Sida 5 av 6

Re: Många bud på däcktryck

Postat: tor 07 apr 2022, 17:37
av Lucif3r
I enkla ord - Lågt tryck = mer däck på vägbanan, högre slitage, högre rullmotstånd(=högre förbrukning), bättre grepp, och beroende på profil "vinglig" och "ostadig", samt "bättre komfort".
Högt tryck = Mindre däck på vägbanan, mindre slitage, mindre rullmotstånd, sämre grepp, och oftast bättre styrrespons(tills dom tappar greppet, dvs), och "sämre" komfort.

Man får vackert prova sig fram mellan minsta och högsta tillåtna däcktryck(enl. däcktillverkaren! inte vad som står på tanklocket!) för att hitta det tryck man trivs bäst med.
Själv brukar jag ligga på ca 2.8 i mina 205/50R16 sommardäck, lite mer bak om jag vet att jag ska lasta tungt snart. På vintersulorna lägger jag mig lite lägre, ca 2.7. På 945an med heta 185/65R15 lägger jag mig på närmare 3, för dom är inte riktigt täta och sjunker rätt snabbt :-D

Runt 2.8 är iaf vad som funkar bäst för mig med min däckstorlek och bil, det är en lagom kompromiss mellan grepp och slitage.

Re: Många bud på däcktryck

Postat: mån 09 maj 2022, 17:41
av TmVardon
En fundering kring det här med varm och kall luft i däcken. Enligt tabell eller instruktionsbok ska jag ha 2,6 bar i kalla däck (när bilen stått minst 3 timmar (instruktionsbokens definition).

Om jag sen åker några kilometer till närmaste mack. Ska jag då fylla till precis 2,6 eller något högre? Eller är detta försumbart?

Re: Många bud på däcktryck

Postat: mån 09 maj 2022, 20:31
av Derank
försumbart

Re: Många bud på däcktryck

Postat: mån 09 maj 2022, 22:33
av Erik Å
Det är först efter en bra stund i motorvägsfart som däcken blir varma.
Samt om bilen stått parkerad så att solen lyser direkt på däcken på ena sidan.. :-/

Re: Många bud på däcktryck

Postat: tis 10 maj 2022, 02:39
av Lucif3r
Och den relativt lilla värme som är i däck-luften kyls ner nästan direkt av den nya kalla luften från kompressorn.
Det är betydligt mer troligt att manometern på macken visar fel, än att värmen på luften i däcken ska ha någon inverkan.

Enda gånger man kan argumentera om luft-temperaturen är i extrema fall, typ racing, där det är kritiskt att trycket är exakt rätt och däcktemperaturer långt överskrider dom temperaturer du någonsin kommer upp i i din vardagliga körning(iaf om du vill behålla körkortet någon längre tid...).

Re: Många bud på däcktryck

Postat: lör 18 jun 2022, 00:45
av Basilm
Jag hijackar tråden och frågar vilket däcktryck som anses normalt på nya xc60 (ca 1750-1800kg) med 225/60 r18 (standard) däck å fälg. Jag kör nu på 2.4 bar runtom, tycker det känns bra men vet ej om man bör pumpa mer? ( Har ännu inte märkt nå sidoeffekter av denna 2.4 bar pumpning jag levt efter i nu ca 9-10 månader).

Jag har fått riktigt olika svar, allt från 2.1 till 2.8, från kompisar, hobby mekaniker, rekondfirma, Volvo Uppsala m.m.

Tack för svar!

Re: Många bud på däcktryck

Postat: lör 18 jun 2022, 04:12
av torbjorn_75
Basilm skrev:Jag har fått riktigt olika svar, allt från 2.1 till 2.8, från kompisar, hobby mekaniker, rekondfirma, Volvo Uppsala m.m.
Vad har du fått för svar från Volvo Uppsala? De andra kan du ju strunta i.

Re: Många bud på däcktryck

Postat: lör 18 jun 2022, 07:47
av fjohan82
Basilm skrev: lör 18 jun 2022, 00:45 Jag hijackar tråden och frågar vilket däcktryck som anses normalt på nya xc60 (ca 1750-1800kg) med 225/60 r18 (standard) däck å fälg. Jag kör nu på 2.4 bar runtom, tycker det känns bra men vet ej om man bör pumpa mer? ( Har ännu inte märkt nå sidoeffekter av denna 2.4 bar pumpning jag levt efter i nu ca 9-10 månader).

Jag har fått riktigt olika svar, allt från 2.1 till 2.8, från kompisar, hobby mekaniker, rekondfirma, Volvo Uppsala m.m.

Tack för svar!
Titta på dekalen som sitter på B-stolpen när du öppnar förardörren, där ska det stå vad som gäller beroende på om du kör tom bil eller med full last.

Re: Många bud på däcktryck

Postat: lör 18 jun 2022, 12:22
av Derank
Exact, det står på B-stolpen på en dekal, det gör det typ på alla fordon.

Re: Många bud på däcktryck

Postat: lör 18 jun 2022, 16:24
av ThomasT
Kolla manualen eller på B-stolpen, sluta lyssna på självutnämnda experter...