Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1503175
Japp, det var i gummitillverkningen som Nokia-koncernen föddes! Jag har hela historien om nån vill veta. Sen såldes däcktillverkningen av för den ansågs ha för låg omsättning medan mobiltelefonerna drog in högvis med miljarder. Och där skapade man ett nytt varumärke genom att hänga ett "n" på slutet. Sen totalhavererade mobiltelefontillverkningen medan däck-nokian tuffar på som vanligt :-D
Men sen har de tydligen flyttat tillverkningen av vissa däck till Ryssland.. :bored:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1503179
S65D skrev: lör 25 jun 2022, 21:13 Nokian är väl finska eller har jag missat nåt nu?
Finska ja, men med fabriker utomlands ungefär som svensk/kinesiska Volvo som har fabriker i bl.a. Belgien och USA.
av S65D
#1503201
Erik Å skrev: lör 25 jun 2022, 22:36 Japp, det var i gummitillverkningen som Nokia-koncernen föddes! Jag har hela historien om nån vill veta. Sen såldes däcktillverkningen av för den ansågs ha för låg omsättning medan mobiltelefonerna drog in högvis med miljarder. Och där skapade man ett nytt varumärke genom att hänga ett "n" på slutet. Sen totalhavererade mobiltelefontillverkningen medan däck-nokian tuffar på som vanligt :-D
Men sen har de tydligen flyttat tillverkningen av vissa däck till Ryssland.. :bored:
Tänk på att de finns möjlighet att direktstödja ukrainska däcktillverkare som Rosava, Eurotire och säkerligen fler om man känner så. Intressant är också att Pirelli, Continental, Bridgestone, Michelin mfl har ryska fabriker. Hur de står sig i dagsläget vet jag dock inte.
av Recharged
#1503213
Baserat på vad du skriver i ditt inlägg så känner jag spontant att nordiska friktionsdäck är där dina två krav om väghållning och bränsleförbrukning möts. Kan du stå ut med att sakna dubbar en liten del av tiden och istället glädja dig över en mer dynamisk körning en stor del av tiden så röstar jag för nordiska friktionsdäck.

Körde själv under förra vintern följande:
• S90 AWD med nya 225/50-17: Continental IceContact 2, dubbdäck
• S90 AWD med en säsong gamla 255/40-19: Nokian Hakkapeliitta R3, nordiska friktionsdäck
• S60 FWD med två säsonger gamla 245/45-18: Continental IceContact 2, dubbdäck
• Yaris FWD med nya 185/65-15: Pirelli Ice Zero 2, dubbdäck
• C40 eAWD med nya 235/45-20 fram och 255/40-20 bak: Pirelli Scorpion All Season, ”all season”-däck

De fick alla uppleva liknande väderförhållanden och presterade enligt mig i skriven ordning under de mest kritiska körningarna. I mildare väder som gjorde snön till slask och ibland gav torrt väglag upplevde jag ingen jätteskillnad bortsett från att dubbdäcken, som bekant, kan bli lite riviga på bar asfalt och att ”all season”-däcken blev oroliga vid slask eller ytfrost samt rent obrukbara i vissa isiga situationer - i relation till varandra.

På vintern blir det inte massa kvicka omkörningar eller kurvtagningar i hög fart för min del utan jag ser helst till att ha grepp där bilen har det som svårast, vilket enligt mig har varit på is. Där presterade samtliga dubbdäck riktigt bra. Det gjorde även Nokian-däcken med hänsyn till att de är odubbade. Däremot upplevdes Nokian-däcken lite mer pressade under kurvtagning på plogad väg samt rak körning på oplogad i odramatisk hastighet. I så väl plogade som oplogade backar var det inga problem, även då vid provocerande gaspådrag betedde sig de nordiska friktionsdäcken från Nokian som bra dubbdäck.

Hur ”all season”-däcken presterade har jag nämnt i en annan tråd, kort sagt var jag inte imponerad och valde gladeligen en annan bil att köra - trots att C40 kändes spännande som bil just då.

