Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av anp
#72170
Mina Michelin X-Ice 185-14 var billigast i slutänden på hemmaplan, i butik.
1050kr med omläggning fick jag betala på Däckshopen.
Thunbergs bil skulle ha ca, 980kr men kunde ej leverera omedelbart.
Lägsta pris på nätet var strax över 900kr + frakt och omläggningskostnad, vilket inte hade blivit billigare än att handla på hemmaplan.
Dyrast på hemmaplan var Vulcano med 1250kr per däck, så det lönar sig verkligen att ringa runt och fråga.
av robbe
#1400712
köpte nokian hakka blue 2 235 55 17 till min xc70 ca. 8000:-. Fick ett väldans oväsen i bilen med 6mm kvar på däcken. Verkstan menade att hjullager fram väsnades. vänster fram byttes, ingen skillnad, höger fram byttes o nu blev det bättre men inte bra. Har nu fått konstaterat att hjul inställningar var fel. gjorde hjul inställning men får leva med att köra med däck som låter mer en gamla dubbade vinterdäck. HAR FÅTT KLACKAR PÅ DÄCKEN. Funderar på om dessa däck är framtagna för att prestera maximalt i däck tester o därmed är extra känsliga för minsta avvikelse hjulinställning sliten bussning osv.
Ok summering:
Byte hjullager ca. 7000:-
Hjulinställning ca.1200:-
Fick erbjudande av Vianor på nya däck. ca. 8000:-
Landsail ls 388 ca. 3200:- exkl montering.
Alla som jag känner och som kör på landsail däck har ingenting att klaga på utan menar att däcken fungerar alldeles utmärkt. Däcken sitter på en polo, en ford suv som ofta drar husvagn med totalvikt 1900kg en ford herrgårdvagn o en v70 kombi.
av robbe
#1400718
Har nu kört ner däcken till slitage markeringarna och funderar på nya däck, men vilka? Innan jag fick "klackar" på nokian däcken så var jag faktiskt nöjd med dom och kunde acceptera det höga priset. Vågar jag köpa dessa däck ytterligare en gång? Kollar på Vianor som ägs av Nokian Tyres och ser att däcken inte längre finns att köpa i 235 55 17!!
Varför? Har Nokian problem med dessa däck? Är det fler som fått "klackar" på däcken?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1400751
Är det inte bättre att börja en ny tråd, än att väcka upp en dito som är 14 år gammal? :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1400760
Absolut dagens trådbump. :)
av Erik Å
#1400847
Har precis övergett Hakka Blue 2 till Michelin Primacy 4. Gubbdimension 195/65HR15 91H S1 dock ;-)
Fuskar med hastighetsklass för att få rullmotstånd i klass A. Denna bil går inte 210, än mindre 240 (är typad med V-däck) :-D
Blue 2 var helt okej men de nöts jättelätt på innerkanten. Var i kontakt med Nokian och de hävdade att deras däck minsann hade förstärkta skuldror och var bättre än konkurrenterna! Sen var jag inte nöjd med rullmotståndet när det var lite kyligare ute, de gick klart tungt vid +10. Slitstyrka, nja inte i klass med t.ex. Michelin
Primacy 4 verkar gå aningen tystare, de har tätare mönster (mindre av "kugghjuls-mönster", kanske aningen sämre våtgrepp?). Bra balans precis som Blue 2
Har inte sett någon tendens till klackar eller våffelmönster på Nokian, misstänker att det kan startas av slitna dämpare eller glappa leder? Jag hade jätteproblem med våffelmönster på Gislaved Nordfrost på en gammal R19, men det är historia nu :-)
av robbe
#1401351
Tycker att den här tråden är lika aktuell idag som när den startades. Billiga däck har nu som då näthandlarna. Frågan är vilka däck som inte bara är billiga men även bra o då blir det genast svårare, men som sagt lika aktuellt idag som för 14 år sedan.
av robbe
#1401356
Anledningen till att jag började lägga inlägg i den här tråden, var att jag just började fundera på, att efter alla år överge premium märkena o hitta ett däck som inte är topp 3 - 4 i tester men strax under. Jag har råd med premiumdäck, men får man verkligen vad man betalar för? Ok. jag surnade till på dessa nokian blue 2 av två anledningar. 1. Jag tror att dessa däck är framtagna för att vinna däckstester o därför är känsliga för slitna bussningar, hjullager tung last, felaktiga hjulinställningar, däcktryck osv. 2. Jag tror att Nokian Tyres styr prissättningen på åtminstone dessa testvinnande däck, genom att dom nästan aldrig är tillgängliga till lägsta pris på tex. pricerunner o liknande, var precis likadant när jag köpte mina för 2 - 3 år sedan. Ok. nog om detta, Vem har billiga BRA däck? Nu blev det svårare.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1401380
Jag har kört på Hankook dubbdäck de sista åren, tror de heter i pike någonting. Jag har varit nöjd med dem. De låg på 4:e plats nu i vibilägares senaste däcktest. Och har i alla fall varit fördelaktigt pris på dem. Har inte kollat priset nu. Michelin vann däcktesten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1401381
Vad är det för modell av Nokian som syftas på?
De har flera modeller som 235/55/17.

Det pratas dessutom om både om sommardäck och vinterdäck. Svårt att ge input...

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]