Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1573674
Mina bilar lyfter jag i framvagnsbalken resp. bakaxeln på. V70in lyfter jag t om arslet på dragkroken med, för att jag är lat och domkraften är otymplig. Pallbockar slarvar jag med vid endast däckbyte. Har ryobis 400nm 'knackare som duger gott och väl. 2-3 ugga-duggas vid åtdragning, känner efter med dragskaft på alla bultar så dom sitter sist. Körde många, många år med endast handkraft(dragskaft).

Behöver inte vara så jävla komplicerat att byta hjul. Enda man lär vara vaksam med är vart man lyfter. Axlar och dess infästningar är säkra kort. Likaså länkarmar och givetvis balkar, men balkar existerar ju typ knappt längre(synligt) och kan vara snudd på omöjliga att hitta utan att hissa upp bilen först :P.
av S65D
#1573738
kievY skrev: ons 20 mar 2024, 11:14Akta med hur du sätter domkraften där du markerat med grönt. Gjorde misstaget att jag inte kollade noga och lyfte, när jag sedan skulle sänka så hade domkraften gjort en bula inåt. Hade missat att det är förstärkt på kanten där men mitten är "tom" så plåten där vek sig. Inget hål eller så bara att den stora kraften var på den punkten och den gav sig inåt.
Annars lyfter jag med domkraften på den bakre platsen och sätter pallbock vid bakre upphängning. Typ fjädern eller bärarm som finns där.
Inbuktningar och andra typer av åverkan undviker jag mer än gärna så tack för det!

Hur skulle det fungera om man använder en träplatta i anpassad storlek för att hissa den på punkten jag markerade med grön? Eller hur får man upp framhjulet i luften på bästa sätt?
av S65D
#1573741
fjohan82 skrev:Jag har tidigare kört med en liten och simpel domkraft likt denna: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-013584/
I den passar Jack pad:en jag har men man måste ta i beräkning hur högt man behöver lyfta.
sewen skrev: ons 20 mar 2024, 11:21 @S65D, Här kommer ny länk: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-012148/
Har V90 CC så det där med lågprofil var egentligen inte viktigt utan bara blev så då det var ett bra pris.
Tack för tipsen. 😊 Tänkte som sagt lyfta S60, V60 och V40 men man vet ju aldrig, kan ju vara fördelaktigt med en som lyfter lite högre. Många recensenter skrev gott om den kraftigare men att den var väldigt tung, det spelar ingen roll personligen. Hur är det däremot med vikten dom klarar av? 2 vs 2,5 ton. Är det lika bra att välja den starkare?
av S65D
#1573742
Lucif3r skrev: ons 20 mar 2024, 13:54 Mina bilar lyfter jag i framvagnsbalken resp. bakaxeln på. V70in lyfter jag t om arslet på dragkroken med, för att jag är lat och domkraften är otymplig. Pallbockar slarvar jag med vid endast däckbyte. Har ryobis 400nm 'knackare som duger gott och väl. 2-3 ugga-duggas vid åtdragning, känner efter med dragskaft på alla bultar så dom sitter sist. Körde många, många år med endast handkraft(dragskaft).

Behöver inte vara så jävla komplicerat att byta hjul. Enda man lär vara vaksam med är vart man lyfter. Axlar och dess infästningar är säkra kort. Likaså länkarmar och givetvis balkar, men balkar existerar ju typ knappt längre(synligt) och kan vara snudd på omöjliga att hitta utan att hissa upp bilen först :P.
Har bytt på en mindre bil med en mindre lyft ett par säsonger nu och då har jag gjort som du, improviserat lite. Det har gått bra hittills. Har skruvat av och på med fälgkors. Har dock alltid efterdragit och det verkar ha suttit bra. Får nog bli ett köp av åtminstone en momentnyckel nu när man ändå är igång med inköp. Dragare kan jag tänka mig att införskaffa om den manuella tekniken blir för jobbig. 😊
Användarvisningsbild
av sewen
#1573769
Just vart på besiktningen. Passade på att fråga var han tyckte man kunde sätta pallbockarna bilen utöver punkterna volvo pekar ut. Fram fanns det en hel del. Balken mm. Bak rekommenderade han länkarmen.
av S65D
#1574128
sewen skrev:Just vart på besiktningen. Passade på att fråga var han tyckte man kunde sätta pallbockarna bilen utöver punkterna volvo pekar ut. Fram fanns det en hel del. Balken mm. Bak rekommenderade han länkarmen.
Bra tips. Funderar på att välja den du länkade till tidigare i tråden. Tänker mig att inköpen blir följande: lyften, en större hårdare jack pad och en mindre mjukare, en pallbock (eller behövs fler?) hylsor och en momentnyckel. Behövs nåt mer?

Kom även över denna video med lyftteknik för en V60. Verkar det stabilt och lämpligt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1574138
S65D skrev:en pallbock (eller behövs fler?)
2 bör man allt ha till hands. Brukar ju oftast säljas i just 2-pack också.
Hurvida det behövs just för hjulskifte är väl upp till var och en............... Själv litar jag så pass på mig själv och framförallt domkraften att jag "vet" att jag gott och väl hinner byta hjulen på den axeln(jag lyfter axel-vis) innan domkraften ens börjar tänka tanken på att tappa trycket :-)
Men så fort man själv ska vara under bilen, om så bara en liten bit, då är det pallbockar som gäller. Om bilen rasar ner på golvet medans man byter ett hjul är det väl "skit samma", men man vill ogärna hamna imellan golv och bil ;-) Själv kör jag alltid bil-vilandes-på-pallbockar och domkraften upphissad mot bilen. För det händer ju att pallbockar kollapsar också, så då är det bra med det extra skyddet från domkraften så man hinner undan! Lägga ett hjul under/i närheten där man jobbar är också smart, då blir man inte totalt krossad iaf om det värsta skulle hända.

Bilar är tunga :-D
av S65D
#1574384
Tack för ännu fler bra tips! Håller mig ifrån att krypa under bilar än så länge, men kombinationen domkraft + pallbock ska jag ta med mig.

Köpte ett 2-pack pallbockar för säkerhets skull. Även domkraften som @sewen länkade till blev köpt. Det blev också en bredare halvhård gummipuck (som kanske kompletteras med en bit träplatta om det behövs) i det fall att jag ska lyfta på punkten @kievY skrev lite om. Köpte även en hylsa (19 mm) med skyddshölje, en likadan som en av dom @fjohan82 länkade till.

Momentnyckel har jag inte hunnit kika på och jag kanske skippar det nu och införskaffar en lagom till nästa byte. Manuell kraft borde duga. Tack för alla tips! 😊
av S65D
#1575559
Bytet gick smidigt till, tacksam för alla tips. Fick tid att rengöra hjulhuset, borsta rent anläggningsytor och liknande.

Trots att jag valde en domkraft av lågprofils-typ kom den inte tillräckligt långt in för att lyfta på punkterna jag helst hade använt, de jag ringade in på bilden nedan. Och just då var bilen ändå lite högre med vinterhjulen (235/45R18) jämfört med sommarhjulen (245/40R18) som skulle monteras.

Lyfte istället med en kraftig och ganska stor gummipuck på den stora punkten bredvid. Nästa gång lyfter jag nog på samma ställe fast med en anpassad träbit på pucken.
Bilagor
IMG_3002.jpeg
IMG_3002.jpeg (60.31 KiB) Visad 252 gånger

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]