Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Att frågan om dubb/dubbfritt inte har ett objektivt svar kan illustreras av att Teknikens värld rekommenderar centraleuropeiska däck som första alternativ för körning i storstad och stora vägar. Robert Collin har inte ens med dem i tester eftersom han anser att de är livsfarliga. Även om man kör på samma typ av testbanor kan man alltså komma till dessa helt olika slutsatser.
Användarvisningsbild
av frefre
Nu har jag i alla fall kört styvt 125 mil med mina nya Hakka 8 och kan säga att jag är väldigt nöjd med dem. De känns klart mycket bättre än mina gamla GoodYear UltraGrip och då har jag ändå bara kört barmark. Ska bli intressant när det sen blir is och kanske lite snö också. Det enda som stör är väl tyvärr ljudnivån. Den är såpass hög att jag inte längre hör handsfreen i bilen. Trafiksäkerhet? Njaee.... :???:
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
frefre skrev:Nu har jag i alla fall kört styvt 125 mil med mina nya Hakka 8 och kan säga att jag är väldigt nöjd med dem. De känns klart mycket bättre än mina gamla GoodYear UltraGrip och då har jag ändå bara kört barmark. Ska bli intressant när det sen blir is och kanske lite snö också. Det enda som stör är väl tyvärr ljudnivån. Den är såpass hög att jag inte längre hör handsfreen i bilen. Trafiksäkerhet? Njaee.... :???:
Mycket lustigt detta! Jag har Hakka 8 på min bil oxå. Jag hör bara ljud från däcken vid acceleration & vid inbromsning. Jag har 215/55-17
Kan vara 215/60-17. Kolla så du har rätt lufttryck i. När snön väl kommer så kommer du märka skillnad! :-O)
Användarvisningsbild
av frefre
Hmm. Ja vi får se. Det är ju inte så att man avlider men den bakomliggande ljudkulissen blir allt bra hög märker man.
*Hoppas på en riktigt vit vinter* :mrgreen:
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Testa med lite olika däcktryck, prova höj något/några hekto kör en tur, prova och sänk något/några hekto under det ni hade ifrån början och hör om det gjorde skillnad.
Har likadana däck själv och tycker inte dom väsnas mera än andra dubbade däck, men att det kan skilja på ljudnivån med diverse däcktryck har jag läst om.
Iof har jag jobbat i pappersindustrin i 25år så hörseln är nog inte 100% :)

På V70in (205/55-16'') kör jag med om jag nu kommer ihåg rätt 2,8kg fram och 2,6kg bak vid olastad bil och tycker det funkar bra.
av Jimpen89
Jag börjar bli riktigt less på mina Hakka 8:or. Körde 160mil för några dagar sedan och detta "trasiga hjullagerljud" är så störande. Till och med sambon börjar reagera nu. Jag hade ljudet hela förra vintern och det fortsätter även denna.
Jag kontaktade Nokian förra året ang detta, men det enda de ville skylla på var fälgarna. Vilket Volvo tyckte bara var skitsnack.

Synd att man inte kan testköra med sin egna bil innan köp, men det är väl bara att acceptera om man vill ha bra grepp.
Användarvisningsbild
av frefre
Jag kör med 2,6 runt om nu men ska testa att höja till 2,8 fram. Kanske hjälper.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]