Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av martin1g
#68951
Det har på senare tid (?) blivit mer och mer vanligt att man från diverse håll hör och läser om att det är viktigt med "rätt" luftmängd i däcken, användning av nitrogen mm. Jag har redan innan detta privat intresserat mig för att hålla koll på däcktrycket men nu undrar jag om detta forum kan hjälpa till med synpunkter:

Idag bytte jag till nya friktionsdäck och däck-killen sa att det skulle vara 2,3 bar idem. För några år sedan köpte jag nya dubb-däck och då skulle det vara 2,8 bar i dem. Detta för att dubbarna skulle "tryckas ut ordentligt" Jag är helt för att ha lite mer tryck än det allra nödvändigaste för att få lite mindre rullmotstånd osv men nu funderar jag lite på om det är "bäst" med 2,3, 2,5, 2,7, 2,8 ja osv, ni fattar... Med bäst menar jag bäst grepp på vintern OCH gärna lägst rullmotstånd.. Tacksam för synpunkter!
Användarvisningsbild
av MartinS
#68959
Om någon säger att det skall vara mer tryck för att dubbarna skall tryckas ut så skulle jag inte tro på något den människan säger.

/Martin
av martin1g
#68976
njaaa kanske inte tryckas ut, men att däcket så att säga inte ska säcka ihop, eller hur ska man säga...jaaa det var ungefär det svar jag fick, har även hört/läst från andra håll att det ska vara ganska högt tryck i dubbdäck. skit samma i det, frågan är hur det är i dubblösa vinterdäck?
av Addekarlsson
#69070
Man ska ha ett däcktryck som är anpassat för däckprofilen/bilens tyngd.
Så säga vilket däcktryck du ska ha, de tär svårt, men kika i FAQ så finns där en rekomendationstabell. Utgå från den, sen känner du dig fram till det däcktryck du anser vettigast.
Jag har 205-55-16 och jag har ca 2.8 bar i mina däck, för det känns bäst på våra vägar.

Passade på att radera din dubbelpost. räcker med en tråd om detta, och då behåller vi denna som låg på rätt ställe. :wink:

Mvh/ Adde
av martin1g
#69095
Ja jag funderade på det där med dubbelpost, sorry, my bad. Jag ska hälla i 2,7 så får vi se hur det går...
av TerSve
#70960
Vad är rätt lufttryck? Det beror på hur fort man kör, det beror på hur mycket bilen väger, samt vilka egenskaper man vill ha. Exempel. om det är halt ute och man bara kör i max 30 km/h, så behöver man ej ha mer än 1-1,5 bar i däcken. Då borde man ha ett supergrepp. Men om man kör 160 km/h på motorväg med full last, då behöver man kanske 3,2 bar i däcken. Det jag menar är att det finns inget rätt lufttryck. Det är en kompromiss på vilken egenskap man vill ha. Det jag vill ha ut av mina däck är så många mil som möjligt, jag vill ha så låg bränsleförbrukning som möjligt, samt att jag vill ha så bra väghållning som möjligt. Så på sommaren så brukar jag ha mellan 2,8-3,0 bar i däcken. Men på vintern så är det inte så roligt att köra fort på vinterdäck, det känns liksom inte rätt. Då kan man ju sänka trycket, för då får man ju fram den egenskap som man vill ha, dvs bättre grepp. Brukar dock inte gå under 2,5 bar. På den kurs jag gick på Gislaved så sa de att om man har 0,5 bar under det optimala däckstrycket, så slits däcket ca 20% mer. Men om man har 0,5 bar över det optimala däckstrycket, så slits däcket bara 5% mer. Alltså, det är bättre att ha lite för mycket luft i däcken än lite för lite luft.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#275147
Har konstaterat att det finns väldigt många trådar om däcktryck så tyckte det kändes onödigt att starta en ny.
Har nu en fråga. Ska man ha olika tryck fram och bak? Jag tänker som så att man har ju större vikt på framhjulen pga motorn och borde då ha lite högre tryck där än bak. Resonerar jag fel?
Användarvisningsbild
av Nexus
#275167
du resonerar ganska rätt. sen beror det ju på om man kör mycket med last eller liknande
Jag kör 2,5 rakt av runt om :P
Användarvisningsbild
av isak
#275203
jag har en litet avvikande erfarenhet om däcktr-, har alltid följt däcksfabrikantens rekomend- maxtryck finns angivet på de flesta däck. det ligger avsevärt högre än 2,5-2,8 som det pratas om. lättare rullmotstånd mindre värme= däcksekonomi. något stötigare givetsvis,men det köper jag.
bilfabrikanten sätter gärna moderatare siffror på tankluckan för komfortens del. kanske inte nått fullt fram konstruktionsmässigt, litar mera på däcksfabr-. näst omgång kommer sannolikt att få nitrgen är mindre beroende av temperaturvariationer samt mindre tryckförluster. är säkert ingen slump att flyget ock formel1 använder det.
isak
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]