Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#972122
VolvoB20 skrev:Jag förstår precis vad du menar med att två däck rullar baklänges. Det är precis som med fälgarna som har ekrar som ser ut som en propeller. På vänstersidan trycker de ju in luft under bilen och på högersidan drar de ut luften under bilen.

Det blir så osdymetriskt att jag vägrar sådana fälgar eftersom de inte säljs i höger o vänster modell.

Dessutom snurrar de ju baklänges på passagerarsidan.

Bild

Bild

Bild
Det finns hjälp att få :lol:

På 850 fanns Turbofälgen med olika vridning för höger och vänster sida. Jag har inte sett någon höger och vänsterfälg sedan dess.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#972138
Lite ot, men jag tror faktiskt nokian hade höger/vänsterdäck för typ 15 år sen. Minns att det var märkt med left och right.
av Tommbla
#972161
Däcken sitter riktigt monterade på fälgen. Jag blev bara så fundersam just med tanke på att mönstret rullar år olika håll, det var därför jag undrade. Tack för förklaringarna, nu sitter dom i alla fall på bilen. :)
av Tommbla
#972163
StefanN skrev:Jag har jobbat i flera år på däckfirma och skulle en kund komma in och beställa två vänsterdäck skulle dom aldrig sluta skratta.

Jo, så är det ju när man kan, då är det lätt. Jag har fått felvända däck från däckfirma förut, så jag trodde ju att det var så igen...
Jaja nu har jag fått det förklarat för mig och hjulen är på plats. :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#972172
StefanN skrev:Jag har jobbat i flera år på däckfirma och skulle en kund komma in och beställa två vänsterdäck skulle dom aldrig sluta skratta.
StefanN skrev:Visa mig ett enda däck du bara kan sätta på vänster sida?
Visserligen höger sida...

Bild
Användarvisningsbild
av ThomasT
#972257
StefanN skrev:Och på baksidan av det står det left....

...

Bild
av Daniel73
#972292
TommyP86 skrev:Lite ot, men jag tror faktiskt nokian hade höger/vänsterdäck för typ 15 år sen. Minns att det var märkt med left och right.
Stämmer, vill minnas att mina Nokian NRVi var både assymetriska och hade rotationsriktning.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#972608
Det var tyst här så vi får väl ladda upp en liten bild till:

Bild

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]