Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1275409
Lobocut skrev:
800serien skrev: tis 16 okt 2018, 22:45
karnaa skrev: sön 15 jul 2018, 11:34 What??? Låter ju inte så kul
Däcken är tillverkade i Ryssland om det har någon betydelse..
Nokias har fabrik i Vsevolozhsk, nära S:t Petersburg, producerar däck med precis samma kvalitetsnivå som finsktillverkade däck. Den ryska fabriken är Nokias modernaste. Den fyller 14 år i år och tillverkar årligen över 15 miljoner personbilsdäck och även däck till tunga fordon. Mer än hälften av produktionen exporteras till ett 40-tal länder.
Okej, men något har blivit fel i deras produktion, jag kan knappast vara den enda med spruckna Hakka 9.
#1275427
800serien skrev: tor 18 okt 2018, 21:26
Lobocut skrev:
800serien skrev: tis 16 okt 2018, 22:45

Däcken är tillverkade i Ryssland om det har någon betydelse..
Nokias har fabrik i Vsevolozhsk, nära S:t Petersburg, producerar däck med precis samma kvalitetsnivå som finsktillverkade däck. Den ryska fabriken är Nokias modernaste. Den fyller 14 år i år och tillverkar årligen över 15 miljoner personbilsdäck och även däck till tunga fordon. Mer än hälften av produktionen exporteras till ett 40-tal länder.
Okej, men något har blivit fel i deras produktion, jag kan knappast vara den enda med spruckna Hakka 9.
Har du reklamerat däcket där du köpte dom? Om inte, gör det...

Och har du du förvarat däcken enligt anvisningar, däcken upphängda eller stapla dem. Undvik solljus och välj ett svalt och torrt område?
#1275910
Lobocut skrev: tor 18 okt 2018, 22:12
800serien skrev: tor 18 okt 2018, 21:26
Lobocut skrev:
Nokias har fabrik i Vsevolozhsk, nära S:t Petersburg, producerar däck med precis samma kvalitetsnivå som finsktillverkade däck. Den ryska fabriken är Nokias modernaste. Den fyller 14 år i år och tillverkar årligen över 15 miljoner personbilsdäck och även däck till tunga fordon. Mer än hälften av produktionen exporteras till ett 40-tal länder.
Okej, men något har blivit fel i deras produktion, jag kan knappast vara den enda med spruckna Hakka 9.
Har du reklamerat däcket där du köpte dom? Om inte, gör det...

Och har du du förvarat däcken enligt anvisningar, däcken upphängda eller stapla dem. Undvik solljus och välj ett svalt och torrt område?
Köpte däcken i slutet på oktober 2017 och de monterades på bilen samma månad och jag körde med dem till i början på april i år(2018) och under denna tid har skiten spruckit. Hur däcken förvarats innan jag fick dem har jag inte en susning om..

Jag köpte dom tyvärr av ett svenskt företag på internet och jag var i kontakt med dem men de skyllde nästan på mig att jag skulle ha varit i kontakt med något ämne på alla däck runt om så att däcken spruckit. De påstod att det inte funnits några problem med Hakka 9. De var tveksamma till att någon reklamation skulle gå igenom. Jag skulle stå för frakten och alla kringkostnader. De skulle dock ersätta mig för frakten OM däcken gick igenom som reklamation, men om bara till exempel ett däck går igenom som reklamation skulle jag endast få ersättning för frakten av detta däck, inte de andra tre.

Jag var samtidigt i kontakt med Nokian och de var tydliga med att de skulle godkänna det som reklamation om ärendet kom fram till dem men de hänvisade (såklart) till att jag skulle ta kontakt med företaget jag köpte däcken av. Nokian skrev även att de ville vara tydliga med att sprickorna endast är estetiska och det skulle inte vara någon fara att köra på däcken.

Det skulle bli ett jävla krångel med både tid och pengar för mig att hålla på och jävlas med detta så jag sket i att göra något mer. Skrev dock till Nokian en sista gång om hur dryga och krångliga däckföretaget var som sålde däcken och hur de skulle hantera detta ärende. Nokian har inte hört av sig något mer efter det sista mailet jag skrev..

Så Volvon rullar även vintern 2018-2019 på dessa spruckna "kvalitetsdäck". :-D

En liten ersättning i form av pengar kunde ju Nokian som tillverkare skicka mig men det lär inte hända.
#1279171
Lobocut skrev:
800serien skrev: tor 18 okt 2018, 21:26
Lobocut skrev: Nokias har fabrik i Vsevolozhsk, nära S:t Petersburg, producerar däck med precis samma kvalitetsnivå som finsktillverkade däck. Den ryska fabriken är Nokias modernaste. Den fyller 14 år i år och tillverkar årligen över 15 miljoner personbilsdäck och även däck till tunga fordon. Mer än hälften av produktionen exporteras till ett 40-tal länder.
Okej, men något har blivit fel i deras produktion, jag kan knappast vara den enda med spruckna Hakka 9.
Har du reklamerat däcket där du köpte dom? Om inte, gör det...

Och har du du förvarat däcken enligt anvisningar, däcken upphängda eller stapla dem. Undvik solljus och välj ett svalt och torrt område?
Dom spricker jubilar om de så legat i solljus hela sommaren. Jag sålde nyss 2 godyear om legat på balkongen i 10år. Inga sprickor där inte.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1537812
Jag har precis sådana spickor på mina. Max 1500 mil på dom och 3 år gamla. Såg det nu när jag byter däck. Det är Hakka 9. 225/55. Jag har även Hakka 8 till min gamla bil som är minst 6 år gamla och där är ingen antydan alls på dom.

Mina Hakka9 köpte jag med bilen på Bilia men via Volvo när den var ny. Hakka 8 är från Vianor. Ska till Vianor med dom imorgon. De borde kunna mer men jag tycker det är oroande.
Bilagor
3B9250BB-E892-4383-88D3-89F7F349ECD0.jpeg
3B9250BB-E892-4383-88D3-89F7F349ECD0.jpeg (3.93 MiB) Visad 2259 gånger
#1567462
Hej!

Är detta fortfarande aktuellt? Är det någon som i närtid köpt Hakka 9:or tillverkade 2022 som upplevt samma problem?

När jag köpte min V60CC var vinterdäcken lite risiga och jag lyckades förhandla ner priset lite. Hittar Hakka 9:or och Hakka R3:or lite överallt till bra priser så man funderar ju på att slå till.. Torkar gummit efter 1 vinter i norr så blir man ju tveksam.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder