Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1533296
EbbevonVolvo skrev:
EbbevonVolvo skrev:
fjohan82 skrev:Tackar för era tankar i ämnet.
Får klura på hur jag ska göra... :-)
Ja, trådar om däck och vilken motorolja man ska ha brukar sluta i någon form av religions-diskussion. :-D
Själv valde jag Continental vinterdäck till nya kärran, och sommardäcken som satt på är Bridgestone. Senaste erfarenheten av Bridgestone (för drygt 20 år sedan) var stötiga och högljuda. Men resan hem denna gång var tyst och skön. :-D
Inte lätt att få tag i exakt rätt däck nuförtiden. Dom där tänkta vinterdäcken visade sig vara sålda, så det blev GoodYear UltraGrip Ice 2 i stället. Troligen inte fullt lika bra som Contidäcken, men vad gör man? Nu är det vinterväglag på morgonen även här nere.
Jag har kört några vintrar på Ultragrip Ice 2 på min 940, och jag gillar dem starkt. Tysta, mjuka och stabila, går rakt på vägen, med en fin "näravägen-känsla".

Skulle jag köpa dem igen? Tveklöst, ja.

Du blir säkert mycket nöjd. 😊
#1533394
Volvoold skrev:
EbbevonVolvo skrev:
EbbevonVolvo skrev: Ja, trådar om däck och vilken motorolja man ska ha brukar sluta i någon form av religions-diskussion. :-D
Själv valde jag Continental vinterdäck till nya kärran, och sommardäcken som satt på är Bridgestone. Senaste erfarenheten av Bridgestone (för drygt 20 år sedan) var stötiga och högljuda. Men resan hem denna gång var tyst och skön. :-D
Inte lätt att få tag i exakt rätt däck nuförtiden. Dom där tänkta vinterdäcken visade sig vara sålda, så det blev GoodYear UltraGrip Ice 2 i stället. Troligen inte fullt lika bra som Contidäcken, men vad gör man? Nu är det vinterväglag på morgonen även här nere.
Jag har kört några vintrar på Ultragrip Ice 2 på min 940, och jag gillar dem starkt. Tysta, mjuka och stabila, går rakt på vägen, med en fin "näravägen-känsla".

Skulle jag köpa dem igen? Tveklöst, ja.

Du blir säkert mycket nöjd. 😊
Tack för dina upplevelser om GoodYear däcken. Jag hittade (nu efter jag fick däcken) ett test i ViBilägare där där dom testade just SUV-däck i exakt samma dimension som mina. Där vann Nokian med GoodYear på klar andra plats. GoodYear däcket var absolut bäst på våta och torra vägar av alla däck i testet. Här i Ystad och södra Skåne som vi kör 99% av tiden är det helt perfekt val för oss. Däcket är också bra på is och snö, bland dom bästa i detta test.
Bara kört i regn och tort än så länge, och dom var också tysta, riktigt tysta, lättrullande och bekväma. Snö och is återstår att köra i. Men än så länge mycket nöjd. :-)
#1534419
Har precis läst Aftonbladets test av sommardäck, där de även har testat slitna däck och friktionsdäck.
Lite komiskt att vinnaren och tvåan var däck som kom från respektive tillverkare och inte var inköpta anonymt som annars ofta är brukligt...
#1534437
fjohan82 skrev: lör 18 mar 2023, 11:49 Har precis läst Aftonbladets test av sommardäck, där de även har testat slitna däck och friktionsdäck.
Lite komiskt att vinnaren och tvåan var däck som kom från respektive tillverkare och inte var inköpta anonymt som annars ofta är brukligt...
Och orsaken till att dom kommer direkt från tillverkaren, var ju att dom inte gick att hitta i en vanlig butik.

"Än en gång får vi skylla på kriget. Med alla fabriker stängda i Ryssland har det blivit trångt i dem som ligger i Europa, Japan och Korea. Alla vill lägga tillverkning där, men det är kö. Det drabbar er som ska köpa nytt till våren och det drabbar oss som vill testa innan säsongen kommit igång. Vi vill ju alltid köpa däcken anonymt hos olika gummigubbar men det har varit svårt i år med alla förseningar i produktionen på grund av Rysslands krig i Ukraina. Så i år har vi fått testvinnaren Continental och tvåan Hankook direkt från tillverkarna. Har dom skickat oss fuskdäck? Det har hänt förr. Continental hade en hel avdelning som bara tillverkade testdäck till olika biltidningar. Olika däck till de olika tidningarna utifrån hur testerna brukade genomföras. Vilket jag avslöjade i Aftonbladet för många år sedan. Nokian och Pirelli är andra notoriska fuskare som vi också avslöjat i Aftonbladet. Därför köper vi däcken anonymt. När det går. Undantagen dopingtestar vi när vi kan köpa däcken i butik. Och det vet tillverkarna. Därför tror vi inte att vinnarna har fuskat den här gången. Vet säkert, det gör vi när dopingtestet är klart. Då skriver vi det."

