Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
#275216
Själv kör jag alltid med 2,5 bar runt om. Tycker bilen "känns" bäst då. Har alltid gjort det...

/Turbo+
av sepaulssonm
#275316
2.5 bar la de i på Volvo när jag köpte nya 205 55 16 Nokia Hakka Z. Tycker det känns helt ok.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#275319
Jag såg att postbilen hade 2.4 bar fram :P Däcktrycket står skrivet på framskärmarna (Renault Kangoo, är väl ointressant vid denna diskussion :roll: )
Användarvisningsbild
av Ticken
#275327
Men är det inte så att de flesta rekomenderar 2,2 eller nått sånt? Jag tycker faktiskt att det är lite för lite..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Tomas88
#275496
Bästa däcktrycket beror ju helt klart till stor del på vilken profil man har. Men som sagt. Bör man ha högre tryck fram? (om vi förutsätter att jag kör olastad bil).
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#275518
Tomas88 skrev:Bästa däcktrycket beror ju helt klart till stor del på vilken profil man har. Men som sagt. Bör man ha högre tryck fram? (om vi förutsätter att jag kör olastad bil).
Jag kör ca: 2hg högre på framhjulen, både sommar/vinterhjul.
Användarvisningsbild
av siamthai
#281148
Det här var en för mig oväntad frågeställning. Jag har alltid trott att man skulle följa bilfabrikantens rekomendationer. Jag bukar fylla med det tryck som det står i bilens handbok. Varför skulle de vara fel? Borde inte t.ex Volvo ha koll på vilket tryck det skall vara för maximalt väggrepp?
Användarvisningsbild
av Funk
#281152
siamthai skrev:Det här var en för mig oväntad frågeställning. Jag har alltid trott att man skulle följa bilfabrikantens rekomendationer. Jag bukar fylla med det tryck som det står i bilens handbok. Varför skulle de vara fel? Borde inte t.ex Volvo ha koll på vilket tryck det skall vara för maximalt väggrepp?
Allra bäst är att följa däcktillverkarens rekommendationer, Volvo fokuserar mer på komforten än vad som ger bäst grepp och livslängd. Tabellen som finns i forumet är en bättre vägledning än vad Volvo rekommenderar..

/Thomas
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]