Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#281332
Nu vet jag inte hur det är i de nyare instruktionsböckerna men vad jag sett så listar man inte olika däckprofiler i boken och därför kan man ju inte använda denna om man byter till större fälgar (=lägre profil).
av lobbysleeper
#281416
I nya V70 så står flera olika dimensioner listade, och jag som nu bytte upp mig till 18-tum kunde då läsa att de ska ha 2,2 fram resp 2,3 bak (eller om det var tvärt om, men det är oviktigt just nu).
Själv tycker jag det låter lite väl lågt.
Och tyckte bilen kändes lite tung på vägen och att svänga. Slog mig nu att det kanske skulle bli bättre med mer luft i däcken, samt att förbrukningen var ganska hög (visst ökar den i och med 245 breda däck, men ändå).

Ska nog prova att öka trycket till både 2,5 och 2,8 eller liknande och se hur det påverkar.

På förra saaben hade jag 2,8-3,0 i 17-tummarna med 215-45 dimensioner... Stötigt visst, men rullade fint och med normal slitbana.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#281483
Man får ju gå efter bredden och höjden på själva däcket inte hur många tum det är.
Själv kör jag med ca 2,9-3,0 bar i 215/45.
2,3 bar i 245:or är alldeles fördåligt.
Användarvisningsbild
av siamthai
#282568
Min bil skall enligt handboken ha däcktryck 30 psi bak och 31 psi fram. Jag har, för att följa råden i den här tråden och bl.a spara lite soppa, pumpat i 36 psi fram och 35 psi bak. Verkar det ok eller törs man använda ändå högre tryck?

(S80/Goodyear Excellence)
Senast redigerad av 1 siamthai, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av siamthai
#282631
Jag har däckdimension 225/50 R17. Frågan gäller min S80 med Goodyear Excellence. Är däcktrycket i högsta laget?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#282632
siamthai skrev:Jag har däckdimension 225/50 R17. Frågan gäller min S80 med Goodyear Excellence. Är däcktrycket i högsta laget?
Hade du 2,4 i nu?

Släng i 2,8-3,0 bar istället och testa! Däcken klara betydligt mer. Tror att maxtrycket står på sidan på däcket. Är väl typ 4,5 bar eller nått.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#282820
Har aldrig sett ett däck som skadats av för högt tryck, däremot har jag sett massor av däck som skadats/slitits ut för tidigt av för lågt tryck.

Det enda som blir lidande av för högt tryck är komforten.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]