Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Söne
#1528939
Hej,

Har lyckats få alla fyra Michelin Primacy 4 slitna i mitten drygt 1,5 mm mer än på sidorna. Jag har kört på 2,7-2,8 kg. 225/50-17. Som rubriken, vad har jag gjort fel? En del hävdar för lågt och andra för högt om man läser lite. Volvos rek är 2,6 kg. Jag har alltid kört på 2,7-2,8 på andra bilar och däck i ungefär samma storlek utan problem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1528947
För lågt lufttryck = slitage på ytterkanter, för högt lufttryck = slitage i mitten.

Men 2.7-2.8kg är inte i närheten av för mycket på däck från senaste 30-40 åren. Du har något annat knas, såsom felinställd toe eller liknande. Sen kan man såklart argumentera exakt vart gränsen går mellan "mitten" och "sidorna"... Däck slits nästan alltid mer i "mitten" än på "sidorna", om än i regel marginellt så.
av Söne
#1528979
Jag har haft problem med att bakdäcken slet klackar på insida men det har jag fått bukt med. Gjort flertalet hjulinställningar. Dessa är nu markant slitna i mitten vilket gör att jag måste byta ut dem i förtid. Väldigt synligt med blotta ögat. Man tänker ju nästan att det är något fel på däcken. Onormalt fort har de slitits också. Menar du att en felaktig hjulinställning kan ge sådana symtom? Borde det inte synas på andra sätt också?Däcken har inga andra felslitage.
av Recharged
#1529158
Liknande slitage på alla fyra däck brukar i de flesta fall tyda på annat än fel hjulinställningar. Håller med om att ett däcktryck på 2,7-2,8 inte bör göra en sådan markant skillnad som du beskriver - såvida däcken inte är i sitt absoluta slutskede. Ladda gärna upp en bild om möjligt.
av Söne
#1529225
Recharged skrev: tis 31 jan 2023, 00:35 Liknande slitage på alla fyra däck brukar i de flesta fall tyda på annat än fel hjulinställningar. Håller med om att ett däcktryck på 2,7-2,8 inte bör göra en sådan markant skillnad som du beskriver - såvida däcken inte är i sitt absoluta slutskede. Ladda gärna upp en bild om möjligt.
Bild
Bild

Två av däcken är mindre slitna då de gått ett år eller två färre men de har samma syndrom fast med någon mm mer. Alla däcken har växlats mellan fram och bak.
av Söne
#1529247
Lucif3r skrev:Ärligt talat tycker jag det där ser fullständigt normalt ut. Det "ikke-slitna" området är inte tänkt att ha kontakt med vägen hela tiden. Det är mer tänkt att ha kontakt i kurvor, samt framförallt skjuta undan vatten för att minimera risken för vattenplaning och liknande.
Jag vore nöjd om det är normalt slitage! Dock kan jag inte minnas att några andra däck sett ut på detta viset. Men inget att bry sig om egentligen då. De har slitits snabbt (max 2000 mil) så nu blir det tillbaka till Goodyear igen, Efficientgrip Performance 2.
av Recharged
#1529398
Tycker slitaget ser rimligt ut även om lite för högt däcktryck troligen är själva orsaken. Nivåskillnaden bör ha vart svårupptäckt halvvägs igenom men nu när däcket är i slutet av sin cykel syns skillnaden desto mer.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]