Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#884679
Volvos förkärlek för utslagsbegränsare förstår jag inte. Jag kör 245 på V60 vilket enligt Volvo är ajabaja men det slår inte i nånstans. Möjligen om bilen är lastad med 2 ton men det är ju lite olämpligt av många anledningar.
Användarvisningsbild
av cane
#884713
Ok tack, då tror jag fortfarande att det är hopp om att det ska funka!
Jag har gjort en liten test för att se hur mycket mellanrum jag har mellan däcket och "väggen" inne i framskärmen när hjulen är max svängda. Med mina 225/50-17 fick jag bara in ett finger i mellan - så det kan tyda på att 235 i så fall blir på det "berömda håret". :-)
av Lövet
#884716
Det beror lika mycket på vilket ET (offset) det är på fälgarna. En fälg med 30 i offset sticker ut 2cm mer än en med 50 osv. Vad är det för fälgar du funderar över?
Användarvisningsbild
av cane
#884803
Lövet skrev:Det beror lika mycket på vilket ET (offset) det är på fälgarna. En fälg med 30 i offset sticker ut 2cm mer än en med 50 osv. Vad är det för fälgar du funderar över?
Ok. På dagens fälgar Canicula ser det ut å vara 7x17" med 50mm ET. På Bor-fälgarna jag vill byta till ser det ut å vara 55mm ET.

Jag kör på 225/50-17 och vill över på 235/40-19.
av Lövet
#884807
Det lär inte vara några problem. Däcket breddar 1cm men sitter också 5mm längre in på grund av offseten.
Användarvisningsbild
av StefanN
#886505
Jag har väl kört nästan 100 mil på dom och det funkar skitbra, tysta och fina däck och inte spårkänsliga.
Tog ett par bilder med dom idag.
Bild
Bild
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]