Sida 1 av 1

Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: tis 26 maj 2015, 12:34
av ThomasT
Någon här som har en idé om varför ratten stod snett på min Volvo C30?

När jag körde rakt fram så stod ratten 4 grader åt vänster, så jag lämnade in den för justering och fick detta resultat:

Bild

Borde inte bilen gått rakt med dessa "före" vinklar? (om än lite livligt)

.

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: tis 26 maj 2015, 15:10
av VolvoB20
"Ratten rakt fram" är ju inget absolut värde. Är det när ratten är vågrätt, är det ratten i linje med med bilens lutning, är det optiskt i linje med instrumentbrädans design etc.

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: tis 26 maj 2015, 15:53
av ThomasT
VolvoB20 skrev:"Ratten rakt fram" är ju inget absolut värde. Är det när ratten är vågrätt, är det ratten i linje med med bilens lutning, är det optiskt i linje med instrumentbrädans design etc.
Jag tror de flesta är ganska överens om vad som menas med att ratten står rakt...

.

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: tis 26 maj 2015, 17:31
av White
Kan ju vara att styrlederna blivit bytta så ratten hamnat snett i förhållande till styrvinkeln?

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: tis 26 maj 2015, 20:24
av ThomasT
White skrev:Kan ju vara att styrlederna blivit bytta så ratten hamnat snett i förhållande till styrvinkeln?
Inga chassi komponenter är bytta.

.

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: tis 26 maj 2015, 23:27
av JE Jr
Jo, fast är du säker på hur ratten stod när de där "före" toe inställningarna togs? Var det samma "rakt" som efter?

Nu kanske jag är ute på lite djupt vatten, men Ibland känns det som de kan ställa in "före" med hjulen "rakt"/lika fel i toe för att se om de andra vinklarna är hyffsat OK.

Sedan om allt verkar bra ställer ratten rakt och justerar in toe.
Har jag fel?

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: tis 26 maj 2015, 23:37
av ThomasT
JE Jr skrev:Jo, fast är du säker på hur ratten stod när de där "före" toe inställningarna togs? Var det samma "rakt" som efter?

Nu kanske jag är ute på lite djupt vatten, men Ibland känns det som de kan ställa in "före" med hjulen "rakt"/lika fel i toe för att se om de andra vinklarna är hyffsat OK.

Sedan om allt verkar bra ställer ratten rakt och justerar in toe.
Har jag fel?
Nä, jag är inte säker på hur de gör i de olika fallen men i protokollet det finns ju en ruta märkt "rakt fram" som jag tolkar som rattvinkeln?
.

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: ons 27 maj 2015, 10:59
av VolvoB20
ThomasT skrev:
VolvoB20 skrev:"Ratten rakt fram" är ju inget absolut värde. Är det när ratten är vågrätt, är det ratten i linje med med bilens lutning, är det optiskt i linje med instrumentbrädans design etc.
Jag tror de flesta är ganska överens om vad som menas med att ratten står rakt...
.
Så om flera förare sitter i bilen kommer de att placera rattens ekrar med mindre än 4 graders avvikelse bara på känslan vi vad som motsvarar rakt fram.

Tyvärr inte... jag har provat genom åren ....

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: ons 27 maj 2015, 14:48
av ThomasT
VolvoB20 skrev:
ThomasT skrev:
VolvoB20 skrev:"Ratten rakt fram" är ju inget absolut värde. Är det när ratten är vågrätt, är det ratten i linje med med bilens lutning, är det optiskt i linje med instrumentbrädans design etc.
Jag tror de flesta är ganska överens om vad som menas med att ratten står rakt...
.
Så om flera förare sitter i bilen kommer de att placera rattens ekrar med mindre än 4 graders avvikelse bara på känslan vi vad som motsvarar rakt fram.

Tyvärr inte... jag har provat genom åren ....
Jag kan inte svara för hur andra mäter men jag gjorde det med ett digitalt vattenpass.

.

Re: Hjälp med att tolka hjulvinklar.

Postat: ons 27 maj 2015, 15:01
av Alfredo
Verkar vara på sättet när jag stog och kollade på när killen utförde hjulinställning på min bil att bultarna dras åt ganska på direkten när marginalen ligger på det gröna området, inget lirkande för att få helt perfekt. Att rigga upp instrumenten tar längre tid än att göra själva jobbet man har beställt