Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#910678
Ska i helgen skifta till vintersulor och vill i samband med det rengöra sommarhjulen dvs fälgarna. Är det någon som har bra tips på hur man enklast avlägsnar fastbränt bromsdamm (lite fläckar här och där men mest prickar) från fälg?

P S Vet inte i vilken katagori jag ska posta detta men någon moderator får flytta tråden till relevant kategori då detta besvär gäller alla lättmetallfälgar oberoende av bilmodell.
#910679
Det lär nog vara dels bromsdamm men även asfaltfläckar och dom brukar sitta väldigt hårt. Kallavfettning, fälgrengöring eller syra är det som löser det. Jag kör med pingens Acid Clean som funkar riktigt fint. Blandar ganska skarpt och behandlar med pensel, ibland många gånger. Låt medlet verka länge så att det biter..
#910786
Inget slår Lahegas Wheel Wash W46 finns hos mekonomen har testat det mesta då jag har 3 bilar med alufälgar så kan jag bara säga att numera så bävar man inte för de 2 årliga hjulskifterna.

Ser det inte så illa ut så kan du säkert få det hyffsat ren med ex biltemas men är det lite värre så lycka till.
Köpte en 5liters dunk (ca 250 kr) ock en sprayflaska.

Spraya vänta en liten stund sen fram med diskborsten skyddsglasögon och gnugga lite sen så är det bara att spola rent.

Proffsens val funkar...

Sen på med sonax flytande vax så behöver du bara spola av dem i vinter.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]