milktrucker skrev:dessa ljus utgör, i svagt läge, positionsljus och måste monteras de yttre kanterna på bilens tak om det ska bara lagligt. Annars är det "otillåten ändring" vid besiktningen, med ombesiktning eller registreringsbesiktning som följd.
Varselljuset får endast fungera utan övrig belysning, du vill ju knappast ha varselljuset på om du parkerar eller stannar vid vägkanten i mörker.
Dvs, varselljus ska vara släckta när halvljus och/eller parkeringsljus lyser.
Då återstår bara 0-läget på ljusvredet att koppla in dessa på, vanligen så är volvo för svenska marknaden konfigurerad så att halvljuset är på även i 0-läget. Går att ta bort med vida.
I vida finns även en applikation för varselljus, men jag vet inte hur den fungerar. Gissar att den möjliggör varselljus i 0-läget.
Volvo borde kunnat hjälpa dig med detta på något sätt, kanske inte fysiskt montage eftersom det inte är ett volvo-orginal-tillbehör.
Jadu.. har inte lusläst lagtexten och jag tror inte DRL är med i den befintliga lagtexten utan den nuvarande lagtexten syftar nog på de klassiska dim- och positionsljusen.
Vilket fall som helst, min bil gick igenom besiktningen utan anmärkning med DRL. Kör mina DRL:er på halv styrka genom att koppla in ström på den 3:e blå kabeln i drl-kitet.
Dessutom har jag sett flera hundra V60, Lexus, Mercedes på vägarna som levereras från fabrik med DRL och halvljus igång samtidigt. Vissa märken har dessutom väldigt skarpa DRL så att det nästan stör. En del märken slår av DRL när halvljuset aktiveras t ex vid en tunnel medan andra gör alltså inte detta.
Jag har nog tänkt fixa så att DRL:erna går på full styrka när jag har belysningen i läge 0 och på halv styrka om halvljuset eller helljuset är aktiverat.