Utbytesbatteri till Volvo V50?
Postat: tis 17 dec 2013, 21:20
Det finns säkert ett otal trådar om detta men jag har för mycket annat att göra som det är nu så jag chansar med ett inlägg ändå.
Körde idag bilen en kort sväng på drygt 5 minuter, stannar till i en parkeringsficka, har nyckeln i och vriden till läge 2 för stereo, parkeringsljus etc.
I min väntan på att sambon skulle dyka upp så får jag för första gången "Låg batterinivå" i displayen. Så då blev jag förstås nervös.
Så frågan är egentligen ganska rakt på, vad rekommenderar ni för nytt batteri? Det finns en uppsjö av olika och jag är egentligen ute efter ett billigt men ändå prisvärt alternativ om det nu är så att bilen inte hostar igång någon morgon framöver.
Imorgon kväll kommer jag köra en bit som tar ca 30min, parkera ute i drygt 2h och sedan hem igen.
Torsdag: en kort sväng på drygt 10min, parkering ute och sedan hem.
Fredag: långresa på 35mil.
Behöver jag vara orolig de kommande dagarna? Eller kommer bilen hinna generera tillräckligt med laddning till batteriet med dessa sträckor (bortsett från fredagen, den känns ju uppenbar.)
Passade på att titta under huven för en stund sen och det sitter ett Volvo-batteri där, loggan finns iallafall. Och jag har aldrig bytt batteriet under de 2 år jag ägt bilen och jag vet inte hur det varit med tidigare ägare. Så bilen är snart inne på sitt 6e levnadsår och vad jag fattat det som så är Volvos batterier ganska usla.
Tack på förhand!
(Inser att jag förmodligen hunnit söka och finna svar under denna stund det tagit mig att skriva allt detta...) :roll:
Körde idag bilen en kort sväng på drygt 5 minuter, stannar till i en parkeringsficka, har nyckeln i och vriden till läge 2 för stereo, parkeringsljus etc.
I min väntan på att sambon skulle dyka upp så får jag för första gången "Låg batterinivå" i displayen. Så då blev jag förstås nervös.
Så frågan är egentligen ganska rakt på, vad rekommenderar ni för nytt batteri? Det finns en uppsjö av olika och jag är egentligen ute efter ett billigt men ändå prisvärt alternativ om det nu är så att bilen inte hostar igång någon morgon framöver.
Imorgon kväll kommer jag köra en bit som tar ca 30min, parkera ute i drygt 2h och sedan hem igen.
Torsdag: en kort sväng på drygt 10min, parkering ute och sedan hem.
Fredag: långresa på 35mil.
Behöver jag vara orolig de kommande dagarna? Eller kommer bilen hinna generera tillräckligt med laddning till batteriet med dessa sträckor (bortsett från fredagen, den känns ju uppenbar.)
Passade på att titta under huven för en stund sen och det sitter ett Volvo-batteri där, loggan finns iallafall. Och jag har aldrig bytt batteriet under de 2 år jag ägt bilen och jag vet inte hur det varit med tidigare ägare. Så bilen är snart inne på sitt 6e levnadsår och vad jag fattat det som så är Volvos batterier ganska usla.
Tack på förhand!
(Inser att jag förmodligen hunnit söka och finna svar under denna stund det tagit mig att skriva allt detta...) :roll: