Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Nån som är kunnig på det här med spårande bilar?

Körde på Yokohama Geolandar 215/60/R17 i vintras(medföljde) och direkt när jag bytte till sommardäcken pirelli scorpion asimetrico 235/55/R17 så började bilen spåra riktigt ordentligt. Nu svänger ratten som den själv vill när vägen är ojämn eller lutar, och grusvägarna sliter nästan tag i ratten.
Mina funderingar är så klart om de bredare hjulen kunnat inverka så pass mycket, eller om jag ska börja felsöka någon annanstans ?

tips o ideer mottages tacksamt
Dpblad skrev:Uppgift om senaste hjulinställning vore nog relevant.
gjordes med vinterdäcken på för några månader sedan
Jag är ingen expert men vågar nog påstå att fenomenet är vanligt när man kör breda däck och lägger på sommarsulor. I ditt fall har du även förändrat dimension och däcktyp åt det känsligare hållet. Har inte koll, men är inte det sommardäcket du har lite elakt att hänga på ett suv-chassi? Sedan är det nog till din fördel om du gör hjulinställnig med sommardäcken så du lättare känner och kan jämföra skillnad föra efter.
Självklart kan det ju även vara något fel som framträder när du har bättre vägkänsla med sommardäcken. Typ glappande bussning, leder, länkarmar etc men det kan inte jag hjälpa dig med. Sök vidare hur du felsöker där eller får du be verkstaden kolla.
235/55-R17. Är ju varken speciellt brett, lågprofil eller stor fälg på en XC70.

Hur långt har bilen rullat? Kan vara glapp i hjulupphängingen.

För mycket toe out gör att det spårar.

Men vad har du för fälgar, är det rätt Et på dem?
Tror fälgarna heter oreander, de är iaf Volvo orginal och ingår i ocean race-paketet. Vinterfälgarna är 5-ekrade Volvo orginal som bara ingick till C70(P26).

Besiktad i januari o bytt länkarmsbussningar i mars. Kanske dags att göra hjulinställning igen då?
VolvoB20 skrev:235/55-R17. Är ju varken speciellt brett, lågprofil eller stor fälg på en XC70.
Jag syftade inte på dimensionen, utan själva däcket:
"Idealt för förare som söker efter högre nivåer av grepp och precis styrrespons." http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/suv/s ... trico.html
Visserligen reklamtext men jag kan tänkta mig att det inte är bland de mest förlåtande däcken.
milktrucker skrev: Besiktad i januari o bytt länkarmsbussningar i mars. Kanske dags att göra hjulinställning igen då?
Låter som att den som gjorde det jobbet åt dig bör göra en ny titt. Hjulinställning inkluderad.
Dpblad skrev:
VolvoB20 skrev:235/55-R17. Är ju varken speciellt brett, lågprofil eller stor fälg på en XC70.
Jag syftade inte på dimensionen, utan själva däcket:
"Idealt för förare som söker efter högre nivåer av grepp och precis styrrespons." http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/suv/s ... trico.html
Visserligen reklamtext men jag kan tänkta mig att det inte är bland de mest förlåtande däcken.
Den var grymt rolig, jag har kört 10.000 mil på de däcken i exakt den dimensionen och det var nog det hårdaste och minst greppande däck jag någondin kört, spårade överhuvudtaget inte alls ens när man ville. Pirelli Scorpion Assimetrico höll däremot minst 8000 mil då de verkar vara gjorda av bakelit så ekonomin är suveränt överlägsen

Känns mer som att hjulinställningen är knas

.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]