Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1502630
Det som står i lnstruktionsboken är tillverkarens rekommendationer för dom däck som bilen levererades med vad gäller komfort, ekonomi och liknade. Om man läser på forummet här så är det måånga bud på vad som ära rätt. Som skrivits här finns inget "rätt lufttryck" utan det är kompromisser. Byter man då till typ större fälgdiameter så blir det helt andra förutsättningar. Ofta är det då XV däck man får ha för att däcken ska tåla vikten och då gäller inte vad som står i "på stolpen" längre utan det blir då bara utgångstrycket för för egna erfarenheter. Har haft XV däck (original dimension) på 745-an i många år och då ett par hg mer än vad "boken" rekommenderar. Fick ett antal däck för något år sedan (inte förstärkta) som jag nu kör på och det funkar bra (bättre komfort) trots att däcken fram är 20 år gamla....... Lufttryck enligt boken
Användarvisningsbild
av Derank
#1502680
det är väl bara att testa sig fram , utgå från det som står på dörrstolpen och ljustera efter behov, jag kör lite mindre då jag tycker det blir så stötigt annars. och en del vill ju ha max för att spara en centiliter

Det finns väl inget rätt el fel egentligen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1502703
lennarte skrev:Det som står i lnstruktionsboken är tillverkarens rekommendationer för dom däck som bilen levererades med vad gäller komfort, ekonomi och liknade. Om man läser på forummet här så är det måånga bud på vad som ära rätt. Som skrivits här finns inget "rätt lufttryck" utan det är kompromisser. Byter man då till typ större fälgdiameter så blir det helt andra förutsättningar. Ofta är det då XV däck man får ha för att däcken ska tåla vikten och då gäller inte vad som står i "på stolpen" längre utan det blir då bara utgångstrycket för för egna erfarenheter. Har haft XV däck (original dimension) på 745-an i många år och då ett par hg mer än vad "boken" rekommenderar. Fick ett antal däck för något år sedan (inte förstärkta) som jag nu kör på och det funkar bra (bättre komfort) trots att däcken fram är 20 år gamla....... Lufttryck enligt boken
Är det XL däck du menar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502762
ThomasT skrev:Är det XL däck du menar?
Givetvis....Ta i trä sa' han som tog sig för pannan :sick:
av Basilm
#1502815
Tack för alla svar!

Då fortsätter jag att köra på 2.4 bar runtom, det tycker jag funkar bra, då manualen säger 2.3 bar så det är väldigt nära det Volvo menar är bra för 1-3 pers. Eco och max last ska tydligen va 2.7 bar men det är väl stötigt och onödigt. Visste inte vad som är "bäst" mekaniker eller manual...men nu är det något mellanting :D
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]