Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av perhall
För bilar som XC70 och A6 Allroad som befinner sig i gränslandet mellan "vanlig bil" och "SUV" däckmässigt finns ibland valet mellan SUV-däck och inte SUV-däck.
Så kan man t ex köpa 235-50-18 (XC) /235-55-18 (AR) som SUV eller inte SUV för vissa Conti-däck och för GY Efficient Grip.
Nån som vet vad skillnaden är?
Man tänker sig kanske möjligen att en SUV väger mer, körs lugnare och drar tyngre... men vad kan det innebära för uppbyggnad och egenskaper hos däcken?
PH
Användarvisningsbild
av ER
Kan tänka mig att belastningsindexet är något högre på SUV varianten ibland. Mera profil samt större maximal storlek diametermässigt på SUV varianten då plats finns för mera gummi på SUV:ar. Tex Hakka Black SUV finns som 22" medan Hakka Black bara som 20".
Är ju dock först på vått gräs med 2000kg på kroken bra däck skiljs från dåliga så jag kan tänka mig att asfaltsdäck snurrar mera än SUV varianter som tex Pirellis Scorpion Ass som har nån form av klackar/delningar och inte helt raka utan nåt som kan gripa tag i sand eller annat löst underlag.
Visserligen är ju just Scorpion Ass helt extrema vad gäller livslängd då mina 17" suttit på bilen sen den var ny 2008 och har 3-4mm kvar, ett vanlig däck svarvar man av på 3-4 år utan att det suger fast i asfalten bättre.
Tror som sagt det först är storleken, sen just unika varianter som Scorpion och contis Contact 4x4 avsedda för annat än rena asfaltsvägar i 200km/h utan avvägning så det fungerar på kostigar, grus, gräs och annat utan att tappa greppet som slätare gatdäck kommer göra när dom bästa av dessa är rakmönstrade och så lite klackar som kan orsaka oljud som möjligt till skillnad från populära V-mönstrade som viner direkt dom blir lite slitna och klackrana smäller i backen och orsakar ljudet. Sen finns det givetvis däck liksom Hakka8 i 215/65-16 där man är helt identisk mellan SUV och vanliga vad jag kan se.
av llesrof
När jag körde XC70 skulle jag aldrig kommit på tanken att köpa SUV-däck till den. Dessa bilar är vanliga kombibilar med AWD och några centimeters högre markfrigång. Varför har man SUV-däck på en sådan? Det är ju ingen Toyota Landcruiser vi snackar om.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Försäljningsknep......
av S80D5-02
perhall skrev:För bilar som XC70 och A6 Allroad som befinner sig i gränslandet mellan "vanlig bil" och "SUV" däckmässigt finns ibland valet mellan SUV-däck och inte SUV-däck.
Så kan man t ex köpa 235-50-18 (XC) /235-55-18 (AR) som SUV eller inte SUV för vissa Conti-däck och för GY Efficient Grip.
Nån som vet vad skillnaden är?
Man tänker sig kanske möjligen att en SUV väger mer, körs lugnare och drar tyngre... men vad kan det innebära för uppbyggnad och egenskaper hos däcken?
PH
Jag funderade också över skillnaden när mina hakka blue var utslitna efter lite mindre än 2 säsonger. Jag hittade inget generellt svar men tror de (suv-däck) är utformade för lite tyngre bilar och för hyfsat grepp även på annat än asfalt. Eftersom jag ganska ofta är rätt tungt lastad och parkerar ute på åkrar samt bor längst en grusväg köpte jag nu Goodyears efficientgrip suv till min xc70. Har bara kört några mil men de känns kanonbra. Känns stabilare och tystare än hakka blue.

Priset var nog ungefär samma som för "icke-suv-versionen", så det är knappast ett försäljningsknep.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Är det samma lastindex på SUV-däcken och de vanliga däcken?

.
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]