Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av PowerPulse
Det dyker upp nya Tvätta, Volvos automattvättar och finns även nu med tvättabonnemang till bra pris.

Är det något man vågar använda om man är rädd om lacken? Ja jag vet handtvätt är alltid bäst - men hur mycket stryk tar lacken?

Finns iaf där jag bor inget borstfritt program.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hur mycket skada lacken tar skulle jag säga är individuellt från en automattvätt till en annan.
Det fastnar alltid lite grus i borstarna som följer med till nästa bil och roterar med mot lacken, så länge ingen rengör borstarna mellan tvättarna (tänk: det jag använder vid handtvätt som läggs i tvättmaskinen mellan varje tvätt) så är det alltid en risk med automattvätt.

Sen blir det ju aldrig lika rent som vid handtvätt men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag kör abbonemang på OKQ8 för 299:-/mån för 8 tvättar och det är klart det gör ont i själen men måste bilen bli hyggligt ren emellanåt i all stress så får jag väl polera framåt vårkanten.

Det är ju en daily driver och jag har ingen plats bokad på Elmia samt inga polare som ska häckla så det duger åt mig.

Brukar grunda med avfettning själv eftersom borstarna inte når överallt.

Sommartid blir det bara lite insekter och grus och det tar jag hemma med högtryckstvätten.
fjohan82 skrev: mån 03 feb 2025, 18:51 Hur mycket skada lacken tar skulle jag säga är individuellt från en automattvätt till en annan.
Det fastnar alltid lite grus i borstarna som följer med till nästa bil och roterar med mot lacken, så länge ingen rengör borstarna mellan tvättarna (tänk: det jag använder vid handtvätt som läggs i tvättmaskinen mellan varje tvätt) så är det alltid en risk med automattvätt.

Sen blir det ju aldrig lika rent som vid handtvätt men det är en annan sak.
Jo jag vet risken med smuts i borstarna, men tänkte att nya tvättar kanske hade förbättrat rengöringen av borstar. Har helt undvikit automattvättar de senaste 7-8 åren men vore onekligen bekvämt att ha ett abonnemang - dock väldigt ovärt om lacken får tvättrepor.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Aldrig tvättat en bil i automattvätt, mest för att en manuell tvätt alltid är roligare och ger bättre resultat.

Hur stor risken är att skada lacken betydligt går inte att svara på. Kan tänka mig att risken för betydlig skada är som lägst strax innan sommaren och fram tills att vägarna börjar förberedas för vintern.

Delvis tack vare lackförsegling tvättar jag så här års bara med högtryckstvätt; fälgrengöring, kallavfettning, alkalisk avfettning och enkelt lackskydd. Varannan gång blir det en omgång skumschampo. Om tvunget tar det ungefär 15-20 minuter.
OM RYSSEN KOMMER

Ruttet när världens två störs[…]

Uppdatering XC60

Jag är precis på väg att byta och […]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]