Sida 1 av 2

Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: sön 27 mar 2016, 19:48
av lv455
Hej,

Nu är V50n står i begrepp att fylla 20000 mil tänkte jag att det vore dags att sammanfatta bilägandet. Bland annat har jag gått igenom hur långt de olika uppsättningarna däck rullat innan byte.

Så här ser det ut:

Bil: Volvo V50 MY 2010 Momentum 1.6d DRIVe (109hk & manuell 5vxl låda).



Sommardäck #1: Michelin Energy Saver+ (originalmonterat)
Dimension: 205/55-16
Livslängd: 5904 mil

Sommardäck #2: Michelin Primacy 3
Dimension: 205/55-16
Livslängd: 2546 mil
Kommentar: Betydligt tystare än Energy Saver+

Sommardäck #3: Michelin Energy Saver+
Dimension: 205/55-16
Livslängd: 4950 mil


Vinterdäck #1: Gislaved Nordfrost
Dimension: 195/65-15
Livslängd: 4000 mil
Kommentar: Tappade mycket dubb redan efter ett par tusen mil.

Vinterdäck #2: Nokian Hakka 5
Dimension: 205/55-17
Har än så länge rullat ca 2700 mil och har 98% dubb & 7 mm kvar.



I veckan är det dags att köpa en ny uppsättning sommardäck. Det lutar åt Energy Saver + som jag är väldigt nöjd med då jag gillar både des egenskaper och livslängd. Att bilen dessutom originalutrustats med dessa däck är heller ingen nackdel.

Har någon liknande jämförelser att dela med sig av?

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: sön 27 mar 2016, 20:16
av andersuw
De Michelin Energy Saver 205/55 R16 91V som suttit på min V70 T5 -02 har rullat ca 7000 mil. Det är då i genomsnitt 3 mm mönster kvar. Hade det varit helt jämnt fördelat hade jag övervägt att låta dem sitta på en säsong till. Men eftersom så inte är fallet blir det byte nu i vår. Jag tänkte ursprungligen välja Energy Saver+ men ändrade mig till förmån för Primacy 3 efter att ha tagit del av den här testen gjord av ADAC.

https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... geId=31821

Sammanfattning på engelska här:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm

I motsats till många andra testar ADAC hur länge däcken håller och gör det dessutom synnerligen rigoröst. I motsats till vad dina egna erfarenheter pekar på visade sig Primacy 3 ha ungefär samma livslängd som Energy Saver+ och båda klarade sig mycket bättre på just den punkten än alla andra testade däck. Primacy 3 ger dock bättre grepp i väta. Och eftersom det kostar obetydligt mer valde jag det istället för Energy Saver+.

En viss fingervisning om hur länge däcken kan beräknas hålla kan man också få genom att kika på de livslängdsgarantier som producenterna ger på den amerikanska marknaden. Det är visserligen inte säkert att det är exakt samma däck som säljs där som här men ändå. För Energy Saver garanterar Michelin där 50 000 miles för hastighetsklasserna S, T och H och 40 000 miles för hastighetsklasserna V och W. För Primacy 3 garanterar man 35 000 miles för hastighetsklasserna W och Y (lägre finns inte).

Vad har det för övrigt varit för hastighetsklass på de däck du haft? Som du ser finns det tecken på att hastighetsklassningen har betydelse för livslängden. Ju högre hastighetsklass desto kortare livslängd.

När det gäller Gislaved Nordfrost kan jag bara säga att jag delar din erfarenhet att de tappar dubb väldigt snart. Körde dem på den 855 T5 -94 som jag hade före min V70 T5 -02. På den senare har jag istället haft Uniroyal MS Plus Nordic 205/55 R16 91Q eftersom det var vad som följde med bilen. De däcken har hållit väldigt bra ifråga om såväl dubb som mönster och jag har också varit helt nöjd med däckens uppförande i övrigt, vilket förvånat mig en smula eftersom dessa däck knappast har rykte om sig att vara mer än medelmåttiga och säkert inte varit dem jag skulle ha valt om de inte följt med bilen.

