- mån 20 jul 2009, 01:51
#305241
Oj, här var det en skön blandning av gamla fördomar och uppfattningar om "lågprofildäck" samt vilda gissningar om hur däck fungerar...
Till att börja med så får ni nog ge ingenjörerna hos Volvo och däckstillverkarna lite mer cred. Självklar så har de full koll på vad de sysslar med, samt att de dessutom har en massa testtid med respektive bilmodell i bakfickan. Så ni kan med gott samvete följa de rekommendationer som står i instruktionsboken.
Och om man inte kör med orginal då? Ja, då är det givetvis inte så enkelt att man kan följa en lista som någon skrivit i ett forum... och som dessutom bara baserar sig på däcksprofil. Tror ni att tex ett Dunlop SP9000 195/45 WR15 78W sportdäck har mycket gemensamt med ett Hankook RH06 295/45 R18 108V XL som är ett däck för SUV'ar, förutom profilen då...
Hur gör man då?
1. Man utgår alltid från biltillverkarens rekommendationer för orginaldäcket.
2. Sedan jämför man lastindex mellan orginal och det nya däcket. Samma index = samma tryck, sedan så sänker man ca 0,1 bar för varje indexklass som det nya däcket har högre än orginaldäckets.
3. Man jämför det nya däckets luftvolym med orginaldäcket. Har det nya däcket tex 10% mindre volym så ska man öka trycket med 10% och viceversa.
Och till de som tvivlar på mig så är det självklart inte jag själv som hittat på detta utan något jag fick lära mig av en herre som är ansvarig för produkt information och utbildning hos en av premiumdäck tillverkarna.
.
Denim Blue V60 D3 -20
Vit V60 D3 -19 *såld*
Crystal vit V60 Ocean Race -16 *såld*
Brilliantblå C30 R-design *såld*