Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1495104
I enkla ord - Lågt tryck = mer däck på vägbanan, högre slitage, högre rullmotstånd(=högre förbrukning), bättre grepp, och beroende på profil "vinglig" och "ostadig", samt "bättre komfort".
Högt tryck = Mindre däck på vägbanan, mindre slitage, mindre rullmotstånd, sämre grepp, och oftast bättre styrrespons(tills dom tappar greppet, dvs), och "sämre" komfort.

Man får vackert prova sig fram mellan minsta och högsta tillåtna däcktryck(enl. däcktillverkaren! inte vad som står på tanklocket!) för att hitta det tryck man trivs bäst med.
Själv brukar jag ligga på ca 2.8 i mina 205/50R16 sommardäck, lite mer bak om jag vet att jag ska lasta tungt snart. På vintersulorna lägger jag mig lite lägre, ca 2.7. På 945an med heta 185/65R15 lägger jag mig på närmare 3, för dom är inte riktigt täta och sjunker rätt snabbt :-D

Runt 2.8 är iaf vad som funkar bäst för mig med min däckstorlek och bil, det är en lagom kompromiss mellan grepp och slitage.
av TmVardon
#1498636
En fundering kring det här med varm och kall luft i däcken. Enligt tabell eller instruktionsbok ska jag ha 2,6 bar i kalla däck (när bilen stått minst 3 timmar (instruktionsbokens definition).

Om jag sen åker några kilometer till närmaste mack. Ska jag då fylla till precis 2,6 eller något högre? Eller är detta försumbart?
av Erik Å
#1498665
Det är först efter en bra stund i motorvägsfart som däcken blir varma.
Samt om bilen stått parkerad så att solen lyser direkt på däcken på ena sidan.. :-/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1498680
Och den relativt lilla värme som är i däck-luften kyls ner nästan direkt av den nya kalla luften från kompressorn.
Det är betydligt mer troligt att manometern på macken visar fel, än att värmen på luften i däcken ska ha någon inverkan.

Enda gånger man kan argumentera om luft-temperaturen är i extrema fall, typ racing, där det är kritiskt att trycket är exakt rätt och däcktemperaturer långt överskrider dom temperaturer du någonsin kommer upp i i din vardagliga körning(iaf om du vill behålla körkortet någon längre tid...).
av Basilm
#1502525
Jag hijackar tråden och frågar vilket däcktryck som anses normalt på nya xc60 (ca 1750-1800kg) med 225/60 r18 (standard) däck å fälg. Jag kör nu på 2.4 bar runtom, tycker det känns bra men vet ej om man bör pumpa mer? ( Har ännu inte märkt nå sidoeffekter av denna 2.4 bar pumpning jag levt efter i nu ca 9-10 månader).

Jag har fått riktigt olika svar, allt från 2.1 till 2.8, från kompisar, hobby mekaniker, rekondfirma, Volvo Uppsala m.m.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
#1502528
Basilm skrev:Jag har fått riktigt olika svar, allt från 2.1 till 2.8, från kompisar, hobby mekaniker, rekondfirma, Volvo Uppsala m.m.
Vad har du fått för svar från Volvo Uppsala? De andra kan du ju strunta i.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1502531
Basilm skrev: lör 18 jun 2022, 00:45 Jag hijackar tråden och frågar vilket däcktryck som anses normalt på nya xc60 (ca 1750-1800kg) med 225/60 r18 (standard) däck å fälg. Jag kör nu på 2.4 bar runtom, tycker det känns bra men vet ej om man bör pumpa mer? ( Har ännu inte märkt nå sidoeffekter av denna 2.4 bar pumpning jag levt efter i nu ca 9-10 månader).

Jag har fått riktigt olika svar, allt från 2.1 till 2.8, från kompisar, hobby mekaniker, rekondfirma, Volvo Uppsala m.m.

Tack för svar!
Titta på dekalen som sitter på B-stolpen när du öppnar förardörren, där ska det stå vad som gäller beroende på om du kör tom bil eller med full last.
Användarvisningsbild
av Derank
#1502546
Exact, det står på B-stolpen på en dekal, det gör det typ på alla fordon.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1502566
Kolla manualen eller på B-stolpen, sluta lyssna på självutnämnda experter...

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]