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: sön 27 mar 2016, 20:58
av lv455
Mycket intressant! Jag reagerade på att Primacy 3 slets ner så snabbt och började fundera om jag skulle reklamera däcken men läste på lite om "Treadwear"-parametern som ju är ett slags indikation däckets livslängd. Det är inte en absolut storhet men skall kunna användas för att bedöma hur däck från en och samma tillverkare förhåller sig med avseende på slitstyrka. Energy Saver + har Treadwear-värde på över 400 och Primacy 3 ligger runt 200 så en faktor 2 i skillnad mellan dessa tu i faktiskt slitage är rimligt.

Bortsett från slitaget var jag dock rejält nöjd med Primacy 3, skillnaden i ljudnivå var påtaglig och när farsgubben, som kör en identisk bil (dock med 15" istf 16") lånade vår V50 sade han att den var mycket tystare än deras (Energy Saver +).

Kanske kan vår svenska asfalt, som ju ska vara grövre än den tyska diton, vara en förklaring till att ADAC ger däcken samma livslängdsbetyg? Eller så var det helt enkelt så att de Primacy 3 jag hade var från en måndagsbatch. Jag har tidigare fått lämna tillbaka en uppsättning däck (Conti Sportcontact) då de var av undermålig kvalitet, något som Volvos personal höll med om efter att provkört. Då handlade det iofs om vibrationer och inte livslängd.

andersuw skrev:De Michelin Energy Saver 205/55 R16 som suttit på min V70 T5 -02 har rullat ca 7000 mil. Det är då i genomsnitt 3 mm mönster kvar. Hade det varit helt jämnt fördelat hade jag övervägt att låta dem sitta på en säsong till. Men eftersom så inte är fallet blir det byte nu i vår. Jag tänkte ursprungligen välja Energy Saver+ men ändrade mig efter att ha tagit del av den här testen gjord av ADAC.

https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... geId=31821

Sammanfattning på engelska här:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... 55-R16.htm

I motsats till många andra testar ADAC hur länge däcken håller och gör det dessutom synnerligen rigoröst. I motsats till vad dina egna erfarenheter pekar på visade sig Primacy 3 ha ungefär samma livslängd som Energy Saver+ och båda klarade sig mycket bättre på just den punkten än alla andra testade däck. Primacy 3 ger dock bättre grepp i väta.

När det gäller Gislaved Nordfrost kan jag bara säga att jag delar din erfarenhet att de tappar dubb väldigt snart. Körde dem på den 855 T5 -94 som jag hade före min V70 T5 -02. På den senare har jag istället haft Uniroyal eftersom det var vad som följde med bilen. De däcken har hållit väldigt bra ifråga om såväl dubb som mönster och jag har också varit helt nöjd med däckens uppförande i övrigt, vilket förvånat mig en smula eftersom dessa däck knappast har rykte om sig att vara mer än medelmåttiga.

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: mån 28 mar 2016, 18:35
av andersuw
lv455 skrev:Mycket intressant! Jag reagerade på att Primacy 3 slets ner så snabbt och började fundera om jag skulle reklamera däcken men läste på lite om "Treadwear"-parametern som ju är ett slags indikation däckets livslängd. Det är inte en absolut storhet men skall kunna användas för att bedöma hur däck från en och samma tillverkare förhåller sig med avseende på slitstyrka. Energy Saver + har Treadwear-värde på över 400 och Primacy 3 ligger runt 200 så en faktor 2 i skillnad mellan dessa tu i faktiskt slitage är rimligt.
Ja, även jag har försökt kika en del på treadwear-värdena, som är irriterande svåråtkomliga eftersom de inte ingår i det europeiska regelverket och därför inte rapporteras som en del av däcksspecen här. De värden jag hittat för den kanadensiska marknaden är 400 för Energy Saver (det säljs inget som heter Energy Saver+ där) och 240 för Primacy 3. Men jag misstänker att garanterad körsträcka kan säga mer om hur producenten själv bedömer den förväntade livslängden och där skiljer det inte så mycket om vi jämför däck med likartad hastighetsklass. På den kanadensiska marknaden garanterar Michelin 60000 km för Energy Saver och 55000 för någotsånär jämförbara varianter av Primacy 3.