Kort och gott om de olika bilarna i sina utföranden under mer krävande väderlek; S90 med 17” var helt klart bekvämast och mest pålitlig, S90 med 19” lämnade lite att önska vid ratt-inputs men överraskade i backar, S60 med 18” var pålitlig men medvetenheten för halkan fanns där, Yaris med 15” var lekfull men i högre hastighet påkallades naturligtvis fokus, C40 med 20” klarade sig i odramatiska situationer men underpresterade när det väl gällde.

Har inte på riktigt hunnit testa europeiska friktionsdäck än. Michelin Pilot Alpin PA4, 265/40-19 fram och 295/35-20 bak, är något jag kommer testa på en annan bil vid ett par tillfällen under kommande vinter.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1513372
Recharged skrev:Baserat på vad du skriver i ditt inlägg så känner jag spontant att nordiska friktionsdäck är där dina två krav om väghållning och bränsleförbrukning möts. Kan du stå ut med att sakna dubbar en liten del av tiden och istället glädja dig över en mer dynamisk körning en stor del av tiden så röstar jag för nordiska friktionsdäck.

Körde själv under förra vintern följande:
• S90 AWD med nya 225/50-17: Continental IceContact 2, dubbdäck
• S90 AWD med en säsong gamla 255/40-19: Nokian Hakkapeliitta R3, nordiska friktionsdäck
• S60 FWD med två säsonger gamla 245/45-18: Continental IceContact 2, dubbdäck
• Yaris FWD med nya 185/65-15: Pirelli Ice Zero 2, dubbdäck
• C40 eAWD med nya 235/45-20 fram och 255/40-20 bak: Pirelli Scorpion All Season, ”all season”-däck

De fick alla uppleva liknande väderförhållanden och presterade enligt mig i skriven ordning under de mest kritiska körningarna. I mildare väder som gjorde snön till slask och ibland gav torrt väglag upplevde jag ingen jätteskillnad bortsett från att dubbdäcken, som bekant, kan bli lite riviga på bar asfalt och att ”all season”-däcken blev oroliga vid slask eller ytfrost samt rent obrukbara i vissa isiga situationer - i relation till varandra.

På vintern blir det inte massa kvicka omkörningar eller kurvtagningar i hög fart för min del utan jag ser helst till att ha grepp där bilen har det som svårast, vilket enligt mig har varit på is. Där presterade samtliga dubbdäck riktigt bra. Det gjorde även Nokian-däcken med hänsyn till att de är odubbade. Däremot upplevdes Nokian-däcken lite mer pressade under kurvtagning på plogad väg samt rak körning på oplogad i odramatisk hastighet. I så väl plogade som oplogade backar var det inga problem, även då vid provocerande gaspådrag betedde sig de nordiska friktionsdäcken från Nokian som bra dubbdäck.

Hur ”all season”-däcken presterade har jag nämnt i en annan tråd, kort sagt var jag inte imponerad och valde gladeligen en annan bil att köra - trots att C40 kändes spännande som bil just då.

Kort och gott om de olika bilarna i sina utföranden under mer krävande väderlek; S90 med 17” var helt klart bekvämast och mest pålitlig, S90 med 19” lämnade lite att önska vid ratt-inputs men överraskade i backar, S60 med 18” var pålitlig men medvetenheten för halkan fanns där, Yaris med 15” var lekfull men i högre hastighet påkallades naturligtvis fokus, C40 med 20” klarade sig i odramatiska situationer men underpresterade när det väl gällde.

Har inte på riktigt hunnit testa europeiska friktionsdäck än. Michelin Pilot Alpin PA4, 265/40-19 fram och 295/35-20 bak, är något jag kommer testa på en annan bil vid ett par tillfällen under kommande vinter.
Det börjar närma sig så jag har tittat lite närmare på vad det blir. Har nu Rotalla Setula 4 season RA03 och får faktist säga att dom har varit bra, faktiskt mycket bra för det priset. På ett år ca: 3000+ mil precis passerat 3 mm kvar så det blir nog dom igen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder