 07:17
av StefanN
Har dubbfritt på bägge bilarna och kör sthlm, det är inga problem och dom går tyst och fint. Körde dubbat på förra däcken.
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 07:59
av joel80
Jag kör mycket motorväg.. Mellan Stockholm och Gävle. För mig är valet solklart dubbat. Mycket ispolerad motorväg. Skulle jag enbart köra i Stockholm kanske jag övervägt dubbfria för ljudets skull. Men man får ta det försiktigare när det väl är halt.
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 08:10
av Malmstroem
Jag kör i Stockholm och har en bil med dubbat och en bil med odubbat. Skulle jag bara ha en bil skulle den troligen gå på odubbade däck. När det är riktigt isigt är dubbat bättre, men det är inte riktigt isigt så där jätteofta, och så länge "någon annan" har ruggat upp isen så fungerar odubbat hyfsat.
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 08:11
av fjohan82
Friktion, helt klart. Dessutom får man då köra på alla gatorna i stan, vilket man inte får med dubbdäck. Jag kommer inte gå tillbaka till dubbdäck...
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 17:45
av Sceptic
Malmstroem skrev: När det är riktigt isigt är dubbat bättre, men det är inte riktigt isigt så där jätteofta,
Jag tänker att det kanske är just vid det enstaka tillfället dubben gör skillnaden mellan liv och död. Jag har kört på bägge och föredrar helt klart dubbat.
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 19:23
av anna1984
Hur är det med slitage på däcken? Går friktionsdäck mycket längre? Färre däckköp om man kör friktion?
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 19:33
av SBergdahl
anna1984 skrev:Hur är det med slitage på däcken? Går friktionsdäck mycket längre? Färre däckköp om man kör friktion?
Det enda jag hittat i testväg är något ensamt finskt test där de parallellt med de nya däcken testar däck som rullat 1500 mil sedan vintern innan. Där kom de fram till att friktionsdäckens prestanda minskat mindre än dubbdäckens. Om det är en slump i deras test vet jag inte.
Själv köpte jag friktion nu. Får se efter vintern om jag är nöjd. Hittills är det skönt med tystnaden.
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 19:48
av frasse4
Jag har alltid kört dubbat, men förra vintern provade jag friktion. Funkade kanonbra i Sthlm. Det är ju inte dubbat eller odubbat som avgör skillnaden mellan liv och död det är om man överskattar väggreppet och kör fortare än man har friktion för. Jag kör alltid försiktigt när det är halt, oavsett däckstyp...
Största vinsten med friktion var att när det var barmark körde jag på som med sommardäck, bara att gasa på. Med dubbdäck gör det ju ont i själen om man måste göra en kick-down. Det var ingen onormal "förbrukning" av däck under förra året...
Re: Dubbdäck eller friktion?
Postat: mån 28 nov 2016, 20:32
av Mwi
Jag köpte dubbfria vinterdäck i år hittills har de funkat till belåtenhet, på torr asfalt, i väldigt mycket vatten, snöslask och modd, blankis är ju riktigt halt så där är det lite sämre grepp. Om du orkar läsa igenom följande från Folksam så får du mycket svar på dina funderingar.
http://www.folksam.se/tester-och-goda-r ... vinterdack
http://www.folksam.se/media/i-trafiken- ... -24184.pdf