Ytterligare en erfarenhet som kanske är värd att nämnas i detta sammanhang är att jag kört andra Michelindäck än Energy Saver längre tillbaka i tiden och aldrig fått ut mindre än ca 5000 mil. Jag hann slita ut ett par omgångar Michelin sommardäck på den 855 T5 -94 som jag körde från 1997 till 2007. Dimensionen var i det fallet 205/50 R16 om man inte ville skippa de tjusiga så kallade turbofälgarna (Columba) och byta ned sig till 15 tum. Och det ville man ju inte. ;-) Mitt problem var att 205/50 R16 visade sig vara en udda dimension (ovanligt låg profil för så pass smala däck) så jag blev mot min vilja hänvisad till däck som mer hade karaktär av sportdäck än ekonomidäck. Jag är säker på att jag körde Pilot Primacy i något varv, möjligen också något annat "sportigare" Michelindäck. Treadwear-värdet på Pilot Primacy när jag kikar på vad som nu säljs i Kanada är 240, precis som för Primacy 3, och min vaga minnesbild säger mig att det kan ha varit 240 även på de Pilot Primacy jag hade.
lv455 skrev:Kanske kan vår svenska asfalt, som ju ska vara grövre än den tyska diton, vara en förklaring till att ADAC ger däcken samma livslängdsbetyg? Eller så var det helt enkelt så att de Primacy 3 jag hade var från en måndagsbatch.
Båda förklaringarna låter lite långsökta i mina öron men jag har just nu ingen bättre. ;-) Vad jag hoppas du ska säga är att du gjort ett fel i dina körsträckenoteringar och att dina Primacy 3 trots allt höll bättre än du först rapporterade. ;-)

Vi får helt enkelt se hur det går framöver. Däcken är redan beställda så lite för sent för mig att ångra mig nu. Och på den bil jag fortsättningsvis kommer att köra (V70 -15; -02an skall övertas av son och sonhustru nu i vår) blir det 225/50 R17 vilket utesluter Energy Saver (med eller utan plus) i vilket fall. Finns helt enkelt inte att tillgå i den dimensionen så Primacy 3 får det bli.

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: mån 28 mar 2016, 22:20
av milktrucker
mina michelin X-ice höll 2 vintrar, och då är det ingen sportbil utan en sugmotor som kört landsväg.
klebers vinterdäck höll 5 vintrar
Vredestein sommardäck höll 5 säsonger, bakdäcken rullar en 6:e.

Är så djupt besviken på Michelins hållbarhet.....

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: mån 28 mar 2016, 23:11
av Magnus-B
Varför besviken?
Du skriver ingen körsträcka utan bara antal vintrar .
De två första körde du kanske tusentals mil mer än de andra 5 vintrarna.

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: tis 29 mar 2016, 10:06
av andersuw
milktrucker skrev:Är så djupt besviken på Michelins hållbarhet.
milktrucker skrev:Ja michelin slits inte ut så fort
Verkar som du har lite problem att bestämma dig. ;-)

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: tis 29 mar 2016, 21:25
av lv455
Just noteringarna av miltal kommer jag nog inte att revidera men däremot kan jag nämna att mina kriteria för när däcken är utslitna kan variera. Jag är pedant vad gäller vibrationer och vill minnas att Primacy3-däcken var svåra att få vettig balans på när de började närma sig 4mm. Semestern var i antågande och eftersom vi skulle på en rejäl tur genom Norska obygder tidigarelade jag bytet Primacy 3 -> Energy Saver. Så det hade nog gått att kräma ut ytterligare några hundra mil ur Primacy 3:orna eller kanske t.om 500.

