Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1542722
Lövet skrev:
KalleJ skrev: mån 29 maj 2023, 16:44 Varför inte köra 2K klarlack på burk med ampull?
Inte en chans att jag skulle lagt 1k klarlack på en bil för ett par 100 tusen.
Lite min poäng. Det kommer inte gå att burklacka med färdigblandad färg mitt på en panel utan nyansskillnad.
Nja inte ifrån Biltema kanske, men finns firmor i både här och i tyskland som blandar burkar efter färgkod på bilen.
Annars har ju Volvo bättringsfärg på sprayburk med, iaf hade till min vita s80.

https://www.spraydosen-shop.de/ t.ex.
Där jag köpte 2k till strålkastarna.
av SnurreSprätt
#1542726
Generellt sett kan man glömma biltemas bättringsfärger, ggr det stämmer hyfsat mot original lacken är inte många ggr.
Ett hett tips är att oavsett tillverkare på den färdiga kulören - spraya på kartong innan och jämför!
Bara för att man har en kulörkod så behöver det inte va rätt, lackkoder finns oftast i abc varianter också, lika så att samma koder har använts flera ggr hos tillverkare med skillnader i blandningen.
Tänk även på att mörka lacker blir "mörkare" ju tjockare lager färg du lägger, lika så att grundens utseende har betydelse ibland också. Ex en ljus grund med mörk färg på får annan nyans i mörkheten än mörk grund med mörk färg på.
Ett litet tips för kanterna om du ska spraya direkt från burk är att försöka vika upp ytterkanterna lite så du får ett mjukare avslut än en klassisk rak tejp kant.
Blir även enklare att slipa och polera ut för att få ner övergångs skarven.
Som några även nämnt redan, är det en nyare dyrare bil - toppa med 2-komp på klarlacken i stället för 1-komp. Mycket hållbarare mot salt, sol, högtryck etc.

Ett sista tips är att du faktiskt vänder dig till en riktig lackfirma och hör dig för om en spot-repair iom att det inte behöver bli ohyggligt dyrt.
Tar man ex 2-komp klarlack så 2-400kr för en sprayburk, bilens kulör 100-200kr en sprayburk, slippapper, polermedel, tejp osv osv osv blir i sin helhet inte nödvändigt mycket billigare än om en firma fixar till det.
Plus att det förmodligen blir betydligt bättre än "spraya och laga på uppfarten".
av perhall
#1542748
Bor i Stockholm har inte haft dörrslag på någon av mina fyra senaste bilar. Ett på en innan.

Det var mycket värre för 25 år sen vill jag mena. 855 GLT 97:or var ofta fulla med bucklor på sidan.

Jag skulle inte heller använda sprayfärg på min bil...

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen