Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Ett däck räknas som färskvara i upp till 10år, rätt förvarat. Jag har själv köpt udda dimensioner som varit tillverkade för 5-6år sedan, köpte senast förra vintern ett par till en släpvagnslift, C-däck som var tillverkat för 7år sedan.

Så det spelar nog ingen större roll vilken tid på året du köper sommar respektive vinterdäck, utbudet är ju lika stort årent runt iaf nu för tiden.
Användarvisningsbild
av ER
Köper för det mesta sommardäck på våren, 1-2 månader innan det är dags att lägga på OM det inte är kompletta med fälg för då kan det vara precis när som helst även om det är flångnytt och det finns oändligt många uppsättningar att tillgå. Om inte annat för det kan ju hända att det dyker upp nya däckmodeller man har intresse av som får bra kritik för just bilmodellen man har.
På vinterdäck är det för mig extra noga att få "årets modell" snarare än förra generationen om det är förändringar man gillar på den nya så jag brukar vänta tills den nya dyker upp som man vet är på G när man forskar i saken vid valet av däck och sen finns ju kampanjer som tex en av dom stora haft på Nokian-däck hela hösten så man tackar inte nej till att få 8 SUV:or betydligt billigare än lastgammla och utgående modellen vanilla 7:or hos nasaren runt hörnet som ändå fick leverera en uppsättning 7:or till annan bil som 8:or inte finns till ännu pga mindre dimension.

Hade 8:or på S60:n så 7:an som SUV-variant var det aldrig tal om att nedgradera till på 70:an då 8:an behandlat mig bra förra säsongen så 8 SUV dök lägligt upp i tid för maxrabatten.
Sen oavsett om det kan RÄKNAS som färskvara i 10år så vill man inte ha däck tillverkade förra året oavsett om man i dagligt bruk märker av det eller ej för betalar man vad dessa 8 SUV kostar med rabatten som var lägst i landet just då så vill man ha färskvara oavsett pris, inte gammal gäst ost man kan acceptera om man betalar under 1000kr/st för däck för den gamla regeln att man får vad man betalar för gäller i allra högsta grad med Premiumdäck vs regumerat/asiatiskt trams som vad gäller regummerat iaf baseras på äldre mönster som var bra på sin tid, inte idag 6-10 år senare.
Lägg därtill utvecklingen som ibland tar skutt framåt så på 10år händer det en hel del vilket hakka 8 visar mot hakka 4:or som kom 2004 som modell.
Ola311 skrev:Jag behöver två nya sommardäck. När är priserna som bäst? Nu eller ska ja vänta tills det börjar närma sig att slänga på sommar hjulen???
Jag är i samma situation då framdäcken (Pirelli Rosso) är helt slut. Ringde runt och kollade lite men det ser ut som att det är större chans till bra pris när vårkampanjerna kommer igång. Nu rörde det sig om 10-20% på Bilia och Upplands Motor där jag frågade.
Jag ska köpa fyra nya sommardäck till 240:n och kommer att vänta till i vår.
Har man tur så är det någon kampanj då där man kan köpa 4 däck och betala för 3. Men det är bara 14 tums till 240:n, så däcken blir inte så dyra. "Bara" ca 1000 kr/st.
Brukar köpa sommardäck på vårvintern, tokigt och köpa nya sommardäck på hösten. Bilen kanske hinner bli skrot under vintern, och då står man där med 4 nya däck till kanske ingen nytta.
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!