Sida 1 av 9

Bästa däcken fram eller bak?

Postat: lör 25 nov 2006, 10:29
av henrik65
Vad är er åsikt? Skall bästa däcken sitta fram eller bak. Jag har kört bil i 25 år och ca 2 - 3000mil i året så en viss erfarenhet finns. De senaste åren har ju däckfirmorna börjat köra med att bästa däcken skall vara bak. Tycker dock att deras motiveringar inte håller och det är nog så att det fortfarande är lättare att häva en bakhjulssladd än en framhjulssladd. Om framhjulen tappar greppet så gäller ju fysikens lagar dvs bilen går rakt fram i en kurva medan man inte har någon nytta av att bakhjulen greppar. Tappar man greppet på bakhjulen så har man ju i alla fall en viss chans att styra upp situationen. Är det så att det bara är ett försäljningstrick, dvs sämsta däcken fram så märker folk bättre att de har skitdäck och åker och byter eller?

Postat: lör 25 nov 2006, 17:46
av pebe
8) jag tycker det är bäst med friskaste däcken bak. framför allt med bakhjulsdrift. bäst drivning då. bilen blir stabilare pebe :idea:

Postat: lör 25 nov 2006, 18:51
av Loner
Jag vill gärna ha dem fram, så jag har styrning och broms så länge som möjligt...

/L

Postat: lör 25 nov 2006, 19:20
av Jimmy Svensson
Loner skrev:Jag vill gärna ha dem fram, så jag har styrning och broms så länge som möjligt...

/L
Håller med :D

Postat: lör 25 nov 2006, 20:05
av sportmomentum
Samma här, styrförmågan vill jag ha, och nu när det är framhjulsdrivet så känns valet ännu lättare. Rent allmänt förordar man bästa bak. Men det är Fel. Jag har alltid rätt och alla andra måste ha fel! :wink:

Postat: lör 25 nov 2006, 22:57
av hemglass
jag resonerar som de flesta att"de bästa däcken ska vara fram" eftersom man vill ha styr och bromsförmåga så länge som möjligt.
Men jag skulle vilja se de som tror sig kunna häva en bakhjulssladd i landsvägsfart bara för att de "har bästa däcken fram". Du har inte en chans.... :roll:

Har du bästa däcken BAK, så lär bilen också gå stabilare. :shock:
Hmm jo jag är lite delad som ni märker...så därför kör jag med 4 bra däck runtom :wink:

Postat: sön 26 nov 2006, 07:05
av iaken
Inte bara däckfirmor som hävdar detta. Minns även på halkkörningen för ett par år sedan att de sa så i samband med att de visade en film om hur en bil åkte av vägen. (Polisvideo) Det säger sig själv igentligen. Bromsar du någorlunda hårt så är kontakten med vägen bak till väldigt låg. Och ska du i samband med detta veja för hinder så släpper bakvagnen direkt. Har du lite sämre däck fram så har du ju ändå mer kontaktyta mot vägen i samband med inbromsning. Detsamma kan ske om du kör hyffsat fort på motorväg och ska byta fil i dåligt väder... Så som en annan skribent uttryckte det... Bäst och ha bra runtom. Kanske altenera beroende på årstid osv :)

Postat: sön 26 nov 2006, 12:31
av henrik65
iaken skrev:Inte bara däckfirmor som hävdar detta. Minns även på halkkörningen för ett par år sedan att de sa så i samband med att de visade en film om hur en bil åkte av vägen. (Polisvideo) Det säger sig själv igentligen. Bromsar du någorlunda hårt så är kontakten med vägen bak till väldigt låg. Och ska du i samband med detta veja för hinder så släpper bakvagnen direkt. Har du lite sämre däck fram så har du ju ändå mer kontaktyta mot vägen i samband med inbromsning. Detsamma kan ske om du kör hyffsat fort på motorväg och ska byta fil i dåligt väder... Så som en annan skribent uttryckte det... Bäst och ha bra runtom. Kanske altenera beroende på årstid osv :)
Jag har alltid kört enligt principen anpassa körsättet enl.väglaget, dvs är det halt så undvik så långt det går att behöva bromsa eller hastiga rattrörelser. M a o man kör inte "hyffsat" fort på motorväg om det finns risk för sladd eller och framförallt undviker man filbyte eftersom det nästan alltid är sämre före i den mindre använda körfilen. Sedan gäller det ju att känna sin bil också så att man känner efter "före" den börjar sladda att gränsen närmar sig.
Det är väl kanske så att man pga av allmänt ändrat körsätt blivit tvungen att ändra på rekommendationerna eftersom folk i allmänhet inte kan köra bil i halt väglag.
Halkkörningsbanorna kan undervisa i hur man skall göra när bilen "hamnar i sladd" men det svåra är ju att hitta gränsen för när det är försent.

Postat: sön 26 nov 2006, 19:02
av iaken
henrik65 skrev:
iaken skrev:Inte bara däckfirmor som hävdar detta. Minns även på halkkörningen för ett par år sedan att de sa så i samband med att de visade en film om hur en bil åkte av vägen. (Polisvideo) Det säger sig själv igentligen. Bromsar du någorlunda hårt så är kontakten med vägen bak till väldigt låg. Och ska du i samband med detta veja för hinder så släpper bakvagnen direkt. Har du lite sämre däck fram så har du ju ändå mer kontaktyta mot vägen i samband med inbromsning. Detsamma kan ske om du kör hyffsat fort på motorväg och ska byta fil i dåligt väder... Så som en annan skribent uttryckte det... Bäst och ha bra runtom. Kanske altenera beroende på årstid osv :)
Jag har alltid kört enligt principen anpassa körsättet enl.väglaget, dvs är det halt så undvik så långt det går att behöva bromsa eller hastiga rattrörelser. M a o man kör inte "hyffsat" fort på motorväg om det finns risk för sladd eller och framförallt undviker man filbyte eftersom det nästan alltid är sämre före i den mindre använda körfilen. Sedan gäller det ju att känna sin bil också så att man känner efter "före" den börjar sladda att gränsen närmar sig.
Det är väl kanske så att man pga av allmänt ändrat körsätt blivit tvungen att ändra på rekommendationerna eftersom folk i allmänhet inte kan köra bil i halt väglag.
Halkkörningsbanorna kan undervisa i hur man skall göra när bilen "hamnar i sladd" men det svåra är ju att hitta gränsen för när det är försent.
Ja det är ju sunt förnuft som gäller när man är ute på vägen. Sen handlar just halkörningen om vad som kan hända. Det är ingen träning på hur man ska häva sladdar. Endast hög fart kan få en bil att åka av vägen vid tex vått underlag om man tex har icke godkända däck bak.

Postat: sön 26 nov 2006, 20:46
av jakobsson
hemglass skrev:jag resonerar som de flesta att"de bästa däcken ska vara fram" eftersom man vill ha styr och bromsförmåga så länge som möjligt.
Men jag skulle vilja se de som tror sig kunna häva en bakhjulssladd i landsvägsfart bara för att de "har bästa däcken fram". Du har inte en chans.... :roll:

Har du bästa däcken BAK, så lär bilen också gå stabilare. :shock:
Hmm jo jag är lite delad som ni märker...så därför kör jag med 4 bra däck runtom :wink:
He he jo det e nog den bästa lösningen. Vad jag har hört så ska man ha dom bästa däcken bak oavsett om man har fram eller bakhjulsdrift. Men man bör nog inte ha blankslitna däck fram och helt nya bak och tro att allt går bra för det.