Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#920181
Jo nästa steg är väl att spela in ljudet i kupén och göra en spektrumanalys på, men det får nån annnan göra tycker jag...

Dock så tycker jag det vore intressant om fler kunde redovisa bullermätningar från sina bilar/vinterdäck. Vore om inte annat vara en bra konsumenttjänst.
#922164
FSandstrom skrev:
iigloo skrev:Har nya Hakkan 8 och inkörda. De för ganska bra väsen. Låter som rundgång i vissa hastigheter.
Kan bara hålla med efter en säsong med dem. Just kring 80 km/h +- lite så tycker jag att det låter som hela bilen hamnar i någon resonans. Har haft hakka 5 och 7 (fast på V70, V60 nu) och tycker de var klart tystare, men bilen spelar såklart roll. Blev ett par Continental nu på andra bilen (S60) och de åker på på söndag, får se om de är bättre.
Hej!

Precis så här är det för mig med mina nya Hakkan P 8 (16 tum, 205 bredd). Jag tänkte just fråga om detta här på forumet och upptäckte då den här tråden. Jag trodde att felet kanske låg i monteringen av däcken eller nåt (gjort på Bilia).

Mellan 70 och 85 km/h känns det som ett vind- eller resonansljud i bilen (S80). Därefter går det upp i frekvens samtidigt som vägbullret ökan så då stör det inte lika mycket. Positivt är att däcken knattrar nästan ingenting.

Jag hoppas verkligen att det blir bättre efter 200 mil men jag skulle inte rekommendera de här däcken tvärr och ångrar att jag inte köpte några andra (nu vet jag ju inte om andra nya dubbdäck är bättre i och för sig). Alla dubbdäck jag kört med tidigare har knattrat en del men inte haft något otäckt vinande ljud som de här har. :(

Skäms, Nokia!

/Petter
#922323
valln skrev:Skriv vad du har för bil/årsmodell och eventuellt miltal. Gärna i signaturen.
Hej!

Visst! :) Volvo S80 årsmodell 2011, ca 4600 mil. Nyinköpt på Volvia = nyservad etc.
#922621
Mina Hakka 8 har gått ca 400 mil nu och jag upplever dem inte som speciellt högljudda längre. Kanske har de blivit tystare, kanske har jag vant mig, kanske har jag blivit mer lomhörd. Vem vet...
Användarvisningsbild
av ER
#923071
Har kört 195/65-15 Hakka8 på en S60, kör Hakka8 185/65-15 på en V40 -04, Hakka8 215/65-16 på XC:n och den är enda av bilarna som har laminerade rutor. Upplever/levde ingen av dessa som speciellt högljudda med hakka8 eller stor skillnad mot Hakka5 på V40:an och Hakka7 på S60:an innan båda dessa fick 8:or till förra vintern och 70:an denna säsong som rullat en hel del asfalt så dom är inkörda.
Men så köper jag också lite dubbljud för vad jag får tillbaka av dessa däck vintertid. På sommardäck är jag mera petig och ratar V-mönster som pesten då dessa ger skarpa klackar som skapar för mycket oljud.
#924211
frefre skrev:Mina Hakka 8 har gått ca 400 mil nu och jag upplever dem inte som speciellt högljudda längre. Kanske har de blivit tystare, kanske har jag vant mig, kanske har jag blivit mer lomhörd. Vem vet...
Mätte upp ljudvolymen i bilen i morse.
76,1 db(A) enligt samma mätmetod som jag använt tidigare.

// F
Användarvisningsbild
av RWD
#924829
Jag satte på två nya hakkapeliitta 8 205/60-16 bak för två veckor sen på min V70 MY10. Upplevde inte att de var högljudda under första turen på 10 mil (x2) då jag låg i hastigheter mellan 70-90. Inte heller nu efter 2 veckor och c:a 40 mils körning blandat motorväg/stad Har Micheline X-ice fram.
Kör med 2,3-2,4 bar.
#930790
Har fått fler mil bakom mina Pirelli (tror jag) och förundras över att jag inte skulle kunna tro att det är dubbdäck på bilen om jag inte visste om det. Har dock vara kört den med dubb så den kanske är ännu tystare med sommardäcken?
XC70 D4 AWD 2014 (MY15) med laminerade rutor och 16" fälgar för både vinter och sommar.

MGreen löste detta med generatorn på pl[…]

Ja det händer tyvärr ibland. Se till att[…]

Volvo 960 dricker mycket

Aa okej, men det har jag redan gjort och inget h[…]

Det är ju inte bara för att bilar rostar[…]