StringerBell skrev:ER skrev:
Ser ingen som helst ursäkt att inte välja bästa tänkbara däcktyp vintertid(dubbat) på en bil som rullar dagligen hur lite man än kör på isiga vägar
Fast dubbat är ju bara bästa val på isiga vägar. Hur kan det då vara bästa valet "hur lite man än kör på isiga vägar"? Här skulle jag säga att du logiskt kör i diket.
Inte alls, då man ser till helheten och kör man på bara en dag per vinter på vägar där det kan förekomma is under perioden är det dubbat på eller lämnar bilen hemma.
StringerBell skrev:ER skrev:[...] då den du möter kan vara huvudlös och då kan du inte göra allt vad du kan med dubbfritt då du fortfarande har längre bromssträcka den dagen när du behöver det pga mötande kört för fort och det är isgata ute [...]
Rent statistiskt så är risken att du möter en dåre större när det är bra väglag. Den rekordlåga olycksstatistiken under de väldigt snö- och isrika vintrarna -10 och -11 tyder på det. Folk tar det försiktigt. Så bästa grepp bör man ha på den typ av väg man oftast kör - menar jag och de flesta andra.
Enda statistik du sklall bry dig om är den som bevisat att dubbat är säkrare än dubbfritt, inte vad vintern 10-11 säger då det är ett för smalt urval med "bra" vinter, inte vad vissa ser som "normalvinter" som nuvarande hittils blivit enligt dom som hejar på uppvärmningen.
Sommartid har du ändå större marginaler att själv undvika att förvärra situationen då skillnaden dubbat/odubbat är större än sommardäck och sommardäck när du verkligen behöver det.
StringerBell skrev:ER skrev:Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Det är ju få experter som resonerar som du gör. Ruben i TV:s testlag har ju en otroligt lång erfarenhet som trafikpolis t.ex.
Tror inte han säger att kör dubbfritt och ut på isiga vägar. Vad experter tycker och tänker har ju flera gånger visat sig stämma mindre bra, bara fåtalet som vågar säga vad som gäller då det inte är politiskt korrekt i många fall, tex idiotin med dubbförbud på vissa vägar har visat sig ha mycket liten effekt när det får motsatt effekt pga att man tvingas ta omvägar och vad gäller partiklar är forskare inte eniga vad osm orsakar vad.
StringerBell skrev:ER skrev:Sen så kan det ju vara så att jag kör till 99% på vintervägar som alltid blir isiga någon gång under vinterhalvåret och jag bara måste fram oavsett väder och vind [...]
Man får samma marginaler genom att sänka farten något jämfört med hur man annars kör.
"Lite" svårt köra saktare om man redan står still eller det bevisats gång efter annan att dubbfritt inte biter på den typen av väglag utan att det dubbrivits före och om du tror jag kör som det vore sommar på vintern så tar du grovt fel och jag har inte haft problem med mitt däckval men jag kan tyvärr ej påverka vad dom man möter har för sulor på kälken och sett på tok för mycket relaterat till körstil vintertid och mer ofta än sällan med dubbfritt på glashala vägar.
KKR skrev:ER skrev:Att välja efter "vardags-scenariot" är bara dålig ursäkt för att ge dubbfritt lite vilorum och existensberättigande när det är politiskt korrekt val, inte bästa valet.
Jag respekterar ditt däcksval, men det jag inte respekterar är din insinuation om att de som kör på dubbfritt (och det är många) inte tänker på trafiksäkerheten. Du skall veta att mitt vardagssenario varit att vara ute i ur och skur oavsett veckodag ofta innan "fan har fått på sig tofflorna" och givetvis inte snösvängen heller. Det är märkligt att jag, som jag skrev i ett tidigare inllägg, inte har råkat ut för något relaterat till mitt däcksval under alla mina mil med dubbfritt eftersom jag enligt dig bara har ett "politiskt korrekt val" av däck, inte ett trafiksäkert. Dessutom påstår du indirekt med ditt resonemang att jag struntat i mina anställda och mina taxipassagerare.
Fakta är att dubbfritt inte är lika säkert val när man skärskådar det, om det då blir omedvetet att man indirekt sätter säkerhet lägre än komfort dvs inget dubbslammer eller har policy att köra dubbfritt inom firman/koncernen så är det så utan att man haft baktanke om det. Att dubbfritt är politiskt korrekt behövs inte någon raketforskare för att inse då kommuner fått för fria händer att sätta förbud mot att använda den typen på vissa vägar istället för att åtgärda grundproblemet som inte har med dubb att göra och resultatet blir motsatt effekt pga alla omvägar dubbade bilar måste använda sig av.
Sa inte att du struntar i det eller tänker på det, bara att när man inte väljer efter sämsta tänkbara väglag utan som i tester hittar omvägar till att vardagsscenario duger är helt uppåt väggarna och för att nollvisonen inte skall dö ännu mera krävs att man tänker om och tänker värsta tänkbara och att alla använder det bästa däcktypen för tiden på året. Visst kan man köra dubbfritt, har inget emot det valet men att jämföra fjollträsk eller slasksödern/europavägar/storstan som saltas till förbannelse där man spyr ut salt i tid och otid med mera norröver och småvägar där inte ens sandbilen tar sig fram blir inte riktigt rätt eller använder "bra" vintrar som slagträ för att dubbfritt är lika bra så haltar det rejält då "bra" vintrar inte är samma sak som sämsta tänkbara väglag som skall styra däckvalet.
Visst kan man köra 5km/h och smyga fram men det säger ju bara att man är ute på hal is och borde valt dubbat för ökad säkerhet.