Sida 1 av 1

Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: tis 03 feb 2015, 12:33
av Rådlös
Dubben som fälls ut – och in igen

Av: Lars Anders Karlberg. Ny Teknik.
Publicerad 3 februari 2015 10:15

Mikael Fernholm i Västerås har uppfunnit en dubb på däcken som aktiveras när det är isigt på vägarna och drar sig tillbaka när det är torrt väglag. Nu väntar han på det slutliga godkännandet av patentet.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 880790.ece

Re: Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: fre 06 feb 2015, 08:25
av mobe

Re: Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: lör 07 feb 2015, 11:08
av hakank
Hoppas det blir succe'. Trött på söderkörda vägar och denna skit som dubben för med sig..

Re: Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: sön 08 feb 2015, 21:46
av Alucinor
hakank skrev:Hoppas det blir succe'.
Bör vara framtiden. Mindre slitage på vägar (och däck med dubb som håller längre) och med vägar (och länder) med förbud mot dubbdäck. Blir intressant att se vad priserna hamnar på för dessa gummin.

Re: Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: mån 09 feb 2015, 16:33
av PTV
Säkert bra med infällbara dubbar i däcken men problemet hos alla de som fortfarande inte kan reglerna om dimljus fram och bak lär ju säkert kvarstå hos dessa användare när de förmodligen kommer körandes med dubben ute vid helt fel årstid. :D

Re: Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: ons 18 feb 2015, 21:32
av DandanRacing
hakank skrev:Hoppas det blir succe'. Trött på söderkörda vägar och denna skit som dubben för med sig..


"Vägslitage

Saltning innebär en temperaturchock för vägbanan, eftersom temperaturen inom någon minut kan sjunka från 0-6 till 21-26 minusgrader.
Vägslitaget beror huvudsakligen på att saltet inklusive tillsatsämnen förstör asfaltens bindemedel samt att termochockerna orsakar söndersprängning av vägbanan. Vägverkets reaktion på så kallade termochocker är inte att minska saltningen, utan att man beställer en ny typ av asfalt vid nästa omläggning av vägbanan.
Denna nya typ av asfalt är så tät att den inte släpper igenom smältvattnet. Konsekvensen av detta är att man istället måste ut och salta oftare. Smältvattnet ligger kvar på vägbanan och fryser när temperaturen faller åstadkommande blixthalka "made by" Vägverket!
Enligt en undersökning redovisad av TVs Trafikmagasin är endast 5% av vägslitaget orsakat av dubbar, resten beror bland annat på vägsaltning"

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... 1art11.htm

"Besiktningen visar att det är skador på grund av vägsalt som gjort att betongen lossnat från kantbalkarna på bron. Det säger Stefan Holst som är gatuingenjör på Jönköpings kommun."

Https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5884553

Re: Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: tor 19 feb 2015, 13:49
av hakank
Hamnar saltet bara i hjulspåren? Och... Bilen börjar direkt bli skitig så fort dubbdäcken kommer på, innan det börjar saltas.

Re: Dubben som fälls ut – och in igen

Postat: lör 21 feb 2015, 21:46
av Perc
Tur att det finns däck utan dubb.