Sida 1 av 1

Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: mån 16 maj 2016, 07:17
av Arken
Jag har gått från original 15", som funkade fint, till original 17" (225/45-17) Thor-fälgar med Yokohama-däck på min S80. Bilen är nu väldigt spårkänslig på normala motorvägar till och med. Man måste konstant hålla i ratten vilket är enerverande.

Det känns mysko när till och med originalhjul gör bilen spårkänslig. Kan det bero på däcken? Fick uppsättningen av svärföräldrarna när de bytte bil och jag har dålig koll på Yokohama...

Tack på förhand!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: mån 16 maj 2016, 09:09
av milktrucker
breda däck med felaktigt mönster kan få bilar att spåra, men jag tror på slitage i styrlederna alternativt dåliga bussningar.
Mina båda framfjädrar var av ca 1 varv från botten, vilket fick bilen att vandra fram och tillbaka över alla vägbanor.
Det kan vara värt att kolla det också

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: mån 16 maj 2016, 23:49
av Arken
Bilen, s80 årsmodell 2000, har gått 10000 mil och besiktigade idag med beröm. Inget slitet och inget trasigt...

Jag har fått för mig att 225/45-17 är en standarddimension och jag kan inte kalla det särskilt brett med dagens mått mätt.

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: tis 17 maj 2016, 07:13
av Hilmer
Att köra på begagnade däck som är inkörda på en annan bil kan skapa en sådan effekt, två bilar sliter inte däck på samma vis.
Det bör "slita till sig" en aning och du kommer att märka av det mindre och mindre, men för att få det riktigt bra får man köpa nya däck.

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: ons 18 maj 2016, 01:44
av JE Jr
Får du ingen ordning på det med nåt annat kan det vara subframebussningarna som är dåliga. Sitter samma sådana bussningar i S70 som jag hade förut. Med fixade bussningar, en helt annan bil på vägen :)

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: mån 06 jun 2016, 08:52
av Jonas_latt
När gjordes hjulinställning.annara senast? Detta kan göra bilen väldigt spårig. Är ratten helt rak? Om du kör och släpper drar den åt något håll?
Vilket tryck kör du i däcken? Jag skulle haft 2,6-2,7 bar i 17“

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: mån 06 jun 2016, 09:27
av garinge
Bredare däck gör så..
känner skillnaden på våren när min v70n får 19 med 235/35 mot vinterdäcken som typ är 205/65/16..
första milen så känns bilen helt schizofren, sen vänjer man sig =)

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: mån 20 jun 2016, 20:15
av Arken
Jonas_latt skrev:När gjordes hjulinställning.annara senast? Detta kan göra bilen väldigt spårig. Är ratten helt rak? Om du kör och släpper drar den åt något håll?
Vilket tryck kör du i däcken? Jag skulle haft 2,6-2,7 bar i 17“
Hjulinställning vet jag inte. Inte under det år jag ägt bilen...

Däremot så står inte ratten rakt när hjulen gör det och den drar åt höger. Men släpper jag ratten och bromsar så far den åt höger.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: tis 21 jun 2016, 09:34
av Funk
Däremot så står inte ratten rakt när hjulen gör det och den drar åt höger. Men släpper jag ratten och bromsar så far den åt höger.
Du tycker inte att det signalerar att det är fel någonstans och dags för en hjulinställning.... :shock:

/Thomas

Re: Mycket spårkänslig s80 med originalhjul

Postat: ons 22 jun 2016, 13:02
av Arnold
Det är ju solklart att det behövs en hjulinställning om ratten inte står rakt när hjulen gör det. Men kolla först om det är glapp i bussningarna till länkarmarna. Att den drar åt sidan när du bromsar är typiskt för glapp i länkarmsbussningarna. Det ska till ganska mycket glapp innan besiktningen slår ner på den.