Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
#918600
Dum fråga kanske. Har hittat följande om V40 (12-)

Bultcirkel (PCD): 5-108
Bult/Mutter dim: 12x1,50
Axeldiameter (CB): 63,4

och följande om min XC70

Bultcirkel (PCD): 5-108
Bult/Mutter dim: 14x1,50B
Axeldiameter (CB): 63,4

Som synes skiljer sig bultdimensionen.
Passar V40 fälgen ändå på min XC70?
Användarvisningsbild
av Funk
#918751
Rent fysiskt kan det passa, men fälgarna till XC modellerna är kraftigare byggda så det är inte att rekomendera..

/Thomas
Användarvisningsbild
av xerent
#918754
Funk skrev:Rent fysiskt kan det passa, men fälgarna till XC modellerna är kraftigare byggda så det är inte att rekomendera..

/Thomas
Med tanke på hur många som monterar kinatillverkade skräpfälgar... antar jag att de inte heller är att rekommendera? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinB82
#919093
Har sett att nya V40 delar några fälgmodeller med s40n, V50, c30, c70 ex spider och midir.
Å det är samma bultstorlek på dom äldre, som det är på nya V40.

Så det blir nog samma fel med konan, som när man monterar ex V50 fälgar på en v60 eller v70II

Skickar med en länk, med en förklaring som jag skrev till en annan.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=110396
Användarvisningsbild
av xerent
#919134
MartinB82 skrev:Har sett att nya V40 delar några fälgmodeller med s40n, V50, c30, c70 ex spider och midir.
Å det är samma bultstorlek på dom äldre, som det är på nya V40.

Så det blir nog samma fel med konan, som när man monterar ex V50 fälgar på en v60 eller v70II

Skickar med en länk, med en förklaring som jag skrev till en annan.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=110396
Ah, precis vad jag anade alltså. Tur man är uppmärksam och har hjälpsamma människor på forumet! Då blir det andra fälgar... :-)-)
Användarvisningsbild
av Funk
#919179
Ah, precis vad jag anade alltså. Tur man är uppmärksam och har hjälpsamma människor på forumet! Då blir det andra fälgar...


Det är nog inte fel, men problemet med konan uppstår bara "åt andra hållet" M14 fälg på bil med M12 bult/mutter.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#919180
xerent skrev:
Funk skrev:Rent fysiskt kan det passa, men fälgarna till XC modellerna är kraftigare byggda så det är inte att rekomendera..

/Thomas
Med tanke på hur många som monterar kinatillverkade skräpfälgar... antar jag att de inte heller är att rekommendera? :mrgreen:
Alldeles riktigt, men det fungerar ju oftast trots allt. På samma sätt som att folk generellt inte har koll på lastindex på däcken, men trots det sällan kör sönder något. Fast kommer man till gränsen så att säga så går det åt skogen ganska fort..

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinB82
#919205
Funk skrev:
Ah, precis vad jag anade alltså. Tur man är uppmärksam och har hjälpsamma människor på forumet! Då blir det andra fälgar...


Det är nog inte fel, men problemet med konan uppstår bara "åt andra hållet" M14 fälg på bil med M12 bult/mutter.

/Thomas
Nä det gör det inte, sk#t i bult storleken.
Är konan som sitter på volvos bultar som är problemet.
På fälgar med som är gjorda för m12 så är konan större än vad dom är på fälgar som är gjorda för m14, låter fel men så är det.

Jämför gärna en V50 fälg och en v60/V70 fälg, så ser du att det är stor skillnad på hål storleken.
Användarvisningsbild
av Briander
#1239786
Uppar den här gamla tråden lite, har tänkt använda V40CC-fälgar på min S80II och tänkte att bara bultar i 12x1.50 skulle räcka men inser att det går ju inte... :lol:
Mest att jag behöver ha koll på graderna på konan om jag förstått det rätt? Eller om någon gjort detta förut och vill tipsa om vilka bultar man ska köpa.
Senast redigerad av 1 Briander, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Briander
#1239844
Testade med mina vanliga bultar, med flytande kona, och jag ser förvisso inte konan i hålet men den täcker upp hela, om det syns på bilden, detta bör väl ändå funka?
rps20180319_093354.jpg
rps20180319_093354.jpg (78.93 KiB) Visad 2305 gånger
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]