Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av springpojke
#954920
Hejsan!

Var idag och köpte en uppsättning nya Erakir fälgar till min xc70 my13 utan däck.

Volvo kör ju orgianl med 235x45x19 på dessa
Jag undrar om någon kör, eller vet, att det fungerar lika bra med 245x45 istället, finns det några nackdelar, tar det imot?

Anledningen? Ja, söker man på 235x45 finns det inte många alternativ, medans 245 finns i många tillverkare och bättre priser.
Användarvisningsbild
av xerent
#955035
Jag är i exakt samma sits. Det fungerar rent storleksmässigt, hjulen blir 2% högre och man får lite tjockare profil. Men 245-breda däck på 7,5" bred fälg känns lite för brett. Det kan bli fulare rent utseendemässigt. Man ska nog inte satsa på däck med extra fälgkantsskydd iaf :)

Sen bredare däck spårar mer också, och drar väl lite mer soppa också.
av springpojke
#955094
Jag hoppas du har fel och Volvo har rätt, fälgen ska vara 8" bred är den bara 7,5 är inte 245 nått alternativ de ser nog rätt dumt ut :roll:
Användarvisningsbild
av xerent
#955145
Sedär ja, hade för mig att alla XC-fälgar var 7,5" men tji fick jag. Det är 17" och 18" som är 7,5" breda och det är samma rekommenderade däckbredd på dom. (235...)

Då borde ju 245/45 R19 funka!
av springpojke
#955162
Enligt någon tabell på lokala däckhandlaren så rekommenderas 235 och 245 till en 8" 19"
Fälg så det blir det nog, borde väl inte ta i någon stans ?
Användarvisningsbild
av xerent
#955875
Nej, storleksmässigt är det antagligen lugnt! XC70 har ju enorma hjulhus ändå!

Vågar man förresten på att testa dessa däck?
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-230216

De verkar ändå ha fått okej recensioner enligt denna sida, men det vet man ju inte om det är kineserna själva som sitter och skriver bra reviews:
http://www.tyretest.com/summer-tyre-rev ... index.html
av springpojke
#959519
Jag köpte Kumho däck 245x45 på tirendo.se dom kostade 1250 styck.
Däcket sitter perfekt på fälgen, nästan så jag undrar varför Volvo kör 235, 245 ligger precis längs med fälgkanten, skulle behövt sån skydd fälgkantsskydd eller vad man kallar det på däcket :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
#959547
xerent skrev:Nej, storleksmässigt är det antagligen lugnt! XC70 har ju enorma hjulhus ändå!

Vågar man förresten på att testa dessa däck?
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-230216

De verkar ändå ha fått okej recensioner enligt denna sida, men det vet man ju inte om det är kineserna själva som sitter och skriver bra reviews:
http://www.tyretest.com/summer-tyre-rev ... index.html
Den typen av recensioner säger absolut ingenting om hur bra däcket är.

Men som tur är så är det inte svårt att veta hur bra de är... betygen på däckens enskilda egenskaper sträcker sig ifrån: Inte helt dåligt till oansvarigt dåligt. Det går liksom inte att trolla, speciellt inte när det gäller däck då det är väldigt svårt att producera däck som presterar topp i alla egenskaper. Många efterfrågade egenskaper kan tom stå helt emot varandra som tex på ett friktionsdäck så egenskaperna för våtgrepp och isgrepp är nästan helt motsägelsefulla konstruktionsmässigt. Det går åt mycket kunskap/forskning/testande/pengar för att ett däck som har bra egenskaper allround, därför är det lätt att veta att det tyvärr inte finns några genvägar.

.
Användarvisningsbild
av xerent
#959664
Själv kom jag över nästan helt nya Continental SportContact SSR 235/45 R19 till ett bra pris begagnat. Lastindex visserligen på 95 (bilen är reggad med 97) men det är fortfarande en bra bit över minsta tillåtna enligt reglerna om halva maximala axeltrycket (för mig 635 kg, index 95 är 690 kg). Dessutom relativt låg profil och runflat-däck så de borde inte flexa så mycket. Hoppas de kommer fungera bra för mitt vardagsbruk. Fälgkantsskydd hade de också, vilket jag håller med tidigare talare verkligen behövs...

Bild

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]