Sida 1 av 5
700 mil på 4 mm?
Postat: lör 12 jul 2014, 23:19
av Lillagubben
Hej forumfolk!
Jo, jag och familjen ska köra till Lissabon nu i sommar. En resa på ca 700 mil (t&r).
Mina sommardäck, Nokian Hakka Blue har 5 mm bak och 4 mm fram.
Klara framdäcken våran resa eller är det en nyinvestering som gäller?
Min körstil är Svensson-Svensson men inlag av The Stig.
Tack på förhand!
Re: Sv: 700 mil på 4 mm?
Postat: lör 12 jul 2014, 23:26
av svergie2
Lillagubben skrev:Hej forumfolk!
Jo, jag och familjen ska köra till Lissabon nu i sommar. En resa på ca 700 mil (t&r).
Mina sommardäck, Nokian Hakka Blue har 5 mm bak och 4 mm fram.
Klara framdäcken våran resa eller är det en nyinvestering som gäller?
Min körstil är Svensson-Svensson men inlag av The Stig.
Tack på förhand!
Skulle nog inte chansa, och sen när man åker så långt med familjen så skulle inte jag iallafall vilja köra runt på knappt lagliga däck :/
Investera i nya däck och se resan som en tur för att inviga dom ;)
Edit: 3 mm på vinterdäck ju! Sorry :/
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: lör 12 jul 2014, 23:49
av specos
Tja, hur länge håller ett däck? 5000 mil? (min bil rullar på originaldäcken, och bilen har gått 8 000 mil och det är nog 4-5 mm kvar, räkna av för 3 vintrar med vinterdäck så känns det som att sommardäcken bör ha gått typ 5000 mil och ändå är det bra med mönster kvar.
Har ett nytt sommardäck knappt 8 mm mönster? Sedan kör du ner det till 2 mm innan du byter. Således 6 mm slitage.
Ponera:
4000 mil / 6 mm = 666 mil per millimeter
5000 mil /6 mm = 833 mil per millimeter
6000 mil /6mm = 1000 mil per millimeter
Således: Vid hemkomsten bör du ha förbrukat ca 1 millimeter mönsterdjup. Så det känns inte som att du behöver ha panik. Annars finns det väl däckförsäljare i övriga Europa också.
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: sön 13 jul 2014, 00:26
av Lillagubben
Tack för era svar.
Vad det lutar åt är väl att vi kör på nuvarande däck, håller ett extra öga under färden och som specos nämnde säljer de ju även däck ute i Europa om oturen skulle vara framme.
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: sön 13 jul 2014, 01:14
av Micce1980
Passa på och byt däck på vägen hem vet ja och spara några slantar. O kom hem med nya o fina :)
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: sön 13 jul 2014, 01:19
av Vojje
i vilket land mellan Porto och Svedala är däcken mest prisvärda?
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: sön 13 jul 2014, 20:20
av specos
Jag tror inte prisskillnaden är särskilt stor om du hemma i Sverige beställer från exvis dackonline.se eller liknande...
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: sön 13 jul 2014, 21:31
av ER
Redan vid 4mm är däck slut. Bara för lagen säger 1,6mm innebär det inte att det är smart att köra ner dom så dom i princip inte fungerar i väta då mönsterdjup behövs som mest. Skall man som här på långresa så byter man innan resan av säkerhetsskäl innan olyckan sker eller fastnar i kontroll.
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: sön 13 jul 2014, 22:49
av Perra83
Ja hade kört. Däck och bromsar ska man inte tumma på men 4mm som minst är inte dåligt. Klart att man kan klara vatten bättre med nya däck. Sänk hastigheten om det regnar så du inte ser andra bilister.
Re: 700 mil på 4 mm?
Postat: sön 13 jul 2014, 22:57
av Vojje
4mm är groteskt mycket mönsterdjup, men vad gäller i andra länder? 1.6mm gäller väl inte överallt?