Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av bjorn_and
#967010
Upptäckte idag en ca 2,5 cm lång repa, 2-3 mm bred avsmalnande, ner till plåten, på passagerarsidans framdörr precis under rutan med tillhörande liten buckla. Misstänker att nån tappat nåt tungt och vasst på min bil när jag stod på hornbachs parkering i veckan. Otroligt märklig skada, men absolut inget dörruppslag eller liknande.

Troligen meningslöst att ta detta på försäkring. Har försökt fixa med lackstift men det är omöjligt att få det bra.

Nån som kan rekommendera en verkstad i Göteborg som kan både knacka ut en liten buckla och fixa lackskadan? Området är mindre än en femkrona så spotrepair borde väl funka?

En sökning på google ger flera firmor som gör såna jobb, men svårt att avgöra vilka som verkligen är bra (och helst billiga också om den ekvationen går ihop.)

Sjukt irriterande på en i övrigt helt felfri lack. Ställer mig alltid ensam längst bort på alla parkeringar, men just denna gången var det svårt att få en bra plats, om det nu var där det hände. Tänkte denna bilen skulle klara sig bättre än min förra som var jämt småbucklig av dörruppslag runtom plus repor och så händer detta på nya bilen som är värre än nån av skadorna på förra...

Tack på förhand.

/Björn
av bjorn_and
#967077
Verkar som p-skadecentrum i Aröd kan vara bra.

Ringde till Volvia också. De rekommenderade att jag skulle kolla med Bilia i Almedal som också gör spotrepair för rimliga pengar tydligen. Kan vara värt att fråga dem kanske, känns tryggt att lämna bilen där åtminstone då jag har bra erfarenheter av dem sen tidigare (förutom deras priser.)

Erfarenheter emottages tacksamt.

Uppdatering om resultat följer givetvis om det kan vara av intresse för andra.

Björn
av bjorn_and
#968290
Oklart om det finns intresse för innehållet i den här tråden eftersom det bara är jag som skriver i den, men lovade ju en uppföljning.

P-skadecentrum kan inte göra spotrepair även om det står på deras hemsida. De sa redan i telefon att de bara lackar om hela delar så de gick bort direkt.

Åkte alltså till Bilia som Volvia rekommenderade. Skadebesiktningsmannen i ren fin skjorta går ut, tittar och konstaterar direkt att det inte går att göra spotrepair på den färgen (Caper grön). Jag skulle bli tvungen att lacka om bakdörr, framdörr (där den 2,5 cm långa skadan sitter) samt framskärm för att jag inte skulle se färgskillnader. I det läget undrar jag om han är riktig i huvudet men håller igen. Han dubbelkollar därefter med lackerare efter att jag uttryckt mild förvåning över hans reparationsförslag, som konstaterar samma sak. Mitt tafatta reparationsförsök med lackstift var så bra det skulle gå att få det utan att jag vidtog deras omfattande åtgärd.

Något modstulen ringer jag till Spotrepair center i Askim som på telefon tror att det går att åtgärda. Men eftersom kundmottagaren skulle på lunch en timme så kollar jag om det finns nåt annat ställe på vägen jag kan smita in på. Hittar då Spotrepair specialisten i Västra Frölunda (http://www.spotrepairspecialisten.se/). Innehavaren hade också lunch men det var inga problem att komma in ändå och kika. Kände förtroende redan i telefon för den här killen, man märker när det är folk som kan sina saker.

Väl på plats konstaterar han att det är inga problem att fixa och Bilia har inga riktiga lackerare i sitt stall. Lämnar in bilen två dagar senare och hämtar ut dagen efter.

Helt omöjligt att se var skadan varit, rena trolleriet. Verkligen yrkeskunskap på hög nivå.

För detta betalade jag 1995:-. I det här fallet var det värt det för att få bilen återställd, men det är klart att man hade ju velat växla några ord med den som orsakade skadan.

Jag åkte därefter raka vägen till Bilia och bad att få prata med skaderegleraren jag varit i kontakt med två dagar tidigare. Han var inte inne (eller gömde sig under sitt skrivbord), men en kollega följde med ut där jag bad honom identifiera var skadan varit. Det kunde han förstås inte, men trodde det kanske kunde vara så att det syntes bättre med solljuset från annat håll så jag vände bilen enligt hans önskemål. Inte heller då kunde han se att det skett någon reparation.

Efter att jag förklarat för honom lite om vad jag tycker om Bilias priser i allmänhet och deras försök till ocker i det här fallet i synnerhet förklarar han att deras spotrepair kille kanske inte är den duktigaste och han förstod att spiken i kistan var slagen för mitt förtroende för Bilia. Jag kan ärligt säga att jag blev lite förvånad över killens reaktion och att han erkände deras brister utan några omsvep eller förklaringar skall han faktiskt ha heder för.

Till deras försvar så har det som de hjälp mig med garanti- och försäkringsärenden varit oklanderligt liksom de gånger jag lämnat in min förra V70 på service där.

Jag kan också lite förstå att de inte vill göra reparationer de inte kan garantera blir perfekta och därför är försiktiga med vad de lovar eller åtar sig, men det här kändes inte seriöst. Det lyser igenom lite väl mycket att de vill tjäna maximalt med pengar och det är klart att kan man få kunden att ta skadan på sin försäkring så blir det ju pengar.

Så om nån på forumet råkar ut för en skada som är för liten för att ta på försäkringen, så kan jag meddela att det går alldeles utmärkt att göra spotrepair på Caper grön och troligen vilken annan färg som helst oavsett vad stora bilfirman säger och bor man i Göteborg så har Kim på Spotrepair Specialisten mina allra varmaste rekommendationer.

Björn
#970677
Bilia är alltså inte bra på att lacka om grejor är också missnöjd med dom! Spotrepair lackade om dörren på farsans bil och den blev kanonbra. :)
av bjorn_and
#970690
SurfarHy skrev:Hej, skönt att du fick ordning på lacken och hatten av för att du delar med dig bra erfarenheter.
Tack!

Björn
Användarvisningsbild
av MartinS
#970931
Tack för tipset, riktigt bra att veta!

/Martin
Användarvisningsbild
av P210
#970932
Tackar för dina erfarenheter!

Kanske lite off topic men det här med att man får totalt olika svar om man frågar på tre ställen tycker jag genomsyrar bilbranschen numera!
På ena stället kan man t.ex. få svaret att; - lampan i den strömbrytaren går inte byta, du får byta hela panelen! och hos nästa; - den lampan kostar bara ett par tior, vi byter den på en halvtimma.
Tror det beror på att det finns så mycket "kundmottagare" och "säljare" etc på många större ställen att de som verkligen vet vad företaget egentligen håller på med (bilar...) är mycket få dessutom verkar inte ens bilmekarna själva vara det minsta intresserade/insatta i det de håller på med längre.
av dh82
#1541155
ursäkta för att lufta en gammal tråd, men kommer du ihåg vad killen hette? verksamheten verka vara stängd och hänvisar till alltibil i Ringön, men vill ju ha samma kille till jobbet

På min bil (som jag tidigare skrev om i de[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]