har jag fel däcktryck?
Postat: sön 26 apr 2015, 18:30
Mina framdäck är klart mer slitna i mitten än på sidorna. Har jag fel lufttryck lr vad beror det på. Kör med 225/45/17 på 7.5×17 fälg med 2.7 bar.
Mvh jens
Mvh jens
ThunderAce skrev:Slitet mer i mitten tyder på för högt tryck i däcket, är det slitet på sidorna så är det för lågtDet går inte generalisera så där, det är inte så enkelt vilket de flesta borde fatta. Man måste till att börja med utgå ifrån vilken bil som däcket sitter på...
Hittade denna vid nåt tillfälle,
Rätt eller fel???
Finns säkert fler som tycker annorlunda
Du ligger dock på den lägsta siffran enligt tabellen
jeensa skrev:Mina framdäck är klart mer slitna i mitten än på sidorna. Har jag fel lufttryck lr vad beror det på. Kör med 225/45/17 på 7.5×17 fälg med 2.7 bar.Vanligaste anledningen brukar som sagt vara för högt tryck.
Mvh jens
ThomasT skrev:Det är klart det spelar roll vilken bil det sitter på därför finns det tabeller med ett visst spann på däcktryck annars hade det bara stått en siffraThunderAce skrev:Slitet mer i mitten tyder på för högt tryck i däcket, är det slitet på sidorna så är det för lågtDet går inte generalisera så där, det är inte så enkelt vilket de flesta borde fatta. Man måste till att börja med utgå ifrån vilken bil som däcket sitter på...
Hittade denna vid nåt tillfälle,
Rätt eller fel???
Finns säkert fler som tycker annorlunda
Du ligger dock på den lägsta siffran enligt tabellen
jeensa skrev:Mina framdäck är klart mer slitna i mitten än på sidorna. Har jag fel lufttryck lr vad beror det på. Kör med 225/45/17 på 7.5×17 fälg med 2.7 bar.Vanligaste anledningen brukar som sagt vara för högt tryck.
Mvh jens
.
snoddasD5 skrev:Du kör med för lite luft sänker du till 2,5 kommer den nöta ännu mera i mitten med för lite luft så slungar den ut centrum på däcket och den nöts där. du får ha runt 2,8-2,9 på 45profil Breda däck med för lite luft slungar ut centrum när dom har för lite luft.Medhåll. Man får överfylla ett modernt däck rejält för att formen skall påverkas. Jag körde utan vidare med tre kilos tryck med samma däckdimension.
jeensa skrev:Glömde skriva bilen, v70 t5 år 2004.Jag gissar att Volvo rekommenderar typ 2.4-2.3bar till din bil och kanske 2.6bar i ECO tryck, så 2.5 är nog inte helt åt pipan(kolla i din instruktionsbok). Angående slitaget, har du korrekt lastindex på däcken? Vilket fabrikat? Inga snabba autobahn sessioner?
Tycker åxå det ser ut som för högt tryck men har läst att rätt många verkar köra med upp till 2.9bar och har då bra slitage.
Kanske ska gå ner på 2.5 ungefär med nya däcken?
mvh jensa
snoddasD5 skrev:Du kör med för lite luft sänker du till 2,5 kommer den nöta ännu mera i mitten med för lite luft så slungar den ut centrum på däcket och den nöts där. du får ha runt 2,8-2,9 på 45profil Breda däck med för lite luft slungar ut centrum när dom har för lite luft.Så enligt dig så rekommenderar både Volvos och däcktillverkarnas ingenjörer däcktryck som är helt åt skogen och ger snedslitage...