Sida 1 av 2

Luftpåfyllning i minusgrader - Myt eller sanning?

Postat: ons 22 nov 2006, 15:49
av Scania
Har hört mer än en gång att man inte skall fylla på luft i däck när det är minusgrader. Risk för däckexplotion...?

Ligger det något i det påståendet?

Postat: ons 22 nov 2006, 19:54
av Loner
Hmm, detta var nått nytt för mig...
Blir svårt för oss norrlänningar nu då, vi har ju minusgrader mer än halva året..

/L

Postat: ons 22 nov 2006, 20:38
av A80TD
Det var första gången jag hör det. Finns det någon motivering till varför det skulle kunna hända?

Man får väl sitta bakom hörnet på bilen och fylla på då, om armarna räcker till. :)

Postat: ons 22 nov 2006, 22:24
av cycler
Luft utvidgars sig i värme. Om man tar -20 grader luft och fyller till 2,x bar och sedan kör in i ett garage med +20 grader så har man 2,y bar där 2,y är större än 2,x.

Läste nylgien någonstans där de hade räknat på tryckskillnaden vid någon tempskillnad... vad jag kommer iihåg var det inte så mycket...

dvs ovanstående 40 grader skillnad skulle nog ge mindre än 0,5 bar i skillnad....

OBS Ren gissning från min sida.... kan försöka hitta den igen och räkna om..

/C

Postat: tor 23 nov 2006, 07:16
av Addekarlsson
Självklart är det sanning i detta påstående, tills man kommer till däckexplosion. När det gäller bildäck, så stämmer det inte. Däremot, cykeldäck, där kan det mycket väl smälla vid stora temperaturskillnader, och man pumpat i luft i kall temperatur.
Men på bilar... Nja... Det enda som händer är som redan sagts, det blir lite högre däcktryck, men inte så det smäller.

Mvh/ Adde

Postat: tor 23 nov 2006, 10:05
av Scania
Det var några år sedan jag hörde talas om denna (eventuella) skröna, och dessutom från äldre personer. Kan kanske vara en kvarlevande historia som hade mer bäring på den tiden det fanns innerslangar även i bildäck?

Ok, skönt att höra att det inte gäller nuförtiden. Bor i Skåne, här är det ju inte ofta så kallt men jag har undvikit att fylla på luft vid minusgrader... Behöver inte oroa mig för det längre. Litar på er som kommer från nordligare breddgrader än jag. Ni bör ju veta... 8)

Postat: fre 24 nov 2006, 19:08
av A80TD
Däcken håller ju när man kör över stora potthål i vägen så att det bara smäller och bilen hoppar. Att pysa i lite tryckluft i dem känns som en lindrig påfrestning i jämförelse. :)

Postat: mån 27 nov 2006, 10:00
av haxpet
Trycket ökar respektive minskar med ca 0,1 bar/10 grader Clesius. Så om du fyller på till 2,4 bar i minus 20 grader så har du ca 2,8 bar vid plus 20 grader. Och det är ingen fara för däcket.

Ett däck ska klara ett tryck av 13-15 bar och det är i regel dubbelt så mycket som en vanlig kompressor klarar av att leverera. Ett dåligt däck klarar säkert lite mindre, men jag tror inte att det ska vara någon fara.

Postat: ons 06 dec 2006, 21:24
av blizzy
det som kan hända är att ventilen hänger sej,å då blir det som pyspunka,därför ska man inte lufta när det är kallt.har själv råkat ut för det.

Postat: tor 07 dec 2006, 06:46
av Addekarlsson
Då är det dags att byta ventil, för en fräsch ventil ska inte hänga sig trots kyla. :D

Mvh/ Adde