I morrn blir det dags för byte igen, däcknasaren på Bil-Nilsson i Alingsås hade Energy Saver på lager men rekommenderade även Nokian Hakka Green 2 som tydligen skall vara alldeles nytt, förbättrat, lättrullat och slitstarkt så det räcker och blir över. Jag är ju sanslöst nöjd med Hakkapellitorna så om jag är på äventyrligt humör imorrn kanske det blir helt otestade Hakka istället. Vardagsedge.com :).

Detta däckbyte kommer i och för sig få något mindre betydelse framöver då en V60 är på ingång och V50n blir andrabil.
Båda förklaringarna låter lite långsökta i mina öron men jag har just nu ingen bättre. ;-) Vad jag hoppas du ska säga är att du gjort ett fel i dina körsträckenoteringar och att dina Primacy 3 trots allt höll bättre än du först rapporterade. ;-)

Vi får helt enkelt se hur det går framöver. Däcken är redan beställda så lite för sent för mig att ångra mig nu. Och på den bil jag fortsättningsvis kommer att köra (V70 -15; -02an skall övertas av son och sonhustru nu i vår) blir det 225/50 R17 vilket utesluter Energy Saver (med eller utan plus) i vilket fall. Finns helt enkelt inte att tillgå i den dimensionen så Primacy 3 får det bli.

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: tis 29 mar 2016, 22:18
av DayDreamer
Annars så kan jag rekommendera Goodyear och även vredestein. Just nu siter det ett par vredestein sportrack 5 på min bil, 1mm har det slitit under hela förra sommaren och jag har kört över 1000mil med dom enda nackdelen är väl att dom kanske är en aningen bränsletörstiga då dom har E i bränsleekonomi men enbart 67eller 68 i DB, Väg ljud går före rullmotståndet för mig. Själv är jag inte så förtjust i Michelin däck då dom har en förmåga att hitta vart enda spår i vägen :x Skiftade på farsans bil nu till sommardäck och då hamnade dom bästa däcken bak Michelin och några Pirelli däck fram ganska så slitna kanske klarar denna säsongen iaf när Pirelli däcken satt fram så spårade bilen inget men den var hopplöst att köra rakt med den utan den vandrade från höger till vänster hela tiden så vi skiftade och satte dom bättre däcken fram (Michelin) då vart den bättre gick att köra rakt men man kände direkt att den gärna vill leta sig ner i spåren men jaja bättre det än att den ska vandra från vänster till höger hela tiden :)

Re: Livslängd på däck, utfall på Michelin Energy Saver mfl.

Postat: tis 29 mar 2016, 23:21
av andersuw
DayDreamer skrev:Annars så kan jag rekommendera Goodyear och även vredestein. Just nu siter det ett par vredestein sportrack 5 på min bil, 1mm har det slitit under hela förra sommaren och jag har kört över 1000mil med dom enda nackdelen är väl att dom kanske är en aningen bränsletörstiga då dom har E i bränsleekonomi men enbart 67eller 68 i DB, Väg ljud går före rullmotståndet för mig. Själv är jag inte så förtjust i Michelin däck då dom har en förmåga att hitta vart enda spår i vägen :x Skiftade på farsans bil nu till sommardäck och då hamnade dom bästa däcken bak Michelin och några Pirelli däck fram ganska så slitna kanske klarar denna säsongen iaf när Pirelli däcken satt fram så spårade bilen inget men den var hopplöst att köra rakt med den utan den vandrade från höger till vänster hela tiden så vi skiftade och satte dom bättre däcken fram (Michelin) då vart den bättre gick att köra rakt men man kände direkt att den gärna vill leta sig ner i spåren men jaja bättre det än att den ska vandra från vänster till höger hela tiden :)
Vad är det för dimension och modell på de "spåriga" Michelindäck du talar om? Har själv aldrig haft några problem med det. Och det du säger här om mjuka däckssidor går ju inte ihop med det du säger om spårigheten. Ju högre sidstabilitet ett däck har desto mer "spårar" det.