Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tommbla
#972630
ThomasT skrev:Det var tyst här så vi får väl ladda upp en liten bild till:

Bild
Mina däck, ser ju knasigt ut. Jaja...
Bilagor
IMG_20150507_140326.jpg
IMG_20150507_140326.jpg (903.41 KiB) Visad 504 gånger
Användarvisningsbild
av ThomasT
#972657
Tommbla skrev:Mina däck, ser ju knasigt ut. Jaja...
Ja, det ser lite lustigt ut men är helt korrekt. Enligt märkningen så ska de vara tysta(67dB) berätta gärna om de även upplevs så...

Det skulle vara sjukt intressant att få veta varför det inte blir negativa våtegenskaper på det däck som rullar "baklänges".

.
av Tommbla
#972667
ThomasT skrev:
Tommbla skrev:Mina däck, ser ju knasigt ut. Jaja...
Ja, det ser lite lustigt ut men är helt korrekt. Enligt märkningen så ska de vara tysta(67dB) berätta gärna om de även upplevs så...

Det skulle vara sjukt intressant att få veta varför det inte blir negativa våtegenskaper på det däck som rullar "baklänges".

.
Jag hade Pirelli innan, minns inte vilken sort. Det är stor skillnad på ljudnivå, det var just därför jag valde dessa däck.
Så vad gäller ljudnivån är jag mycket nöjd.
Jag håller med dig om våtegenskaperna. Det är ju så tydliga spår så man tycker ju det skulle påverka, men jag vet inte. ?:-/ :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#972674
Tommbla skrev:
ThomasT skrev:
Tommbla skrev:Mina däck, ser ju knasigt ut. Jaja...
Ja, det ser lite lustigt ut men är helt korrekt. Enligt märkningen så ska de vara tysta(67dB) berätta gärna om de även upplevs så...

Det skulle vara sjukt intressant att få veta varför det inte blir negativa våtegenskaper på det däck som rullar "baklänges".

.
Jag hade Pirelli innan, minns inte vilken sort. Det är stor skillnad på ljudnivå, det var just därför jag valde dessa däck.
Så vad gäller ljudnivån är jag mycket nöjd.
Jag håller med dig om våtegenskaperna. Det är ju så tydliga spår så man tycker ju det skulle påverka, men jag vet inte. ?:-/ :)
Kul att höra att märkningarna verkar stämma. Ang våtgrepp är jag helt övertygad om att de har koll på läget men det vore intressant att få veta hur det fungerar.

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#972890
Om pilmönstret sitter åt rätt håll så pumpar det ju ut vattnet från mitten på däcket så det försvinner ut åt sidorna.

Vänder du på pil-mönstret så pumpar det in vatten från sidorna till mitten på däcket så det lyfter och vattenplanar.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#972908
VolvoB20 skrev:Om pilmönstret sitter åt rätt håll så pumpar det ju ut vattnet från mitten på däcket så det försvinner ut åt sidorna.
Vänder du på pil-mönstret så pumpar det in vatten från sidorna till mitten på däcket så det lyfter och vattenplanar.
Ja, man kan ju tycka att det låter logiskt. Men bevisligen så får flertalet tillverkare det att fungera med "felvända" däckmönster.

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#972954
ThomasT skrev:
VolvoB20 skrev:Om pilmönstret sitter åt rätt håll så pumpar det ju ut vattnet från mitten på däcket så det försvinner ut åt sidorna.
Vänder du på pil-mönstret så pumpar det in vatten från sidorna till mitten på däcket så det lyfter och vattenplanar.
Ja, man kan ju tycka att det låter logiskt. Men bevisligen så får flertalet tillverkare det att fungera med "felvända" däckmönster.

.
Kommer ihåg att man testade i någon biltidning, tror det var Tek.Värld. och provkörde Goodyear Eagle F1 med rätt och fel riktning och det skiljde bara några km/h i hastighet innan det började vattenplana. Så någon grym skillnad var det inte.

Bild
av Aelgen
#979854
Samma gäller ju Michelin Pilot Primacy, vill minnas att rotationsriktningen satte myror i huvudet på många i början på 2000-talet. Vet att de satt originalmonterade på många V70N/S60 med 15".
av INGSAL
#1439639
Förstår problemet, om vattenavledningen ska funka optimalt måste man montera "fel", för att få rätt rotationsriktning. Sätter man "outside" utåt på både höger och vänster sida får man fel rotationsriktning på ena sidan bilen - enligt mönstret. Den som kopierade möstret tänkte inte hela vägen - det blev bara "högerskor" . Jag har även samma problem med fälgarna till vår V90 CC, utformningen liknar en fläkt - som leder in luft när de rullar medurs, kruxet är att alla fyra fälgar är lika, så nu skiljer utseendet och funktionen sig mellan höger och vänster sida...
Bilagor
20210405_181346.jpg
20210405_181346.jpg (643.73 KiB) Visad 317 gånger
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]