Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1537144
Hej igen! Efter kontakt med Biliaverkstan och en billackeringsfirma är det tillbaka till att fixa själv.
Kostanden för att åtgärda skulle annars överstiga 15.000kr och som lackmannen själv sade ”det kan ändå komma tillbaka då” . Så rådet från båda håll var att göra det själv. :-o

Så, är då någon som har något tips om produkter för den här manövern tas det tacksamt emot?
Slippapper, rostätare, bilia lackstift?
#1537157
Har gjort en snarlik lagning som har hållit i flera år..
Den springande punkten är egentligen om du kan slipa fram "frisk" plåt i nederkanten av skadan eller om rosten har krupit under lacken ner i spåret där den blir oåtkomlig utan att ta ur rutan.
Kan du stå ut med en ca 0.8mm förhöjning (typ platå) vid lagningen? ;-)
#1537213
Absolut, tänker att man ändå ska försöka få dit nån folie eller dylikt som skydd mot framtida stenskott.
Så om det blir lite annan färg eller en förhöjning är sekundärt.

Hur gjorde, och vad använde, du? 😊
#1537227
Swecul skrev: tis 11 apr 2023, 19:09 Hur gjorde, och vad använde, du? 😊
Epoxy är min favorit; stålplåt ingjuten i plast rostar inte :-) Sen skulle jag överväga ett "plåster" med glasfiberväv dränkt med epoxy men då behöver man spackla ytan efteråt för att få den slät innan bättringslack.
Rosten måste förstås bort först, dremel med diamantstift är inte så dumt.
Visst, jag använder rostomvandlare (Biltema) men den sitter för dåligt som grundfärg så den måste slipas bort när reaktionen är klar. Matta ner lacken runt skadan så att epoxyn fäster bra. Livslängden hänger på att det blir helt tätt runt kanterna.
Epoxy tål inte UV i långa loppet så den måste täckas med färg. 2-komp lim går att använda, dock är det dåligt på att blöta igenom glasfiberväven helt och möjligen ligger temperaturtåligheten lägre än riktigt lamineringsepoxy (taket blir över 100C när solen ligger på). Men lamineringsepoxy kommer att vilja rinna bort innan den härdat, behöver stängas inne med plastfolie, tejp eller något.
Det finns risk att det blir hål igenom plåten när du börjar slipa, glasfiberarmerad epoxy är lika starkt som stål men problemet är att epoxyn kommer att rinna ner i hålet om du inte lyckas få dit ett "mothåll" (typ tejp) på baksidan..
Lackstift är svårt att få snygg om skadan är större än en ärta.. Som tur är så brukar Volvo sälja små sprayburkar med bättringsfärg :-)
Nu blir jag väl kallad klåpare igen, det hände förra gången sådant var uppe :-/
#1537256
Okej!

ska ge mig på detta så fort jag har allt jag behöver och vädret ser nådigt ut ( har inget garage)

Så här tänker jag med produkter och tillvägagångssätt ( som ni skrivit);

Blir att köpa en dremel.
Sedan slipa ner lacken och bort med all synlig rost,
på med rostomvandlare/ätare.
Typ den här : https://www.mekonomen.se/rostomvandlare ... s-12710216

Sedan spackla med; https://www.mekonomen.se/finspackel-250 ... p-10184264

slipa den och jämna till sedan tejpa och täcka vindruta och övrigt tak för att sen spraya på grundfärg; https://www2.bilia.se/biltillbehor/bilv ... _31395218/

och sen lackfärg; https://www2.bilia.se/biltillbehor/bilv ... _31395224/
och klarlack;

https://www2.bilia.se/biltillbehor/bilv ... _31335447/


Done!

toppa med en skyddsfilm: https://waxdog.se/for-din-bil/mot-stens ... -mm-tjock/


Vad tror ni om det?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]