Så dom kommer testa dessa däck igen, när dom får tag i dom i en vanlig butik.
#1534456
Lobocut skrev: lör 18 mar 2023, 14:45
fjohan82 skrev: lör 18 mar 2023, 11:49 Har precis läst Aftonbladets test av sommardäck, där de även har testat slitna däck och friktionsdäck.
Lite komiskt att vinnaren och tvåan var däck som kom från respektive tillverkare och inte var inköpta anonymt som annars ofta är brukligt...
Så dom kommer testa dessa däck igen, när dom får tag i dom i en vanlig butik.
Jo det är jag fullt medveten om...
#1534486
Märklig mix av däck i Aftonbladets test. Blandning av touring och sportigare hp däck.
Det går väl men blir felaktigt att endast utseé en testvinnare och jämföra reslutaten rakt av mot varandra i olika tester.

Hankook S1 Evo 3, Goodyear F1 och PremiumContact 7
istället för Prime, Efficientgrip och EcoContact.
Mot Michelin Primacy 4+ , Pirelli P7, Bridg. Turanza & Landsail Q 990 touring däck.

Får man lägga upp hela testet i forumet?
rullmotstånd.PNG
rullmotstånd.PNG (55.71 KiB) Visad 2156 gånger
#1536084
Har i dagarna beställt två uppsättningar Hankook Ventus Prime 4 till en V70 och XC70, 17” på bägge. De kom tvåa i DNs däcktest med en prislapp just över kinadäcken på nätsiterna. Känns som en bra kompromiss på pappret iaf. Får återkomma med mina intryck senare :-)

Uppdatering:
Första intrycket är gott såhär några dagar in, de rullar tyst även med lite högre tryck.
Senast redigerad av 2 William85, redigerad totalt 0 gång.
#1538133
Jag är nyfiken på Nokia Hakka blue 3 som hävdar sig vara tysta på grova vägar. Men få som har gjort test på dessa.
Fast överväger (ändrat mig sedan tidigare inlägg) Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, då dessa har ganska många omdömen av testare och privatpersoner, såväl goda ord från elbilsfolk.
Tänker att elbilsfolket är särskilt petiga med ljudnivåerna.
#1538136
yrrol3 skrev: tis 18 apr 2023, 20:45 Jag är nyfiken på Nokia Hakka blue 3 som hävdar sig vara tysta på grova vägar. Men få som har gjort test på dessa.
Fast överväger (ändrat mig sedan tidigare inlägg) Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, då dessa har ganska många omdömen av testare och privatpersoner, såväl goda ord från elbilsfolk.
Tänker att elbilsfolket är särskilt petiga med ljudnivåerna.
Den nya Nokia hakka blue 3 är jag också nyfiken men inget aktuellt, kör dock i dagsläget GY F1 AS3 (245/40r19) som jag tycker är väldigt bra, kört med dom sedan 2019. Hade inte tvekat att köpa 6an.
#1538204
Va helt inställd på att pröva Michelin denna gång då de säger sig bibehålla sina goda egenskaper även som slitna. Men så dök testvinnaren av Vi Bilägares test 2022 upp begagnat till ett bra pris så nu sitter Continental PremiumContact 6 på bilen. Däcken har skumgummi i sig för att minska ljud men det lär ändå bli lite bullrigare med nya 20" fälgar jämfört med förra året då jag körde med EcoContact 5 i 18". Har hittills bara kört typ 3 mil så avvaktar lite innan jag ger ett omdöme.

Sammanfattning från vi bilägare:
Våt väg: 5
Vattenplaning: 4
Torr väg: 5
Förbrukning: 4
Komfort: 3

Plus: Korta bromssträckor och högt kurvgrepp. Trygga köregenskaper.
Minus: Något lägre komfort.

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar