Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skruffel
#833839
Ser så extremt bra ut att jag blir sugen på att köpa en sats själv. Ser ju ännu bättre ut när värmen på de olika ljusen mer eller mindre överensstämmer med varandra! Hur länge har du hållit på med installationen nu? Lägger en beställning på en sats, och så bjuder jag på go-fika om du hjälper mig installera dem någon gång i framtiden. Deal? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av corb06
#833842
Skruffel skrev:Ser så extremt bra ut att jag blir sugen på att köpa en sats själv. Ser ju ännu bättre ut när värmen på de olika ljusen mer eller mindre överensstämmer med varandra! Hur länge har du hållit på med installationen nu? Lägger en beställning på en sats, och så bjuder jag på go-fika om du hjälper mig installera dem någon gång i framtiden. Deal? :mrgreen:
Haha! Det har blivit ett antal timmar kan jag säga. Mina bilkunskaper innan detta bestod av vart man fyller på spolarvätska... Punkt! Jag skulle ha hängt mer med fordonskillarna i gymnasiet istället för datanördarna. =)
Men när man väl började titta och skruva så gick det lättare än vad jag trott. Svårast är dock den elektriska biten. Man ville inte sabba datorn liksom..

Man får läsa installationsinstruktioner från Volvo och gå tillväga lugnt och metodiskt. Jag har monterat på front bumpern och sidotrösklar också, det var också hyfsat lätt med manualen.

Ang värmen så är Volvos egna positionsljus lite "gulare" än drl och xenonlamporna.

[attachment=-1]uploadfromtaptalk1391802001345.jpg[/attachment]
Bilagor
uploadfromtaptalk1391802001345.jpg
uploadfromtaptalk1391802001345.jpg (264.94 KiB) Visad 666 gånger
av kbr
#920300
corb06 skrev:Stötte på patrull när jag skulle koppla in pluskabeln på halvljuskabeln. Det var närmare 8 kablar som gick in till huvudstrålkastaren och jag lyckades inte idag ta reda på vilken som gick till halvljuset. Försökte via Mekonomens och Bilias tekniker få reda på vilken kabel som var akutell, men de tekniker med den kunskapen var lediga idag.
Fant du ut hvilken kabel det var som pluskabelen skal inn på halvljuskabeln.

Ketil
Användarvisningsbild
av corb06
#920376
kbr skrev:
corb06 skrev:Stötte på patrull när jag skulle koppla in pluskabeln på halvljuskabeln. Det var närmare 8 kablar som gick in till huvudstrålkastaren och jag lyckades inte idag ta reda på vilken som gick till halvljuset. Försökte via Mekonomens och Bilias tekniker få reda på vilken kabel som var akutell, men de tekniker med den kunskapen var lediga idag.
Fant du ut hvilken kabel det var som pluskabelen skal inn på halvljuskabeln.

Ketil
Nej tyvärr så vart det stopp när Volvoteknikern inte heller kunde svara på det men jag fick tips om att lyfta ut hela säkringsboxen och koppla in den från undersidan till den kabeln som går till den säkringen jag använder i nuläget.
Däremot hittade jag en video på youtube där de kopplar in leds på XC60 med hjälp av ström till halvljuset eller om det var helljuset men jag har inte tagit tag i detta ännu. Fixar det nästa år.



Vid den 9e minuten får vi förklaring till vad de olika kablarna går till. Tråkigt att Bilia inte kunde hjälpa mig med detta när jag ändå höll på att dona som mest med installationen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#920420
dessa ljus utgör, i svagt läge, positionsljus och måste monteras de yttre kanterna på bilens tak om det ska bara lagligt. Annars är det "otillåten ändring" vid besiktningen, med ombesiktning eller registreringsbesiktning som följd.

Varselljuset får endast fungera utan övrig belysning, du vill ju knappast ha varselljuset på om du parkerar eller stannar vid vägkanten i mörker.
Dvs, varselljus ska vara släckta när halvljus och/eller parkeringsljus lyser.

Då återstår bara 0-läget på ljusvredet att koppla in dessa på, vanligen så är volvo för svenska marknaden konfigurerad så att halvljuset är på även i 0-läget. Går att ta bort med vida.

I vida finns även en applikation för varselljus, men jag vet inte hur den fungerar. Gissar att den möjliggör varselljus i 0-läget.
Volvo borde kunnat hjälpa dig med detta på något sätt, kanske inte fysiskt montage eftersom det inte är ett volvo-orginal-tillbehör.
Användarvisningsbild
av Camel
#920444
corb06 skrev:Stötte på patrull när jag skulle koppla in pluskabeln på halvljuskabeln. Det var närmare 8 kablar som gick in till huvudstrålkastaren och jag lyckades inte idag ta reda på vilken som gick till halvljuset. Försökte via Mekonomens och Bilias tekniker få reda på vilken kabel som var akutell, men de tekniker med den kunskapen var lediga idag.
För vänster strålkastare är halvljusledningen gul-röd
För höger strålkastare är halvljusledningen blå-grön
(XC60 MY11)
corb06 skrev:Däremot hittade jag en video på youtube där de kopplar in leds på XC60 med hjälp av ström till halvljuset eller om det var helljuset men jag har inte tagit tag i detta ännu. Fixar det nästa år.
Filmen stämmer.
Användarvisningsbild
av corb06
#920501
milktrucker skrev:dessa ljus utgör, i svagt läge, positionsljus och måste monteras de yttre kanterna på bilens tak om det ska bara lagligt. Annars är det "otillåten ändring" vid besiktningen, med ombesiktning eller registreringsbesiktning som följd.

Varselljuset får endast fungera utan övrig belysning, du vill ju knappast ha varselljuset på om du parkerar eller stannar vid vägkanten i mörker.
Dvs, varselljus ska vara släckta när halvljus och/eller parkeringsljus lyser.

Då återstår bara 0-läget på ljusvredet att koppla in dessa på, vanligen så är volvo för svenska marknaden konfigurerad så att halvljuset är på även i 0-läget. Går att ta bort med vida.

I vida finns även en applikation för varselljus, men jag vet inte hur den fungerar. Gissar att den möjliggör varselljus i 0-läget.
Volvo borde kunnat hjälpa dig med detta på något sätt, kanske inte fysiskt montage eftersom det inte är ett volvo-orginal-tillbehör.
Jadu.. har inte lusläst lagtexten och jag tror inte DRL är med i den befintliga lagtexten utan den nuvarande lagtexten syftar nog på de klassiska dim- och positionsljusen.
Vilket fall som helst, min bil gick igenom besiktningen utan anmärkning med DRL. Kör mina DRL:er på halv styrka genom att koppla in ström på den 3:e blå kabeln i drl-kitet.

Dessutom har jag sett flera hundra V60, Lexus, Mercedes på vägarna som levereras från fabrik med DRL och halvljus igång samtidigt. Vissa märken har dessutom väldigt skarpa DRL så att det nästan stör. En del märken slår av DRL när halvljuset aktiveras t ex vid en tunnel medan andra gör alltså inte detta.

Jag har nog tänkt fixa så att DRL:erna går på full styrka när jag har belysningen i läge 0 och på halv styrka om halvljuset eller helljuset är aktiverat.
av kbr
#920539
[quote]0-läget på ljusvredet att koppla in dessa på, vanligen så är volvo för svenska marknaden konfigurerad så att halvljuset är på även i 0-läget. Går att ta bort med vida. /quote]

Er det noen måte å ikke få halvljuset på i 0-läget uten å besøke volvo. Sikring eller kabel. Hadde ønsket at bare parkljus er på i 0-läget da kan drl brukes på full styrke med parkljus.

Ketil
Användarvisningsbild
av ER
#920932
DRL ersätter dimljuset på bilar som inte är typade med dessa och tyvärr finns det tekniker som missar detta och släpper felaktigt igenom DRL kopplat "rätt" på bilar där det är helt felkopplat då bakljusen SKA lysa och funktionen ersätter dimljus förutom i dimma och dålig sikt, inget annat och positionsljusen ersätts inte på bilar som har dessa sen tidigare.
Så DRL skall lysa med parkeringsljus samt bakljusen och får utan undantag INTE lysa i kombination med halvljuset ej ens på låg effekt på bilar ej typade för DRL, dvs Volvos efter 70-80 talet och fram till 2012 på V50 samt V60/XC60/V70/XC70 facelift. DRL utan bakljus på bil ej ceritfierad med detta skall underkännas varje år och stoppas för böter vid patrullering på vägarna då det ej är lagligt att åka mörklagd bak på bil som inte är godkänd för DRL.
Så man kör som om det är dimljus med undantaget att man ska vrida över på halvljuset så fort det är dimma/nederbörd osv.
Lyser DRL tom. på låg effekt ihop med halvljus SKA det bli böter av samma skäl som dimljus+halvljus samtidigt.
DRL bländar ALLTID mötande då det tillåts lysa UPPÅT till skillnad från halvljus och dimljus.
Koppla extraljus mot bef kablage

Ja koppla ett nytt relä enligt original schem[…]

Det är olika ventiler/solenioder som "l&[…]

Elpriset

Jag är ledsen lennarte, men nu MÅSTE d[…]

Manövreringen av interiörbelysningen e[…]