Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tommbla
#971916
Jag har beställt fyra däck på nätet, fått dem monterade av en ansluten montör till sidan där jag beställde.
Nu är det så att jag har fått fyra vänsterdäck. Jag inser att man kan vända däcken när man monterar, men saken är den att det står "inner side"
på insidan. Så egentligen är ju däcken rätt monterade på fälg men jag kan ju inte ha dem på bilen.

Jag har pratat med supporten där jag beställde däcken, men dem förstår inte mitt problem och säger att däcken är felmonterade.
Jag hävdar att det måste finnas högerdäck också. Nån som varit med om liknande?

Så min fråga är om någon vet om det funkar att vända på dem och låta det stå "inner side" på utsidan på höger sida av bilen. Rent funktionsmässigt borde det väl inte göra någon skillnad?
av ThunderAce
#971918
Antingen så har däcket rotationsriktning vilket man ser vid montering och då får du två vänster och två höger monterade.

När det står insida/utsida så gäller det bara att se till att rätt hamnar på fälgen sen man man ha dessa på både
höger/vänster sida på bilen monterade, kommer alltid hamna rätt.
Mönstret är oftast vridet åt ett håll och när du vänder den blir det fel

I första fallet kan du inte sätta vänster på höger sida för då går mönstret åt fel håll och
funktion på däcket kommer inte till nytta

Varför kan du inte ha dessa på bilen då?
Står det "inner side" uttåt på fälgen när du monterar på bilen?
Senast redigerad av 1 ThunderAce, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
#971920
"Innerside" på insidan av fälgen det är allt du behöver fundera på. Det finns inga vänster och högerdäck.
av Tommbla
#971922
Jag förstår vad ni menar. "Inner side" är inåt på alla fyra hjulen, men detta innebär ju att mina hjul på höger sida kommer rulla åt fel håll enligt däckmönstret. Vet inte hur jag ska förklara riktigt men hoppas ni förstår mitt problem?
Senast redigerad av 1 Tommbla, redigerad totalt 0 gånger.
av ThunderAce
#971923
StefanN skrev:"Innerside" på insidan av fälgen det är allt du behöver fundera på. Det finns inga vänster och högerdäck.
Vänster och höger har du om däcket har rotationsriktning
av ThunderAce
#971924
Tommbla skrev:Jag förstår vad ni menar. "Inner side" är inåt på alla fyra hjulen, men detta innebär ju att min hjul på höger sida kommer rulla åt fel håll enligt däckmönstret. Vet inte hur jag ska förklara riktigt men hoppas ni förstår mitt problem?
däck av denna typ insida/utsida har oftast med vattenavledningen att göra. Däckfabrikören har ju gjort ett mönster som så bra som möjligt ska avleda vattnet så du inte riskerar vattenplaning. fundera inte så mycket, bara montera och köra
av Tommbla
#971925
ThunderAce skrev:
Tommbla skrev:Jag förstår vad ni menar. "Inner side" är inåt på alla fyra hjulen, men detta innebär ju att min hjul på höger sida kommer rulla åt fel håll enligt däckmönstret. Vet inte hur jag ska förklara riktigt men hoppas ni förstår mitt problem?
däck av denna typ insida/utsida har oftast med vattenavledningen att göra. Däckfabrikören har ju gjort ett mönster som så bra som möjligt ska avleda vattnet så du inte riskerar vattenplaning. fundera inte så mycket, bara montera och köra

Jo men det är ju därför jag funderar, inte ska väl hjulen rulla åt olika håll på varsin sida av bilen? Alltså däckmönstret.
Försökte lägga upp bilder här så ni kunde se vad jag menar, men lyckades inte.
av Malmstroem
#971931
Om det finns en pil på däcket som talar om åt vilket håll ska rulla så har det rotationsriktning som ska stämma med hur däcket är monterat.

Finns det inge pil så kan däcket rotera åt vilket håll som helst. Då är inte däckmönstret beroende på rotationsriktning. En del sådana däck har specifik insida. Den ska monteras inåt.

För mig låter det som om du har däck utan speciell rotationsriktning men med insidan utmärkt. Då kommer ett par av däcken att rotera "motsols" mot det andra. Precis som tillverkaren tänkt sig.
Användarvisningsbild
av StefanN
#971934
ThunderAce skrev:
StefanN skrev:"Innerside" på insidan av fälgen det är allt du behöver fundera på. Det finns inga vänster och högerdäck.
Vänster och höger har du om däcket har rotationsriktning
Det är ju samma däck för det, inte olika för höger och vänster.
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]