Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1508444
Hej!
Ska dra en lång historia kort.
Vi köpte i maj en röd (fusion red metallic?)XC60 årsmodell 2021.
Blev 10 dagar senare påbackade av en student som inte såg eller hörde oss.
Försäkringen skulle efter långa och många samtal betala ny fälg, samt reparationer på kofångare/skärm fram.(den som körde på oss fick betala kalaset)
Sommaren börjar gå och vi får reparation inbokad på auktoriserad verkstad början av augusti, vi lämnar in bilen och får tre dagar senare hämta den då de ringer och berättar att den är klar.
När vi åker och hämtar barnen hos svärfar så står han och grannen som två frågetecken när dom ser bilen, och undrar vad verkstaden har gjort med den.
Vi kontrollerar bilen tillsammans och det är direkt tydligt att kofångaren fram är mycket mörkare än resten av bilen, färgen är helt olik.
Vi åker tillbaka till firman dagen därpå och visar upp bilen, då den som kollar bilen åt oss där ser direkt att det skiljer väldigt mycket och säger att så ska det inte vara.
De tar på sig att ta in bilen igen, och gör detta på
En gång. Och ger bland annat som förslag att de ska lacka längre upp på skärmarna, men jag tycker ganska direkt att det känns olustigt för de måste väl kunna återställa kofångaren fram till samma färg som resten av bilen?
Hur som helst så tar de in den och tre dagar senare så kan vi hämta den igen och den ska vara klar.
Denna gång så skiljer färgen också såpass mycket enligt min uppfattning att den är mer bronsfärgad, eller åt det bruna hållet att man ser en klar skillnad. Jag upptäcker även ett gäng hack i lacken får jag får förklarat det nog hamnat damm eller skräp under. Jag ser också att i kanterna upp mot skärmarna på bägge sidor så har färg skrapats av den nylackerade kofångaren troligtvis vid monteringen. Detta kunde de laga sa dem.
De vill att vi ska bli nöjda och tar på sig att lackera om kofångaren igen, en tredje gång men längre fram i tiden som de skulle höra av sig angående och det var ingen självklarhet i detta fallet att det skulle kunna återställas som innan krocken heller.

Till mina funderingar, är det någon annan som upplevt sånt här med lackering? Firman har ett bra bemötande, men med två små grabbar på 1 respektive 2 år så känns det helt sinnesjukt att behöva åka såhär mycket fram och tillbaka i en helt ny bil pga en olycka som vi inte själva orsakat, samt att det verkar näst in till omöjligt att återställa bilen till hur den såg ut innan?
Hur många försök behövs för att lackera en bil i rätt färg?
Första gången de hade lackerat så fick jag förklarat att de hade valt den röda färgen som var minst sämst, det låter i mina öron helt sjukt att säga så, det måste väl finnas ett färg att blanda/få tag på?
Jag har ändå köpt en bil för strax över 600.000 kronor då vill jag inte åka runt på en tvåfärgad bil eller tänker jag galet någonstans?
#1508469
Väldigt svårt att få samma nyans på plast och metall. Om du kikar runt lite så ser du att det skiljer en del på fabrikslackade delar. Vad man kan acceptera är ju individuellt, men såklart letar man ju fel efter att man blev missnöjd första gången.
#1508476
Absolut!
Men när det var bra gjort innan så måste man väl få vara kräsen och vilja ha det återställt till hur det såg ut innan?
En skadetekniker på plats sa till och med att han sett bilder på hur det såg ut innan och det var grymt snyggt före vi blev påbackade.
#1508507
be dom beställa en ny fabrikslackerad om det är möjligt, Jag hade samma problem med min V70 electric silver, de skulle lacka om nedre delen av bakkofångaren, de håll på 1 14 dagars sedan tog jag delen och lämnade till min kompis som är lackerare och alt blev 100% . Det är tyvär klåpare som har lackerat din bil och det där med oliak nyans på plast och plåt är bara skitsnack, det går aldeles utmärkt att få till, det är därför man gör provbitar då man lägger klarlacken för att gå emellan bilen och den delen man håller på att lacka, sedan håller man på sådär till man får rätt nyans.

Men det är lättare att hitta en 2krona idag än en duktig lackerare, har sett aldels för många skräckexempel på bilar som står i utställningshallar med omlackerade paneler som skiljer sig åt utav helvette. Stå på dig bara
#1513877
Det finns lackerare som är duktiga på färgpassning. Fick ett kjolpaket lackerat till min gamla V70 99 som har original lack. Han testade på bilen med färgprover och vi kom överens om en färg som passade bäst och resultat blev riktigt bra. En mindre lackverkstad som måste vara mån om sina kunder.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]