Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#282872
eccy243 skrev:Det beror på vad det är för profil på däcken. Att rulla runt med 2,5-3 bar i 185/80 -14 är inte att rekommendera.
Just de däcken sitter på mitt släp och där ska det vara 3.6 - 4.2 bar enligt instruktionsboken.
Användarvisningsbild
av Funk
#282907
VolvoB20 skrev:
eccy243 skrev:Det beror på vad det är för profil på däcken. Att rulla runt med 2,5-3 bar i 185/80 -14 är inte att rekommendera.
Just de däcken sitter på mitt släp och där ska det vara 3.6 - 4.2 bar enligt instruktionsboken.
Är det inte förstärkta däck på släpet ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#283080
Visst är det några av dem C-däck men inte lla , det är flera Häst/Båt/Bilsläp vissa lastar 2.5 ton så det behövs lite däckstryck. Vad jag vill säga var att bara för att det är hög däcksprofil ~80 så behövs det ibland bra tryck.

Men jag kör 3 bar även i de gamla skrotbilarna med 70 profil på, kör man lägre så blir de ju så vingliga och odiffusa på vägen.
Användarvisningsbild
av Funk
#283097
VolvoB20 skrev:Visst är det några av dem C-däck men inte lla , det är flera Häst/Båt/Bilsläp vissa lastar 2.5 ton så det behövs lite däckstryck. Vad jag vill säga var att bara för att det är hög däcksprofil ~80 så behövs det ibland bra tryck.

Men jag kör 3 bar även i de gamla skrotbilarna med 70 profil på, kör man lägre så blir de ju så vingliga och odiffusa på vägen.
Så sant men det är en viss skillnad att trycka i 4,2 bar i ett vanligt PV-däck med lastindex runt 90, mot att göra det i ett förstärkt däck. Ett 2,5 tons släp har knappast vanliga PV-däck även om det har boggie..

/Thomas
Användarvisningsbild
av ThomasT
#305241
Oj, här var det en skön blandning av gamla fördomar och uppfattningar om "lågprofildäck" samt vilda gissningar om hur däck fungerar...

Till att börja med så får ni nog ge ingenjörerna hos Volvo och däckstillverkarna lite mer cred. Självklar så har de full koll på vad de sysslar med, samt att de dessutom har en massa testtid med respektive bilmodell i bakfickan. Så ni kan med gott samvete följa de rekommendationer som står i instruktionsboken.

Och om man inte kör med orginal då? Ja, då är det givetvis inte så enkelt att man kan följa en lista som någon skrivit i ett forum... och som dessutom bara baserar sig på däcksprofil. Tror ni att tex ett Dunlop SP9000 195/45 WR15 78W sportdäck har mycket gemensamt med ett Hankook RH06 295/45 R18 108V XL som är ett däck för SUV'ar, förutom profilen då...

Hur gör man då?
1. Man utgår alltid från biltillverkarens rekommendationer för orginaldäcket.
2. Sedan jämför man lastindex mellan orginal och det nya däcket. Samma index = samma tryck, sedan så sänker man ca 0,1 bar för varje indexklass som det nya däcket har högre än orginaldäckets.
3. Man jämför det nya däckets luftvolym med orginaldäcket. Har det nya däcket tex 10% mindre volym så ska man öka trycket med 10% och viceversa.

Och till de som tvivlar på mig så är det självklart inte jag själv som hittat på detta utan något jag fick lära mig av en herre som är ansvarig för produkt information och utbildning hos en av premiumdäck tillverkarna.


.
av Stefan62
#1495037
När jag hämtade ut min nya XC60 i december så var det dubbfria däck med 2,7 bar, trots att det står 2,3 bar i tabelldekalen.

Jag sänkte trycket, men upplevde att det blev sämre. Ökade till 2,7 igen och då är det märkbart bättre.

Vad är/var rätt?
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1495085
Stefan62 skrev:När jag hämtade ut min nya XC60 i december så var det dubbfria däck med 2,7 bar, trots att det står 2,3 bar i tabelldekalen.

Jag sänkte trycket, men upplevde att det blev sämre. Ökade till 2,7 igen och då är det märkbart bättre.

Vad är/var rätt?
Det är alltid så med däck att man kompromissar med deras egenskaper och så även med däckstrycket. Komfort är kanske det enklaste att känna, mjuk däck = bekvämt / hårt däck = obekvämt. Samma gäller styrrespons, slitage, grepp och övriga egenskaper...

Så vad som är rätt för dig är svårt att svara på, men helt klart så är ju biltillverkarens rekommendation något som man ska utgå ifrån.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]