- ons 08 nov 2006, 16:21
#68951
Det har på senare tid (?) blivit mer och mer vanligt att man från diverse håll hör och läser om att det är viktigt med "rätt" luftmängd i däcken, användning av nitrogen mm. Jag har redan innan detta privat intresserat mig för att hålla koll på däcktrycket men nu undrar jag om detta forum kan hjälpa till med synpunkter:
Idag bytte jag till nya friktionsdäck och däck-killen sa att det skulle vara 2,3 bar idem. För några år sedan köpte jag nya dubb-däck och då skulle det vara 2,8 bar i dem. Detta för att dubbarna skulle "tryckas ut ordentligt" Jag är helt för att ha lite mer tryck än det allra nödvändigaste för att få lite mindre rullmotstånd osv men nu funderar jag lite på om det är "bäst" med 2,3, 2,5, 2,7, 2,8 ja osv, ni fattar... Med bäst menar jag bäst grepp på vintern OCH gärna lägst rullmotstånd.. Tacksam för synpunkter!
Idag bytte jag till nya friktionsdäck och däck-killen sa att det skulle vara 2,3 bar idem. För några år sedan köpte jag nya dubb-däck och då skulle det vara 2,8 bar i dem. Detta för att dubbarna skulle "tryckas ut ordentligt" Jag är helt för att ha lite mer tryck än det allra nödvändigaste för att få lite mindre rullmotstånd osv men nu funderar jag lite på om det är "bäst" med 2,3, 2,5, 2,7, 2,8 ja osv, ni fattar... Med bäst menar jag bäst grepp på vintern OCH gärna lägst rullmotstånd.. Tacksam för synpunkter!