Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jwiss
#971935
Mina Ocean Race-hjul har "insida", så både däcket och fälgen snurrar baklänges på den andra sidan, jag har inga synpunkter på vilken riktning som är rätt, bara stör mig på att dom rullar åt olika håll :-(O)
av ThunderAce
#971944
StefanN skrev:
ThunderAce skrev:
StefanN skrev:"Innerside" på insidan av fälgen det är allt du behöver fundera på. Det finns inga vänster och högerdäck.
Vänster och höger har du om däcket har rotationsriktning
Det är ju samma däck för det, inte olika för höger och vänster.
Samma döck löst ja men väl monterat blir det två vänster och två höger
Användarvisningsbild
av Sceptic
#971991
Tommbla skrev:Jag förstår vad ni menar. "Inner side" är inåt på alla fyra hjulen, men detta innebär ju att mina hjul på höger sida kommer rulla åt fel håll enligt däckmönstret. Vet inte hur jag ska förklara riktigt men hoppas ni förstår mitt problem?
Jag tror jag förstår hur du menar. Jag reagerade på att det yttre mönstret på mina Pirelli P Zero såg ut att gå åt olika håll när man tittade på höger och vänster bakifrån. Var förbi en däckverkstad som menade att det blir så när det inte finns vänster/högerdäck, det viktiga är att du ser att det står outside på däcksidan.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#972003
ThunderAce skrev:
StefanN skrev:
StefanN skrev:"Innerside" på insidan av fälgen det är allt du behöver fundera på. Det finns inga vänster och högerdäck.
Det är ju samma däck för det, inte olika för höger och vänster.
Samma döck löst ja men väl monterat blir det två vänster och två höger
Det finns däck som är dedikerade som höger/vänster. Normal så har ju däcken olika funktion på ytter- och innersida(i alla fall på lite sportigare däck), men om de även har ett rotationslåst mönster så måste man se till att man även sätter rätt sida utåt.

.
av ThunderAce
#972006
Det finns däck som är dedikerade som höger/vänster. Normal så har ju däcken olika funktion på ytter- och innersida(i alla fall på lite sportigare däck), men om de även har ett rotationslåst mönster så måste man se till att man även sätter rätt sida utåt.
.
[/quote]

Instämmer
av Malmstroem
#972027
Jag har sett däck som har bestämd rotationsriktning. Jag har också sett däck som har bestämd insida/utsida. Jag har däremot aldrig sett däck som har både bestämd insida/utsida och bestämd rotationsriktning.

Jag säger inte att sådana däck inte finns, men de är definitivt inte vanliga. Riktigt, riktigt ovanliga. :wink:

(Det skulle kräva betydligt mer av hela logistikkedjan att hantera sådana däck.)
Användarvisningsbild
av StefanN
#972035
Jag har jobbat i flera år på däckfirma och skulle en kund komma in och beställa två vänsterdäck skulle dom aldrig sluta skratta.
av ThunderAce
#972037
som sagt riktigt ovanliga, men de finns, inget man kommer över bara så där till sin lilla Volvo
Hittade ett stycke men som det står

High performance cars
Bilagor
däck.jpg
däck.jpg (200.17 KiB) Visad 635 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#972110
Jag förstår precis vad du menar med att två däck rullar baklänges. Det är precis som med fälgarna som har ekrar som ser ut som en propeller. På vänstersidan trycker de ju in luft under bilen och på högersidan drar de ut luften under bilen.

Det blir så osdymetriskt att jag vägrar sådana fälgar eftersom de inte säljs i höger o vänster modell.

Dessutom snurrar de ju baklänges på passagerarsidan.

Bild

Bild

Bild
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]